اخبار داغ

دهیار ینقاق:

حرکت کند ارائه خدمات آبفار و شرکت برق / کمبود اعتبار بهانه آبفار برای فرار از دادن خدمات

حرکت کند ارائه خدمات آبفار و شرکت برق / کمبود اعتبار بهانه آبفار برای فرار از دادن خدمات
دهیار ینقاق از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش گفت: متأسفانه کمبود اعتبار بهانه‌ای شده تا اداره آبفار گالیکش خدماتی به روستاها ارائه ندهد و اگر هم خدماتی هست به‌صورت خیلی محدود انجام می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه سید جلال باقری در جلسه ماهیانه دهیاری‌های بخش مرکزی شهرستان گالیکش گفت: تأسیس نهاد دهیاری از مهم‌ترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جهت خدمات‌رسانی سریع، آسان و مدیریت‌شده به روستاها بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه ,

nilkooh2208 1

, nilkooh2208 1,

وی افزود: هرروزی که از تأسیس این نهاد می‌گذرد اعتماد و توقع مردم از دهیاران افزوده می‌شود. به‌گونه‌ای که وظایف دهیاری‌ها از 48 موردی که در 10 سال قبل شمرده می‌شد فراتر رفته است. به همین ترتیب مشکلات دهیاران نیز افزایش داشته است.

,

باقری به مشکلات آب و برق روستاها اشاره کرد و گفت: متأسفانه با گذشته سال‌ها از انقلاب اسلامی، بسیاری از شبکه‌های آب شرب و توزیع برق که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی به‌صورت جهادی احداث‌شده ازیک‌طرف دچار فرسودگی و از طرف دیگر به دلیل افزایش جمعیت پاسخگوی نیازهای اهالی نیست.

,

دهیار ینقاق اضافه کرد: وجود شکستگی‌های متعدد در شبکه‌های آب شرب و تیرهای فرسوده برق تهدیدی برای سلامت عمومی روستانشینان محسوب می‌شود. رشد تکنولوژی و شاخص‌های سلامت روانی آگاهی مردم را به سمت استفاده از امکانات رفاهی سوق داده است. متأسفانه در این رقابت دستگاه‌های خدمات رسان من‌جمله اداره آبفار و برق حرکتی کند دارند که باعث ایجاد خسارت و نارضایتی اهالی روستاها شده است.

,

به گفته وی شرکت آب و فاضلاب شهری با توجه به اینکه خصوصی است و به شهرنشینان خدمات‌رسانی می‌کند اعتبار قابل‌توجهی دارد و هر وقت اراده می‌کند چاه جدید در محدوده روستاها حفر می‌کند. حفر این چاه‌ها در محدوده روستاها موجب شده درصورتی‌که روستانشینان با مشکل کمبود آب مواجه شدند و بخواهند چاه آب جدید حفر کنند عملاً به دلیل حریم چاه‌های شهری این امر برای آنها غیرممکن باشد.

,

باقری تصریح کرد: متأسفانه کمبود اعتبار بهانه‌ای شده تا اداره آبفار خدماتی به روستاها ارائه ندهد و اگر هم هست به‌صورت خیلی محدود این کار انجام می‌شود.

,

دهیار ینقاق گفت: میزان قبضی که از شهرنشینان گالیکش برای مصرف برق دریافت می‌شود مانند روستانشینان این شهرستان است. اما شرکت توزیع برق در شهر خود روشنایی معابر و معایب آن را سریع برطرف می‌کند بدون دریافت کوچک‌ترین هزینه‌ای؛ اما در روستاها ضمن اینکه دهیاری‌ها موظف به تهیه تمامی اقلام هستند باید چندین ماه در نوبت باشند تا پرسنل اداره برق رفع عیب کنند.

,

وی یکی از مشکلات دهیاران را جمع‌آوری زباله عنوان کرد و گفت: جمع‌آوری زباله و انتقال آن به سایت دفع زباله آزادشهر؛ یعنی تحمیل هزینه هنگفت به دهیاران، استهلاک وسایل نقلیه و نیروی انسانی به همراه مخاطرات جاده‌ای؛ به‌تازگی هم اداره کل پسماند گلستان نامه‌ای ارسال کرده و خواهان دریافت هزینه از دهیاران برای دفع زباله در آزادشهر شده که بودجه قابل‌توجهی از دهیاری‌ها را صرف این کار خواهد کرد.

,

باقری با اشاره به اینکه نظافت روستا وظیفه ذاتی دهیاری‌ها و اهالی است گفت: این موضوع را با تجمع ماشین‌های حمل زباله و استقرار سبد تخلیه در شهرستان، می‌توان به‌صورتی مدیریت کرد تا علاوه برافزایش کیفیت هزینه‌ها نیز کاهش یابد.

,

دهیار ینقاق گفت: برخی ادارات مانند گاز و آبفار جهت توسعه شبکه یا خدمات‌رسانی به اهالی بدون هماهنگی و طی تشریفات اداری و بستن قرارداد مرمت یا پرداخت خسارت اقدام به حفاری در محدوده روستاها می‌کنند. وقتی برای این موارد به آن‌ها مراجعه می‌شود برای طفره رفتن از پرداخت خسارت اهالی را علیه دهیاری تحریک می‌کنند که این موضوع باعث بروز مشلاتی برای دهیاران شده است. جا دارد از سوی مدیران کل به روسای شهرستان در این خصوص تذکرات لازم داده شود.
به گفته وی عمر طرح‌های هادی در بخش مرکزی شهرستان گالیکش بیش از 10 سال است. توسعه روستاها و مغایرت‌ها طرح‌های هادی، روستاها را با چالش زمین مسکونی مواجه کرده است. می‌طلبد در این خصوص بازنگری در روستاهای بزرگ انجام شود.

,
,

باقری انجام ساخت‌وسازهای اصولی و ایمن را یکی از دغدغه‌های مسئولین و دهیاران عنوان کرد و گفت: برخی روستانشینان به دلیل نداشتن پول و یا داشتن آب و برق و خانه‌های قدیمی اقدام به ساخت‌وسازهای غیر اصولی و ناامن می‌کنند. هیچ پشتوانه‌ای برای دهیاری‌ها وجود ندارد که مانع از این کار شوند و گاها به چند تذکر کتبی و یا اخذ تعهد توسط نیروی انتظامی از مالکان اکتفا می‌شود. با توجه به عدم همکاری لازم و مؤثر نیروی انتظامی در این خصوص جای پلیس ساختمان در شهرستان یا مرکز بخش خالی است. وجود پلیس ساختمان قطعاً مشکل ساخت‌وسازهای غیر مجاز را به حداقل خواهد رسید.

,

دهیار ینقاق با اشاره به اینکه در شهرستان گالیکش تنها یک کتابخانه عمومی روستایی در روستای قلی تپه وجود دارد گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اهالی ینقاق راه‌اندازی کتابخانه عمومی در این روستا است. مشکلات و سخت‌گیری‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی گلستان مانع از احداث کتابخانه‌های بیشتر روستایی در گالیکش شده است.

,

وی با اشاره به اینکه جای عوارض سالیانه خودروها در تعرفه عوارض دهیاران خالی است گفت: بسیاری از روستاییان برای انتقال سند یا تعویض پلاک خودروی خود مجبور به پرداخت عوارض به شهرداری‌ها هستند. اگر این موضوع برای دهیاریها دیده شود درآمد قابل‌توجهی را نصیب دهیاران خواهد کرد.

,

دهیار ینقاق افزود: یکی دیگر از منابع درآمدی تعرفه عوارض سالیانه دهیاران صدور جواز کسب است که متأسفانه به دلیل عدم همکاری مجمع امور صنفی و اتحادیه‌ها و عدم استعلام از دهیاری‌ها در زمان تمدید اعتبار یا صدور پروانه این اعتبار در شهرستان به صفر رسیده است و دهیاران هیچ درآمدی از این بخش ندارند. توجه به این بخش می‌تواند درآمد سرشاری را نصیب دهیاری کند.

,

باقری در ادامه به ارائه گزارشی از خدمات دهیاری ینقاق طی سال جاری به روستاییان پرداخت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه