اخبار داغ

آداب و رسوم قدیم در بهار؛

یکی از آداب و رسوم قدیم در بهار "شوشمه لوق "است

یکی از آداب و رسوم قدیم در بهار "شوشمه لوق "است
بهاری ها آداب و رسوم خاصی در نوروز دارند که با گذشت سالها به تدریج این آداب و رسوم رو به فراموشی گذاشته است ، اما هنوز هم قدیمی تر های بهار به بعضی از این رسوم پایبند هستند. یکی از این رسوم شوشمه لوق است که معمولا در غروب چهارشنبه سوری و اعیاد خصوصا شب عید قربان انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش بهارانه، بهاری ها ، فالگوش ایستادن را در زبان ترکی و محلی «شوشمه لوق» (šwšamalöq) می گویند. فالگوشی یکی از سنن رایج در شهر بهار بوده و امروز هم در مواقع لزوم توسط برخی از زنان، دختران، پسران و در مواردی هم توسط مردان انجام می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

برای اینکه تعبیر و تفسیر «شوشمه لوق» بیشتر به واقعیت نزدیک باشد، بهاریها غروب چهارشنبه سوری را بیش از هر زمان دیگری مناسب این کار دانسته و این شب را به دیگر شبها نظیر شب های مبارک و اعیاد ترجیح می دهند.

,

 «شوشمه لوق» عمدتاً توسط زنان بعد از اذان مغرب و در تاریکی بعد از غروب وقتی که آسمان در تاریکی گرگ و میش قرار دارد و شناسایی دشوار است، انجام می شود. زنان و دخترانی که آروزی شوهر کردن دارند، یا آرزوی زیارت و چیزهایی از این قبیل، و یا پسران و مردان مرادمند و گرفتار در مشکل روزمره یا بیماری و حتی آنانکه دنبال وصل به معشوقند، پس از نیت کردن از خانه بیرون رفته، در سر کوچه و گذر یا سر چهارراه نشسته یا ایستاده، بی آنکه شناخته شوند به صحبت های عابرین و رهگذران گوش فرا می دهند.

,

برخی هم برای اینکه حرف های خوب شادی آور بشنوند ممکن است به در خانه‌ها و یا به زیر پنجرة اتاق همسایه های خوش نام و معتبر اهل محله رفته فالگوش بشینند. فردی که فال گوش ایستاده بر اساس سخن و حرف عابران نیت خود را تعبییر و تفسیر می کند.

,

 به باور بهاری ها، اگر در هنگام گوش دادن به صحبت های اهل خانه یا سخنان رهگذران و عابران اگر حرف ها شادی آور و خوشنود کننده باشد و یا کلمه های مثبت مانند : بله، درسته، خوبه و... بشنوند و کلمات و جملات وصف الحال و منطبق با راز دل باشد را به فال نیک می گیرند و بر همین اساس تحقق آرزوها و تامین سعادت در زندگی آینده خویش موثر دانسته نسبت به برآمدن آرزویشان امیدوار می شوند که روزی در همین نزدیکی حاجتشان روا می شود. 

,

ولی اگر حرف های عابران غم انگیز و ناگوار باشد و صحبت های بد و کلمات منفی مانند: نه، خوب نیست و... بشنوند و سخنان عابران و رهگذران، کلمات نیک و مورد نظر، آنان را در بر نداشته باشد، آن را به فال بد می گیرند و تفسیر می کنند که حاجت و آرزویی که در دل دارند به این زودی ها روا نمی شود.

,

برخی از کسانی که برای شوشمه لوق می روند از شنیدن کلمات رهگذران و عابران چیزی دستگیرشان نمی شود و یا مورد دلخواه آنان نمی باشد، لذا برای آزمایش بیشتر در این زمینه به سوی گذر یا چهارراه و خانه ای دیگر میروند و این کار را سه بار انجام می دهند. بیشتر بهاریها می دانند که شوشمه لوق بیش از همه در شب چهارشنبه سوری اتفاق می افتد بنابراین در این شب همسایگان، دوستان و آشنایان حتی بستگان و خویشان صحبت های خوب و نیک باهمدیگر می کنند.

,

 پ.ن: پس سعی کنیم همیشه کلمات خوب و دلنشین را به زبان بیاوریم و از امید و آرزوهای خوب سخن بگوییم. شاید حاجتمندی در گوشه ای از محله و یا در پشت پنجره ما برای رسیدن به مراد و رفع حاجت به شوشمه لوق نشسته باشد. بیایید با صحبت های خوب و دلنشین او را ناامید نکنیم.

,

سلیم سلیمی موید

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه