اخبار داغ

دانا گزارش می دهد/

پشت پرده تحرکات هیات مدیره بزرگترین کارخانه آلومینیوم ایران/ اقدامات معاون وزیر در ماستمالیزاسیون کردن پروژه وکیل ٢٠ میلیاردی

پشت پرده تحرکات هیات مدیره بزرگترین کارخانه آلومینیوم ایران/ اقدامات معاون وزیر در ماستمالیزاسیون کردن پروژه وکیل ٢٠ میلیاردی
طبق بررسی‌ها صورت گرفته برخی از افراد و شرکت‌های خاص با انعقاد قراردادهایی با شرکت آلومینیوم ایرالکو به مشتریان دست اول برای دریافت محصولات تبدیل شده اند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دهم خرداد ماه ٩٤ حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین اژه ای در مراسم معارفه رییس کل دادگستری استان مرکزی با انتقاد از حق الوکاله 20 میلیارد تومانی یک وکیل بابت پرونده ای در استان مرکزی گفت: معلوم است به دنبال چنین پول هایی فساد وجود دارد که دستگاه قضا باید با نظارت بیشتر از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


حدود دو هفته بعد رئیس کل دادگستری استان مرکزی از دستگیری وکیل ٢٠ میلیاردی در اراک خبر داد و گفت: این وکیل که اصالت غیربومی دارد از یکی از شرکت های بزرگ اراک که بخشی از سهام آن دولتی است، در پرونده ای حدود ٢٠ میلیارد تومان تحت عنوان حق الوکاله گرفته است و برابر سیاست های کشور رسیدگی به تخلفات وی با قوت و جدیت دنبال می شود.

,
,


اما واقعیت ماجرا چه بود؟

,
,


در زمان تصدی (ش - ط) مدیرعامل وقت شرکت آلومینیوم ایران که معروف به ایرالکو است تخلفات گسترده ای از سوی مدیرعامل مذکور صورت می گیرد.

,
,


در زمان تصدی فرد مذکور در اردیبهشت ماه ٩٣ به دلایل نامعلومی که بعدها مشخص شد ناشی از زد و بندهای پشت پرده میباشد عرضه نامناسب آلومینیوم سبب بروز نوسانات شدید و التهاب در بازار آلومینیوم شده و دست‌اندرکاران این صنعت را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

,
,


بررسی‌های صورت گرفته نشان داد اقدامات خاص مدیران ایرالکو یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان آلومینیوم در کشور سبب بروز چنین مشکلاتی شده است.

,
,


هر چند صنعت آلومینیوم یک صنعت فعال و پیشرو در سطح جهانی است اما پیشرفت آن در ایران به دلیل آنچه برخی فعالان این صنعت باندبازی و انحصارطلبی گروه‌های خاص می‌خوانند با مشکل مواجه شده است. برخی از فعالان صنعت آلومینیوم معتقدند باند بازی و فروش محصولات آلومینیومی ‌به مشتریان خاص و تبعیض در فروش کالا سبب شده است صنعت آلومینیوم کشور با آسیب‌هایی جدی روبه‌رو شود.

,
,


طبق بررسی‌ها صورت گرفته برخی از افراد و شرکت‌های خاص با انعقاد قراردادهایی با شرکت آلومینیوم ایرالکو به مشتریان دست اول برای دریافت محصولات تبدیل شده اند.

,
,


در آن زمان با توجه به رشد قیمت آلومینیوم در بازارهای داخلی طی دو سال گذشته، این موقعیت رانت ویژه‌ای را برای این دسته از شرکت‌های خاص ایجاد کرده و به آنها قدرت اداره بازار را داده است.  

,
,


ترقی مداوم قیمت‌ها در بازار این رانت را برای کسانی که به محصولات تولیدی این شرکت‌ها دسترسی داشتند ایجاد می‌کرد که با قیمت پایین‌تر کالای مورد نیاز خود را خریداری کرده و سپس در بازه زمانی کوتاهی بتوانند آن را به قیمت بالاتری به فروش برسانند.

,
,


مشتریان خاص از محل همین تفاوت قیمت، میلیاردها تومان سود از آن خود کرده‌اند.

,
,


نتایج گزارش حسابرسی این شرکت نشان می‌دهد هر چند فروش محصولات آلومینیومی‌از طریق بورس و به صورت نقدی انجام شده است اما عملا پرداخت این دسته از مشتریان به صورت غیرنقدی و اعتباری و بعضا بصورت تهاتر و از طریق چک انجام می‌شود.

,
,


این وضعیت با توجه به تفاوت قیمت فروش نقدی آلومینیوم و فروش اعتباری آن نکته بسیار مهمی‌است و تداوم این وضعیت سبب شد دلالان خاص بتوانند از تفاوت قیمت نقدی و قیمت اعتباری به رانتی هنگفت دست پیدا کنند.

,
,


پس از احراز تخلفات (ش-ط) که خود از فعالان صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود اختلافات وی با اعضای هیات‌مدیره بالا گرفته و اعضا  در جلسه ای فوق العاده رای به تغییر مدیرعامل دادند.

,
,


پس از این اقدام و افشای تخلفات فرد مذکور با استخدام وکیل و پرداخت مبلغ هنگفت در صدد سر پوش گذاشتن بر روی تخلفات صورت گرفته برمی آید که بعدها این وکیل به وکیل ٢٠ میلیاردی معروف میشود.

,
,


جالب اینکه ماجرا به اینجا ختم نمی شود.

,
,


آقای (ش-ط) در دولت یازدهم ارتقا یافته و در پست معاونت در وزارت مرتبط با حوزه تولید گمارده میشود. جالب تر اینکه فرد مذکور چند وقت بعد در هیات مدیره کارخانه ای که برای رتق و فتق تخلفات خود در آن وکیل ٢٠ میلیاردی گرفته به عضویت هیات مدیره در میاید.

,
,


و اما بعد

,
,


حدود دو ماه قبل پس از کش و قوس فراوان مدیریت این مجموعه به یکی از نمایندگان ادوار مجلس که در مبارزه با فساد و باندهای قدرت و ثروت سابقه دارد سپرده می شود.

,
,


اما متاسفانه باتوجه به تغیرات صورت گرفته توسط وی و عزل برخی از مدیران و نمایندگان باندهای مافیایی که در حوزه بازرگانی شرکت مشغول و حافظ منافع اربابان خود بودند به مذاق باند های ثروت و قدرت در حوزه آلومینیوم خوش نیامده و شروع به سنگ اندازی در اجرای اصلاحات در این مجموعه می کنند.

,
,


پس از امضای تفاهم نامه مشترک آلومینیوم ایران با آلومینیوم المهدی یکی دیگر از بزرگترین مجموعه های آلومینیوم سازی کشور که منجر به هم افزایی تولید، حذف بازار سیاه و دلالی و در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب صورت گرفت فشار باندهای مخوف ثروت و قدرت افزایش یافته و برخی از عوامل آنها که متاسفانه به علت سو مدیریت در گذشته در هیات مدیره نیز نفوذ کرده اند با جوسازی و فشار به مدیرعامل  اقدامات مثبت وی در راستای برخورد با مفاسد را زیر سوال بردند.

,
,


از هفته گذشته در اقدامی سوال بر انگیز برخی از اعضای هیات مدیره که گویا از اقدامات مدیرعامل آلومینیوم ایران در برخورد با مفاسد موجود عصبانی هستند برخی از احکام وی را ملغی و خواستار بازگشت برخی مدیران متخلف به کارخانه شده و اختیارات مدیر عامل را در عزل و نصب مدیران زیر مجموعه خود از وی سلب کردند.

,
,


حال سوال اینجاست چرا اعضای هیات مدیره به جای حمایت از مدیری که در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب کمر همت بسته و از سوی دیگر در این مدت با دست اندازان به بیت المال به شدت برخورد کرده است در کارش اختلال ایجاد و سنگ اندازی می کنند.

,
,



از سوی دیگر گویا آقای (ش-ط) نیز که تخلفات متعددی در دوران مدیریت خود دارد از رتق و فتق تخلفاتش توسط مدیرعامل جدید ناامید شده با مدیرعامل سابق که در گذشته اختلافات شدیدی با یکدیگر داشتند در جهت حفظ منافع خود ائتلافی مشترک علیه مدیرعامل جدید شکل داده و اقدامات انقلابی وی را زیر سوال بردند.

امید است در ایام منتهی به سالی که مزین به اقصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است  وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با جدیت این موضوع را پیگیری و مسیر رونق تولید و مبارزه با فساد را هموار سازند.

,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه