اخبار داغ

بالا گرفتن تنش در روابط یونان و ترکیه؛

چاووش‌اوغلو: یونان صبر ما را نیازماید

چاووش‌اوغلو: یونان صبر ما را نیازماید
وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به همتای یونانی خود، با اظهاراتی تهدید آمیز گفت: "یونانی‌ها بهتر از هرکسی می‌دانند ارتش ترکیه لزوم ببیند چه کاری انجام می‌دهد"
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، این روزها تنش میان ترکیه و یونان به حدی رسیده که دو کشور به صورت آشکار همدیگر را تهدید به حمله نظامی می‌کنند و آمریکا و اروپا به دلیل عضویت هر دو کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این روند ناخوشنود می‌باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

از جمله مسائلی که تنش میان آتن و آنکارا را تا این حد افزایش داده است، می‌توان به عدم استرداد کودتاگران تُرک از جانب یونان، عدم حل مسئله مورد مناقشه قبرس و رزمایش نظامی ارتش ترکیه در جزایر یونان اشاره کرد.

,

قبرس

,

در سال‌های 1970 میلادی تنش میان ترکیه و یونان بر سر سیستم اداری قبرس افزایش یافته و موجبات بروز جنگ نظامی بین دو کشور را فراهم کرده بود که در نتیجه این جنگ نیز بخش شمالی (ترک نشین) جزیره قبرس به اشغال نیروهای تُرک در آمده و از بخش یونانی اعلام جدایی کرد بود. اختلافات بین دو بخش یونانی و تُرک قبرس تا به امروز حل نشده و نمایندگان بخش یونانی در مذاکرات اخیر حل مسئله قبرس از میز مذاکره برخواسته و موجبات خشم طرف تُرک را فراهم کردند.

,

نفت و گاز قبرس جنوبی نیز از جمله موارد تنش میان ترکیه و یونان می‌باشد که ترکیه عقیده دارد قبرس شمالی نیز در نفت و گاز قبرس حق و حقوقی دارد و قبرس جنوبی نباید قبل از حل مسئله دو بخش جزیره قبرس اقدام اکتشافات معادن نفت و گازی در دریای اژه بکند.

,

جزایر سنگی

,

اختلاف بعدی دو کشور نیز بر سر جزایر سنگی می‌باشد. به صورتی که در سال 1996 میلادی، تنش بر سر تعدادی از جزایر سنگی در دریای اژه پس از ورود تعدادی از نظامیان نیروی دریایی ترکیه به یکی از این جزایر به شدت افزایش یافته و دو کشور را به حد جنگ تمام عیار نزدیک کرد، لکن در ادامه با وساطت آمریکا و اروپا، ترک‌ها این جزیره سنگی را ترک کردند.

,

رزمایش نظامی ترکیه

,

در روزهای اخیر آنکارا در نزدیکی جزیره "اسکیرو" یونان و چند جزیره دیگر این کشور، منطقه رزمایش نیروی دریایی و هوایی ارتش ترکیه اعلام کرده و ورود هرگونه کشتی به این مناطق را ممنوع اعلام کرد که در این رزمایش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز حضور داشت.

,

واکنش یونان

,

در ادامه، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع یونان اظهارات تندی علیه اقدامات حکومت اردوغان به زبان آورده و وزیر امور خارجه یونان اظهار داشت: "اگر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه می‌خواست هم نمی‌توانست وارد جزایر شود."

,

وزیر امور خارجه یونان

,

امروز 26 فوریه، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به سخنان نیکوس کوتزیاس همتای یونانی خود، اظهار داشت: "مردم ما به یونان و جزایر آن می‌روند و یونانیان نیز به کشور ما سفر می‌کنند. وجوه مشترک زیادی داریم. بنابراین این کشور نباید اجازه دهد که یک کودک لوس بر تمام اینها سایه افکند. ما نمی‌توانیم وارد سیاست‌هایی با چنین ذهنیتی بشویم. نیاز هم نیست قدرت خود را به رخ آنها بکشیم. آنها بهتر از هرکسی می‌دانند که ارتش ترکیه لزوم ببیند چه کاری می‌کند. دولت یونان بهتر از هرکسی این را می‌داند و باید به آن کودک لوس نیز توضیح دهد. صبر ما را نیازمایند."

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه