اخبار داغ

گفتگو با کارگردان سقزی و منتخب دهمین جشنواره فیلم های 100 ثانیه :

جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای موقعیت خوبی برای پیشرفت فیلم‌سازان جوان است

جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای موقعیت خوبی برای پیشرفت فیلم‌سازان جوان است
جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای با چنین فضایی ظرفیت این را دارد که حتی از جشنواره فیلم فجر نیز به مراتب اثرگذار تر باشد، چرا که افراد حاضر در این رقابت دست کم ادعایی بر حرفه ای بودن ندارند و بیشتر قصد تجربه کردن دارند؛ از این رو در این آزمون و خطا استعدادهای بیشتری از میان آنها شکوفا خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گولان سقز، یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های صد ثانیه ای با در خشش هنرمندان فیلمساز کردستانی شامگاه جمعه 6 اسفند ماه 95 در تالار اندیشه حوزه هنری در تهران به کار خود پایان داد   که در این جشنواره فیلم های مستند نقش زن و تیشه روزگار به کارگردانی محمد فرج زاده  مستندساز و عکاس عضو گروه فیلم سازی هه نگاو صاحب سقز به بخش مسابقه این جشنواره راه یافته بود که مستند  تیشه روزگار در بخش مسیر تجربه موفق به کسب بهترین جایزه این جشنواره یعنی: تندیس، دیپلم افتخار و جایزه 30 میلیون ریالی ش در این زمینه با محمد فرج زاده به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گولان سقز,

 

,


1. ضمن تبریک  به شما ، لطفا در ابتدا بیوگرافی مختصری از خودتان بگویید.
محمد فرج زاده متولد 1354 شهر صاحب  مدت 6 سال است که به صورت حرفه ای فیمسازی را شروع کردم و در این مدت یک فیلم داستانی و دو مستند نیمه بلند و چند فیلم کوتاه را کارگردانی کرده ام. حضور در چندین جشنواره خارجی با فیلم کازیوه شیرین و  کاندید بهترین فیلم وگرفتن جایزه بهترین بازیگر زن با فیلم کازیوه شیرین در جشنواره عدم خشونت علیه زنان در سال 91- همچنین تهیه کنندگی فیلمهای آوات و راهین به کارگردانی خالد فرج زاده و ارسلان امینی را کارگردانی کرده ام.

,
,
,

 

,


2. علاوه بر کارگردانی در زمینه های دیگری هم فعالیت دارید؟
 علاوه بر کارگردانی به عکاسی مستند اجتماعی علاقه مندم و  3 سالیست که عکاسی را به صورت حرفه ای شروع کردم ،عضو کلوپ عکاسان حرفه ای ایران هستم -شرکت در جشنواره عکس بنیاد ایران شناسی که چندی پیش برگزار شد -شرکت در چند نمایشگاه گروهی عکس از جمله اولین نمایشگاه وان پیکس ، نمایشگاه بنیاد ایرانشناسی  و نمایشگاه امسال فرهنگهای مختلف کوردستان در انگلستان و...

,
,
,

 

,


3. نظر شما درباره جشنواره هایی از قبیل فیلم 100 ثانیه چیست؟
به نظر من  ساخت فیلم 100 ثانیه ای به مراتب خیلی مشکل تر از فیلمهای بلند است  به خاطر اینکه باید در  طول 100 ثانیه شما بتوانی داستانی را بیان کنید که بتواند روی مخاطب تاثیر بگذارد، جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای با چنین فضایی ظرفیت این را دارد که حتی از جشنواره فیلم فجر نیز به مراتب اثرگذار تر باشد، چرا که افراد حاضر در این رقابت دست کم ادعایی بر حرفه ای بودن ندارند و بیشتر قصد تجربه کردن دارند؛ از این رو در این آزمون و خطا استعدادهای بیشتری از میان آنها شکوفا خواهد شد.

,
,
,

 

,

4.  چندمین حضور شما در جشنواره فیلم 100 ثانیه بود و آیا در ادوار گذشته این جشنواره هم مقامی کسب کرده اید؟
این اولین بار است برای این جشنواره فیلم  ساختم و شرکت کردم.

,
,


5. ایده فیلم " شما " از کجا آمد ؟
ایده فیلم من بر اساس واقعیتیست که بر گرفته از زندگی عبدالله شریفپور  (عه به کلاو سور)معمار سالخورده شهرمان که تخریب آثارش روی روح و رانش ...

,
,
,


6.در فیلم از چه تکنیک هایی استفاده شده ؟ و این کار چه تعداد عوامل اجرایی داشته؟
نمی توان به تکنیک خاصی اشاره کرد -تنها چیزی که میتوان به آن اشاره کرد تکنیک کرگردانی و تدوین فیلم است که توانسته بر مخاطب تاثیر بگذارد.
 عوامل فیلم عبارتند از  تهیه کننده-کارگردان -تصویر برداری و تدوین : محمد فرج زاده —معمار سالخورده: عبدالله شریف پور —-مدیر تولید: جمیل معرفتیان —--صدابردار: پژمان راژ —امور فنی صدا راسان کستر سان ستودیو —-عکاس: رامین نوری —فیلمبردار پشت صحنه خالد فرج زاده —دستیار صدا :صادق زارعی —حمل و نقل سردار حسنی —-خانواده شریف پور و .....

,
,
,
,


7.فعالیت شما صرفاً در جهت تولید فیلم های کوتاه می باشد؟

,
,

 با توجه به نبود امکانات و پشتوانه نمی توان صرفا" مشغول فیلمسازی باشم -بلکه من عکاس هستم و مغازه دارم و در کنار کام مشغول فیلمسازی هستم.

,


8. پروسه ساخت این فیلم چقدر طول کشید؟
پروسه ساخت فیلم  شش ماه طول کشیده است.

,
,
,


9.  یکی از مشکلاتی که کارگردان های فیلم های کوتاه عنوان می کنند این است که جایی برای ارائه آثارشان ندارند و این آثار مختص اکران های جشنواره ای شده است. به عنوان یک کارگردان که در زمینه تولید فیلم کوتاه فعالیت دارید، به نظرتان برای حل این مشکل چه تدبیری می توان اندیشید؟

,
,


به نظر من برای حمایت از فیلمهای کوتاه باید تلوزیون و حوزه های هنری پشتیبان باشند. ما در ایران بالغ بر 10 تا 15 تلوزیون داریم باید این تلویزیون ها در جشنواره ها حضور داشته باشند و برای حمایت از  فیلمسازان آثار آنها را خریداری کنند. و همچنین فرست اکران در سینما را برای فیلم کوتاه فراهم بشه و جدی گرفته شود.

,
,


10. بعد از ساخت چندین فیلم کوتاه، دوست دارید حالا ساخت فیلمی بلند را تجربه کنید؟
من پیشتر عرض کردم که چند فیلم نیمه بلند دارم —با این حال گفتم که ساخت فیلم بلند آسانتر از ساخت فیلم کوتاه است اما ما برای ساخت فیلم کوتاه برای بودجه به بن بست می رسیم  با این حال اگر تهیه کننده و سرمایه گذار باشد آماده ام که فیلم بلند بسازم.

,
,
,


11.  توصیه شما برای علاقمندان فیلمسازی ؟
11 توصیه من به فیلمسازان تازه کار این است که خود را به یه سری قید وبند دوچار سر در گمی نکنند که ما امکانات نداریم  ..فلان دوربین و لنز را نداریم ... که فیلم بسازیم -فیلم را میتوان با گوشی تلفن همراه هم ساخت مهم طرح وایده است .

,
,
,


12. حرف پایانی ...؟
در آخر  تجربه ای را که در جشنواره 100 به دست آورده ام را با فیلم سازان فیلم کوتاه در میان بگذارم اون هم این است که در میان 141 فیلمی که در بخش رقابت بودند بیشتر از 120 فیلم از نظر بودجه و کیفیت تصویر  و .... از فیلم من بالاتر بودن اما  این در رای و نظر داوران هیچ تاثیری نداشت -من نمیگویم بروید با هر وسیله ای فیلم بسازید من میگویم باید کارشناسانه دوربین و امکانات فیلمسازی را برای فیلمتان انتخاب کنید.  من بر این باورم این فیلم تیشه روزگار اگر  با دوربین روز و کیفیت فوقالعاده گرفته می شد شاید این تاثیر را  که الان دارد نداشت.

,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه