اخبار داغ

نگاهی گذرا به وضعیت واجب فراموش شده؛

بی توجهی به "امر به معروف و نهی از منکر" گریبان همه را خواهد گرفت

بی توجهی به "امر به معروف و نهی از منکر" گریبان همه را خواهد گرفت
بی توجهی به اعمال و رفتار دیگران در جامعه به نوعی بی توجهی به سرنوشت خود انسان است واگر فحشا ومنکر در جامعه ای شیوع پیدا کند اثار نامطلوب آن دامنگیر همه افراد آن جامعه خواهد شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، امر به معروف ونهی از منکر یکی از واجبات الهی است که بر عهده تک تک افراد جامعه نهاده شده و در آیات واحادیث فراوان براهمیت این امر مهم تاکید شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در اهمیت این فریضه مهم برای مسلمانان همین بس که امام سوم شیعیان فلسفه قیام خودرا احیای امر به معروف ونهی از منکر بیان کرده  است.

,

شاید یکی از دلایل کمرنگ شدن این امر واجب در جامعه و بی تفاوتی افراد نسبت به اعمال ورفتار دیگران در جوامع امروزی، زیاد شدن دغدغه های شخصی، حاکم شدن تفکرات نادرست مبنی بر دخالت در کار دیگران ویا ترس از برخورد طرف مقابل باشد.

,

معترضان به آمران معروف مجازات می شوند

, معترضان به آمران معروف مجازات می شوند,

در همین خصوص؛ محمد سمندی معاون تشکل های مردمی ستاد مرکزی امربه معروف ونهی از منکر استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت گفت: شخصی که امر به معروف ونهی ازمنکر می کند باید ابتدا خودش حرف وعملش یکی باشد.

, مرآت ,

سمندی آگاه وبینا بودن، صبر واستقامت وآگاهی وبصیرت داشتن، تشخص دادن زمان ومکان و توجه داشتن بر اصل گناه به جای فردی که مرتکب جرم شده است را از خصوصیات آمران به معروف عنوان کرد.

,

وی مراحل امربه معروف ونهی از منکر  ار قلبی، عملی وزبانی برشمرد و افزود: وظیفه عامه مردم تذکر لسانی می باشد وقسمت عملی آن بر عهده حکومت ومجتهد جامع الشرایط است.

,

سمندی در خصوص ضرورت امربه معروف ونهی از منکر در جامعه گفت: توجه به معروفات ومنکرات در جامعه مسیر سعادت وهدایت را یرای مردم هموار نموده وبی توجهی به آن باعث حاکم شدن منکرات ورواج بی عدالتی  میشود و زمینه را برای ارتکاب گناه بزرگتر ودر نتیجه هلاکت فرد فراهم می کند..

,

وی با بیان اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی نشأت گرفته از حاکم شدن منکرات در جامعه و هجمه های ضد فرهنگی دشمن است، افزود: اگر امر به معروف در جامعه ای فراموش شود، بقیه واجبات هم به فراموشی می رود.

,

سمندی  تصریح کرد: امر به معروف ونهی از منکر یکی از اصول اسلامی است که با پیشرفت تکنولوژی فقط شیوه های برخورد با آن تغییر می کند. 

,

معاون تشکل های مردمی ستاد مرکزی امربه معروف ونهی از منکر استان با توجه به فعالیت بیش از 3 هزار آمربه معروف در استان در خصوص حمایتهای  قانونی از این افراد گفت:در صورتی که آمر کارش را طبق شرع وقانون انجام دهد و در انجام مسئولیت خود به صورت خودسرانه  وسلیقه ای عمل نکند، از حمایت های قانونی نیز بهره مند خواهد شد.

,

سمندی از تشکیل شعبه ویژه در دستگاه قوه قضائیه سراسر کشور برای رسیدگی به جرم کسانی که سد راه آمران می شوند خبر داد وافزود:  طبق قانون قاضی در برخورد با اینگونه اشخاص نباید نرمش انجام دهد و باید طبق مقررات، جرم آنها بررسی ورسیدگی شود.

,

تقویت اسلام هراسی سبب کمرنگ شدن امور واجب در جامعه می شود

, تقویت اسلام هراسی سبب کمرنگ شدن امور واجب در جامعه می شود,

وجیهه اشرفی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با مرآت  در خصوص عوامل کمرنگ شدن این فریضه الهی در جامع گفت: شیوع عواملی که در تضعیف معیارهای مقدس وآداب دینی در جامعه تاثیر دارند و تقویت اسلام هراسی در غالب جنگ نرم که از سوی دشمنان تبلیغ می شود و به مرور در رسانه ها وهنر وآموزش تاثیر می گذارد باعث کمرنگ شدن امور واجب در جامعه می شود وپیامد آن حاکمیت ظالمان، اجابت نشدن دعا و آماده نشدن برای ظهور است.

, مرآت,

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در خصوص اینکه امر به معروف ونهی از منکر راه پیامبران وشیوه نیکوکاران است، افزود: این فریضه بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا می شود وراه وروشها امن می گردد ودرامدها حلال می شود وحقوق و اموال به زور گرفته شده به صاحبانش بر می گردد وزمین آبادان می شود واز دشمنان انتقام گرفته می شود وکارها سامان می پذیرد.

,

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد:مراتب امر به معروف و نهی از منکر طبق فتوای مراجع در سه مرحله زبانی وتذکر دادن و سپس عملی بطوری که تغییر وضع ایجاد شود وبعد از آن قلبی است ، یعنی در قلبش نسبت به آن گناه تنفر داشته باشد.

,

وی افزود: آمران به معروف باید ابتدا معروف ومنکر را بشناسند وسپس به شیوه صحیح همراه با سعه صدر آن را متذکر شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه