اخبار داغ

دهیار قلی تپه:

در توزیع عادلانه درآمد بین شهرنشینان و روستاییان تبعیض است / اقتصاد مقاومتی راه‌کاری سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور

در توزیع عادلانه درآمد بین شهرنشینان و روستاییان تبعیض است / اقتصاد مقاومتی راه‌کاری سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور
دهیار قلی تپه گفت: در توزیع عادلانه درآمد بین شهرنشینان و روستاییان تبعیض وجود دارد و این موضوع باعث شده افراد متمکن روستاها به شهر مهاجرت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه علی فرامرزی در جلسه ماهیانه دهیاران بخش مرکزی شهرستان گالیکش گفت: امروز تمامی افراد جامعه از خردسال تا بزرگ‌سال به مسائل اجتماعی توجه جدی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه ,

nilkooh2209 1

, nilkooh2209 1,

وی با اشاره به اینکه دهیار، مدیر ارشد روستا و سرپرست یک‌نهاد عمومی خودکفا و خودگردان را عهده‌دار است افزود: اجرای برنامه‌های دهیاری مشارکت اهالی روستا را می‌طلبد و متأسفانه درآمد خانوارهای روستایی در این خصوص مطلوب نیست. در توزیع عادلانه درآمد بین شهرنشینان و روستاییان تبعیض وجود دارد و این موضوع باعث شده افراد متمکن روستاها به شهر مهاجرت کنند و افراد ساکن در روستا افرادی کم‌درآمد باشند که این مشکلاتی را در بخش کسب درآمد برای دهیاران ایجاد کرده است.

,

فرامرزی اقتصاد مقاومتی را راه‌کاری برای سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی راه‌کاری است از سوی مقام معظم رهبری برای سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور که به‌طور محسوس با تحریم‌های اقتصادی ایران در سال‌های اخیر مطرح‌شده است. روستاهای در تولیدات مهم کشاورزی صنایع‌دستی و گردشگری دام و طیور، باغبانی و پرورش زنبور موفق هستند و می‌توانند این تولیدات را در سطح وسیع در بحث اقتصاد مقاومتی افزایش دهند. اما این در حالی است که روستاییان به مصرف کنند تبدیل‌شده‌اند.

,

به گفته وی محور توسعه روستاها کشاورزی، دام‌پروری و گردشگری است؛ اما برنامه‌ریزی دقیقی برای بهره‌مندی از ظرفیت روستاییان وجود ندارد و متأسفانه تمامی حمایت در روستاها از صنعت و مشاغل صنعتی صورت می‌گیرد که جای تأمل دارد.

,

وی افزود: گالیکش منطقه کشاورزی و دام‌پروری است و روستانشینان تجربه کافی در صنعت ندارند. درگذشته روستاهای شهرستان گالیکش به دلیلی مطلوبیت کشاورزی مهاجرپذیر بوده اما اکنون به دلیل عدم‌حمایت از کشاورزان و دام‌پروری اهالی در حال مهاجرت به شهرها هستند.

,

دهیار قلی تپه گفت: با کمک دهیاری و در راستای اقتصاد مقاومتی شرکت تعاونی «توسعه روستایی بانوان بصیر روستای قلی تپه» اواخر سال 94 در روستای قلی تپه تأسیس شد. در کنار این شرکت صندوق خورد زنان روستایی نیز شکل گرفت و سرمایه صندوق پس از گذشت یک سال به مبلغ 80 میلیون ریال رسیده است.

,

وی افزود: در قالب این شرکت تعاونی همچنین در حال افتتاح کارگاه تولیدی خیاطی هستیم و چندین کارگاه تولیدی کوچک و تولید قارچ راه‌اندازی کردیم و در دولت تدبیر و امید یک مزرعه پرورش ماهی قزل‌آلا نیز در قلی تپه به بهره‌برداری رسیده است.

,

فرامرزی گفت: چندین هکتار از اراضی شیب‌دار قلی تپه به باغات مثمر تبدیل‌شده است و برخی دیگر از کشاورزان روستا نیز به احداث باغ تمایل دارند اما تمکن مالی این کار را ندارد و نیازمند حمایت دولت هستند.

,

وی اظهار داشت: روستای قلی تپه با توجه به اقلیمش استعداد تولید گیاهان دارویی متعددی را دارد. شرکت تعاونی قلی تپه در این زمینه نیز ورود پیداکرده و گیاهان به‌لیمو، بادرنجبویه و گل‌گاوزبان را تولید می‌کند. همچنین گلخانه‌ای جهت تکثیر گیاهان دارویی در روستا احداث‌شده است.

,

دهیار قلی تپه با اشاره به همت بالای بانوان این روستا برای فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی از مسئولین شهرستانی و استانی درخواست کرد تا این روستاییان را برای فروش محصولاتشان در بخش گیاهان دارویی یاری کنند.

,

او گفت: نهادهای حمایتی بیشتر از کارآفرینان طرح‌های صنعتی حمایت می‌کند و حمایتی از کشاورزی و دام‌پروری که شغل اصلی روستاییان است نمی‌شود.

,

فرامرزی افزود: روستاییان توان رقابت در بازار تولید صنعتی را ندارند. تداخل قوانین در سازمان‌های مختلف مانع از تولید در روستاها است. به‌عنوان‌مثال شخصی در روستای قلی تپه در فضای 30 متری بافت روستا اقدام به پرورش بلدرچین کرد که به دلیل زیست‌محیطی ادامه فعالیت برایش مقدور نشد.

,

وی بیان داشت: چنانچه روستایی بیرون از بافت روستا اقدام به تولید نماید بحث اخذ مجوز و تغییر کاربری مانع احداث واحد صنعتی آن می‌شود. اگر دامداری بخواهد ادامه فعالیت درزمینهٔ دام‌پروری داشته باشد فضای کافی در بافت مسکونی روستا وجود ندارد و مشکل زیست‌محیطی دارد و چنانچه بیرون از بافت روستا به فکر احداث دامداری سنتی باشد اخذ مجوز و تغییر کاربری مانع بزرگی بر سر راه تولید آن ایجاد خواهد کرد.

,

وی با اشاره به پرداخت نرخ بالای تسهیلات کشاورزی به روستاییان گفت: درآمد حاصل از کشاورز سود تسهیلات بانکی را جبران نمی‌کند. کشاورزان برای دریافت وام سلف از بانک کشاورزی نیاز به کارکرد حساب دارند و وام سلف با کارمزد 18 درصد نیز به کشاورز پرداخت نمی‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه