اخبار داغ

در نشست بزرگداشت قتل‌عام مردم شهر خوجالی مطرح شد؛

عاکف نقی: آزادی قره‌باغ راه‌حل سیاسی ندارد / روشن احمدلی: کمک ایران نبود، فاجعه خوجالی در زنگلان هم روی می داد

عاکف نقی: آزادی قره‌باغ راه‌حل سیاسی ندارد / روشن احمدلی: کمک ایران نبود، فاجعه خوجالی در زنگلان هم روی می داد
شرق شناس آذری گفت: در آن زمان خوب به خاطر دارم که در خلال جنگ، دکتر ولایتی وزیرخارجه ایران به باکو آمد و با رییس جمهور وقت مذاکره کرد و موافقت او را برای میانجیگری جلب کرد و خواستار سفر به مناطق اشغال شده بود، اما در نهایت تاسف در آغدام راه را بر او بستند و او را به باکو برگرداندند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، نشست بزرگداشت قتل عام شهر خوجالی در دانشگاه آزاد ارومیه برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

در این نشست که با حضور نمایندگان احزاب، سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه قره باغ، اساتید گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و جمعی از اصحاب رسانه ایران و آذربایجان، برگزار شد شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های خود در خصوص این فاجعه و راهکارهای طرح شکایت در دادگاه های بین المللی و آینده قره باغ پرداختند.

,

جوان پور: بزرگترین منشور حقوق بشر از آن مسلمانان است

,

رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در این نشست با اشاره به اشتراکات فرهنگی و دینی میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در این نشست یاد و خاطره برادران مسلمان خود که در فاجعه خوجالی قتل عام شدند گرامی می داریم.

,

عزیز جوان پور با بیان اینکه بررسی ابعاد حقوقی این موضوع، امر بسیار مهمی است گفت: بزرگترین منشور حقوق بشر از آن مسلمانان بوده و مسلمانان هیچ گاه از قتل عام و کشتار حمایت نکرده و آن را محکوم کرده اند.

,

وی با بیان اینکه در عصر کنونی حقوق بشر نا توانی خود را در دفاع از مظلومان جهان به اثبات رسانده است گفت: برگزاری چنین نشست های تخصصی و ادامه آن ها سبب انتقال صدای مظلومیت اسلام در دنیا می شود.

,

امام جمعه ارومیه: سستی مسلمانان باعث افزایش مسلمان کشی شده است

, امام جمعه ارومیه: سستی مسلمانان باعث افزایش مسلمان کشی شده است,

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه اظهار کرد: باید با تکیه بر فرامین الهی و اتحاد در برابر کشتار ها ایستادگی کنیم.

,

حجت الاسلام سید مهدی قریشی در دیدار با شرکت کنندگان در نشست گرامیداشت بیست و پنجمین سالروز کشتار مردم مسلمان خوجالی ضمن قدردانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در برگزاری این نشست گفت: برگزاری چنین نشست ها و افزایش مراودات بین مسلمانان عامل اتحاد مسلمانان می شود.

,

وی با اشاره به اینکه سستی مسلمانان باعث افزایش مسلمان کشی در سطح جهان شده است گفت: مسلمنان پیروز نهایی خواهند بود ولی نکته قابل توجه این است که این مهم به دست مسلمانان اتفاق بیفتد.

,

قریشی با اشاره به فاجعه خوجالی گفت: قتل عام مسلمانان و برادران دینی ما مصیبت بزرگی است که با برگزاری نشست های تخصصی و بررسی ابعاد حقوقی این موضوع می توان از بروز این مسائل در آینده پیشگیری کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا گام مهمی برداشته است.

,

الدنیز قلی اف: دولت آذربایجان نمی‌خواست ابعاد فاجعه خوجالی عیان شود

, الدنیز قلی اف: دولت آذربایجان نمی‌خواست ابعاد فاجعه خوجالی عیان شود,

رییس جمعیت روشنفکران جمهوری آذربایجان در این نشست  از تلاش‌ها برای پنهان ماندن ابعاد فاجعه خوجالی خبر داد. 

,

الدنیز قلی اف با بیان این نکته افزود: به خاطر دارم که در روز کشتار در خوجالی در مجلس آذربایجان حاضر بودم، سیستم اطلاع رسانی دولت در تلاش بود ابعاد این فاجعه را از مردم پنهان کند و این‌گونه بیان می‌شد که تنها دو نفر کشته شده‌اند اما مستندسازان و خبرنگاران با ضبط و ماندگار کردن صحنه‌های این کشتار دسته‌جمعی، دیگر امکان پنهان کردن این فاجعه نبود.

,

وی با اشاره به مشاهدات خود از این فاجعه، افزود: دریدن شکم مادر حامله و بیرون آوردن فرزند به دنیا نیامده او جنایت بزرگی بود که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد.

,

این مستندساز و نویسنده آذری گفت: به چشم خودم با منظره ای مواجه شدم که دو تن از دختران اسیر شده در قره باغ را از گیس هایشان بر بالای درختی آویخته بودند و آن‌ها بر اسر فشار وارده و کنده شدن موها همینطور جان داده بودند.

,

شرق شناس آذری: راه را بر دکتر ولایتی بستند و اجازه میانجی‌گری به او ندادند

, شرق شناس آذری: راه را بر دکتر ولایتی بستند و اجازه میانجی‌گری به او ندادند,

در ادامه زرتشت علیزاده شرق شناس برجسته آذری با بیان این نکته افزود: دشمنی یهود و نصارا با مسلمانان امری دیرپاست و از دشمن انتظاری جز دشمنی نیست، اما برای چرایی شکست مسلمانان در جنگ قره‌باغ بایستی به بررسی آن پرداخت.

,

وی افزود: بیست و پنج سال است که قره باغ تحت اشغال است و در بازخوانی آن واقعه باید به این وجه رجوع کنیم که هیچکدام از دو کشور در هنگامه این جنگ اردو و لشکر نداشتند و هیچکدام به صورت جدی در دنیا به رسمیت شناخته نمی‌شدند و این در حالی بود که آذربایجان دارای جمعیت بیشتری از ارمنستان بود.

,

علیزاده تفرقه را عامل اصلی شکست دانسته و گفت: باید ضعف های خودمان را بازشناسی کنیم و با رویکردهای وحدت بخش، بایستی به گرد انسان‌های پاک نیت جمع شویم.

,

این شرق شناس آذری ادامه داد: من از مردم و دولت ایران درباره کمک هایی که در جنگ قره باغ به ما کردند تشکر می کنم؛ در آن زمان خوب به خاطر دارم که در خلال جنگ، دکتر ولایتی وزیرخارجه ایران به باکو آمد و با رییس جمهور وقت مذاکره کرد و موافقت او را برای میانجیگری جلب کرد و خواستار سفر به مناطق اشغال شده بود، اما در نهایت تاسف در آغدام راه را بر او بستند و او را به باکو برگرداندند.

,

وی دلیل عدم کارآمدی گروه میانجی در سال‌های اخیر را برخی ضعف ها در داخل آذربایجان دانسته و گفت: با ضعیف صلح نمی کنند، ما باید به قدرتی دست یابیم که با ما خواستار مذاکره و مصالحه شوند.

,

, ,

رییس تشکیلات آزادی‌‌ قره‌باغ: آزادی قره‌باغ راه‌حل سیاسی ندارد

, رییس تشکیلات آزادی‌‌ قره‌باغ: آزادی قره‌باغ راه‌حل سیاسی ندارد,

در ادامه رییس تشکیلات آزادی‌‌ قره‌باغ تنها چاره آزادی این بخش از اراضی اشغالی کشورش را تکیه بر توان جوانان این کشور دانست.

,

عاکف نقی که در نشست بزرگداشت بیست‌و‌پنجمین سالگرد قتل‌عام مردم شهر خوجالی سخن می‌گفت، با بیان این نکته افزود: بیست‌و‌پنج سال از سالگرد اشغال قره‌باغ گذشت و در این بیست‌و‌پنج سال محاکم نا عادل دنیا چشم بر این نسل کشی بستند و تشکیلات‌های بین‌المللی درباره این مساله سکوت کردند؛ درباره قتل عام خوجالی، اسناد مستدل فراوانی وجود دارد اما کسی نیست که به این اسناد بها دهد و آن ها را بررسی کند، بر خلاف ادعاهای دروغینی که هر وقت خواستند در صدد اثبات آن برآمدند.

,

وی ادامه داد: مشکلات جهان اسلام تنها و تنها با مددجستن از خود دنیای اسلام حل خواهد شد و نه با کمک دیگران، همچنانکه فلسطین مساله اول جهان اسلام است، قره‌باغ نیز بایستی به یکی از مسائل اساسی دنیای اسلام تبدیل شود.

,

رییس تشکیلات آزادی‌‌بخش قره‌باغ در ادامه گفت: آزادی قره‌باغ راه‌حل سیاسی ندارد و بایستی با تکیه بر توان جوانان جمهوری آذربایجان، قره‌باغ به آغوش اسلام بازگردد؛ مطئنیم که آمریکا، روسیه و دیگر کشورهای غیر اسلامی در بازگرداندن قره‌باغ به آغوش اسلام قدمی برنخواهند برداشت؛ چشم امید ما به ایران، ترکیه، پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی است.

,

وی در پایان گفت: بایستی ندای مظلومیت خوجالی را به گوش جهانیان برسانیم تا فردا روز در هنگامه آغاز جنگ آزادی‌بخش قره‌باغ کسی از چرایی این جنگ نپرسد و بداند این واکنش امتی مظلوم در برابر این همه ظلم است.

,

رییس جنبش مقاومت اسلامی قره‌باغ:  اشغال قره باغ تداوم اشغال فلسطین است

, رییس جنبش مقاومت اسلامی قره‌باغ:  اشغال قره باغ تداوم اشغال فلسطین است,

رئیس جنبش مقاومت آذربایجان گفت: این قتل‌عام، بزرگترین نسل کشی قتل عام قرن بیستم می باشد و ما باید این فاجعه را به آن هایی که به گوششان نرسیده برسانیم.

,

وی افزود: بعد از اعلام استقلال جمهوری آذربایجان، ارمنستان در طمع خاک کشور ما به آذربایجان حمله کرد و جنایت بزرگی در خوجالی با کشتار زن و مرد و پیر و جوان و کودک این شهر به وجود آورد.

,

احمدلی در ادامه با بیان این نکته که اگر جمهوری‌اسلامی‌ایران کمک نمی‌کرد و به مردم این شهر در خاک خود پناه نمی داد، ممکن بود در زنگلان هم عین آنچه در خوجالی روی داد اتفاق بیافتد، وی ادامه داد: مساله قره باغ نه تنها مساله آذری‌ها بلکه برای تمام مسلمانان جهان مساله اساسی‌است؛ ما از ابتدا گفته ایم که اشغال قره باغ تداوم اشغال فلسطین است.

,

رییس جنبش مقاومت اسلامی قره‌باغ در پایان گفت: گروه مینسک که به عنوان  میانجی دو کشور معرفی شده است، نخواهد توانست مساله قره باغ را حل کند؛ اگر مساله ما مساله جنگی بود، جوانان مردم آذربایجان می‌توانستند با قدرت خود آن را حل کنند، اما این یک مساله سیاسی است؛ کسانی که ارامنه را در قفقاز جا دادند، برای تداوم این نیت شوم دست به ادامه اشعال قره باغ زده اند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه