اخبار داغ

چالشی که باید هم اکنون به فکر آن بود

تالاب میقان؛ عامل تهدید کننده صنعت طیور استان مرکزی

تالاب میقان؛ عامل تهدید کننده صنعت طیور استان مرکزی
تالاب میقان، سالانه پذیرای ۹۰ گونه پرنده مهاجری است که می توانند عامل انتقال بیماریهای پرندگان باشند؛با نگاهی به خسارتهای آنفولانزای حاد پرندگان در سال ۹۵،در صورت عدم تعیین تکلیف واحدهای مرغداری اطراف تالاب میقان و سیاست گذاری برای آینده، این تالاب می تواند به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده در سال های آتی برای صنعت طیور در استان به شمار آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اراک امروز؛ تالاب کویری میقان اراک واقع در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی روستای داودآباد، یکی از ۱۰ تالاب مهم کشور است که جلوه های زیبایی از پرواز پرندگان مهاجر، تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دریاچه فصلی و طلوع و غروب های کم نظیر را در خود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اراک امروز, ؛,

59-3

, 59-3, 59-3,

این تالاب به وسعت ۲۵ هزار هکتار دارای دریاچه ای زیبا با سه جزیره است که یکی در وسط ، دیگری در بخش کویری و جزیره سوم در ناحیه حاشیه ای آن قرار دارد و در فصل بهار فراز و فرود پرندگان بومی و مهاجر در آن، صحنه های بکر و به یادماندنی را ایجاد می کند.

,

تالاب کویری میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شود.

,

تالاب میقان اراک امسال شرایط خوبی نداشت چرا که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از نیمه دوم آذرماه امسال در آن و مناطق حاشیه ای اش در استان مرکزی شیوع پیدا کرد و بر این اساس جان بسیاری از پرندگان مهاجر این منطقه را گرفت.

,

57402766

, 57402766, 57402766,

هر چند تب آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه از ۱۵ دی ماه فروکش کرده است ولی خسارت های فراوانی که این بیماری به برخی از مرغداری های این منطقه وارد کرد به جای خود باقی است و این موضوع می تواند زنگ خطری باشد برای سال های بعد تا دوباره با این بحران روبه رو نشویم.

,

از آنجایی که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درمان خاصی ندارد و در زمان شیوع خسارت های فراوانی را به بار می آورد رعایت مسائل پیشگیری حائز اهمیت است.

,

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی

, مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی,

حذف اجباری یک میلیون قطعه مرغ تخمگذار و پرورشی در استان مرکزی

, حذف اجباری یک میلیون قطعه مرغ تخمگذار و پرورشی در استان مرکزی, حذف اجباری یک میلیون قطعه مرغ تخمگذار و پرورشی در استان مرکزی,

محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان حدود یک میلیون قطعه مرغ تخمگذار و پرورشی حذف اجباری شدند.

,

شانقی با بیان اینکه ۱۶ مرغداری آلوده به بیماری آنفلوآنزا معدوم و ۱۲ واحد مرغداری نیز به دلیل مجاورت با مرغداری های آلوده حذف اجباری شدند بیان کرد:شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال خسارت به همراه داشته است.

,

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان مرکزی دارای پتانسیل بالای پرورش طیور و تولید گوشت مرغ در کشور است، برنامه ریزی هر چه بهتر در خصوص بهبود و ارتقای سطح بهداشت این صنعت از اولویت های دامپزشکی استان است. 

,

تالاب میقان عامل تهدید کننده برای صنعت طیور در استان مرکزی

, تالاب میقان عامل تهدید کننده برای صنعت طیور در استان مرکزی, تالاب میقان عامل تهدید کننده برای صنعت طیور در استان مرکزی,

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تالاب میقان در شهرستان اراک را به عنوان یک عامل تهدید کننده در سال های آتی برای صنعت طیور در استان دانست و خواستار ارائه پیشنهادات در زمینه تعیین تکلیف واحدهای مرغداری اطراف تالاب میقان و سیاست گذاری برای آینده در این زمینه شد.

,

وی پیشنهادات کمیته تخصصی طیور در دامپزشکی استان در خصوص پیشگیری از بیماری را بهبود ساختار مرغداری ها به خصوص مرغداری های اطراف تالاب میقان، حذف مرغداریهای غیر مناسب در اطراف تالاب میقان، تبدیل بعضی از واحدهای تخم گذار به مرغ گوشتی، نظارت بر حمل و نقل نهاده ها و فرآورده های طیور و بخصوص کود مرغی، رفع نواقص مرغداری ها قبل از انجام جوجه ریزی و رعایت مسائل امنیت زیستی در مرغداری ها برشمرد.

,

شانقی با اشاره به مهمترین اقدامات بهداشتی قرنطینه ای جهت کنترل و مبارزه با بیماریهای طیور علی الخصوص بیماریهای گروه ۱ عنوان کرد: کنترل تردد و حمل و نقل مرغ زنده، کود و فرآورده های طیور یکی از راههای اصلی کنترل، انتشار و اشاعه بیماریها است که لازم است مرغداران محترم با همکاری شبکه های دامپزشکی در سطح استان نسبت به تحقق این امر تلاش کنند.

,

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: برگزاری کلاسهای آموزشی برای مرغداران با همکاری کمیته طیور، بروز رسانی و تلاش در جهت بهبود وضعیت ساختاری واحدهای مرغداری از دیگر برنامه های دامپزشکی برای ارتقاء سطح آگاهی مرغداران و سطح بهداشت مرغداریها است.

,

۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به مرغداری های زیان دیده پرداخت می شود.

, ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به مرغداری های زیان دیده پرداخت می شود., ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به مرغداری های زیان دیده پرداخت می شود.,

به گزارش ایرنا ۸ اسفند مدیر کل امور اقتصادی و بین المللی استانداری استان مرکزی در کارگروه تخصصی امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی در رابطه با آنفولانزای حاد پرندگان در استان بیان کرد:۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به مرغداری های زیان دیده از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان پرداخت می شود.

,

نعمتی اظهار کرد:از ۱۵ دی ماه امسال، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کنترل شده و واحدهای مرغداری که در مجاورت واحدهای آلوده قرار داشتند ۲۱ روز و واحدهای آلوده نیز سه ماه بعد از آخرین گزارش کنترل این بیماری می توانند اقدام به جوجه ریزی کنند.

,

وی ادامه داد: واحدهای زیان دیده از این بیماری برای جوجه ریزی به خصوص پرورش مرغ تخمگذار نیازمند اعتبارات لازم به عنوان سرمایه در گردش هستند، بنابراین شرکت های بیمه باید اقدامات لازم را برای پرداخت غرامت به واحدهایی که تحت پوشش بیمه بودند را در اسرع وقت انجام دهند.

,

نعمتی اضافه کرد: شمار قابل توجهی از واحدهای مرغداری استان از شیوع بیماری آنفلوآنزافوق حاد پرندگان متحمل زیان های بسیاری شدند که تحت پوشش بیمه نبودند و می طلبد بانک ها چتر حمایتی خود را نسبت به پرداخت تسهیلات لازم به این واحدها گستردش دهند.

,

وی اظهار کرد: سالانه بیش از ۴۰ هزار تن تخم مرغ در استان مرکزی تولید می شود در صورتی که مصرف استان تنها ۱۸ هزار تن است و مازاد تولید تخم مرغ استان در اختیار استان های غربی و جنوبی کشور قرار می گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه