اخبار داغ

دبیر کمیسیون انرژی و محیط زیست نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی:

ایرانی‎ها 15 برابر ژاپنی‌ها انرژی مصرف می کنند/ لزوم هدفمند سازی یارانه‌ حامل های انرژی

ایرانی‎ها 15 برابر ژاپنی‌ها انرژی مصرف می کنند/ لزوم هدفمند سازی یارانه‌ حامل های انرژی
دبیر کمیسیون انرژی و محیط زیست نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: اسراف با یک عرق ملی‌مذهبی قابل حل است و مربوط به شخص، گروه و یا سازمان خاصی نیست و نیاز به یک تلاش همه‌جانبه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا مظفریان در گفتگو با صنعت8، اظهار کرد: در حال حاضر انرژی در هزینه‌های تولید سهم به سزایی ندارد به همین دلیل جایگاهی در تولید برایش دیده نمی‌شود و واقعی کردن هزینه‌های مصرف، علاوه بر روشن کردن هزینه‌های تولید، نقش به سزایی در حفظ منابع طبیعی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صنعت8,

این مدرس سازمان بهره‌وری انرژی پیرامون نحوه پرداخت یارانه به صنعت، بیان کرد: در حال حاضر یارانه به گونه‌ای پرداخت می‌شود که مصرف‌کننده آن به فکر صرفه‌جویی نمی‌افتد چراکه بهینه مصرف کردن و بهره‌وری مصرف در قیمت نهایی تاثیرگذار نیست و برای حل این موضوع باید یارانه با توجه به واقعی بودن قیمت‌ها به نحوه مصرف، بهره‌وری و افزایش کیفیت تولید تعلق بگیرد تا مصرف کننده تشویق به بهینه مصرف کردن بیفتد.

,

وی افزود: در حال حاضر شدت مصرف انرژی که نسبت بین میزان مصرف انرژی به تولید ناخالص ملی بوده، در ایران 5 برابر جهان و 15 برابر ژاپن است یعنی به میزانی که انرژی مصرف می‌کنیم، تولید نداریم.

,

مظفریان با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در بلندمدت تاثیر به سزایی در شدت مصرف انرژی و بهره‌وری تولید خواهد داشت اما در کوتاه‌مدت به دلیل سهم ناچیز هزینه‌های انرژی در بخش تولید نمی‌تواند تاثیر خاصی داشته باشد و برای تغییر واقعی شرایط به واقعی شدن انرژی نیاز داریم.

,

این مشاور و مدرس صنعت دانشگاه در خصوص نحوه مصرف انرژی بیان کرد: انرژی در بخش تولید، انتقال، توزیع و مصرف دچار اسراف است و این مسئله فقط با یک عرق ملی‌مذهبی قابل حل است و مربوط به شخص، گروه و یا سازمان خاصی نیست و نیاز به یک تلاش همه‌جانبه دارد.

,

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کشورهای صنعتی میزان مصرف انرژی صنعت از منازل بیشتر است در حالی که مصرف در ایران 40 درصد مربوط به منازل و حدود 20 درصد سهم صنعت را تشکیل می‌دهد.

,

مظفریان درباره عملکرد دولت نسبت به مبحث بهره‌وری انرژی افزود: به لحاظ بحث‌های تئوریک و استراتژیک کارهای خوبی در مراکز مطالعاتی شده است ولی هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

,

وی در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد: استفاده از این انرژی‌ها صرفا در مصارف خانگی کاربرد دارد و برای مصرف در صنایع به علت نداشتن توجیه اقتصادی، نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه