اخبار داغ

جاذبه های گردشگری شهرستان تفرش؛

سفر به قرن هشتم هجری در مجموعه تاریخی-فرهنگی «ابوالعلی» تفرش+عکس

سفر به قرن هشتم هجری در مجموعه تاریخی-فرهنگی «ابوالعلی» تفرش+عکس
یکی از جاذبه های گردشگری شهر تفرش، امامزاده ابوالعلی(ع) است. این امامزاده از نوادگان امام جعفر صادق(ع) است که در نیمه اول قرن پنجم هجری در تفرش رحلت کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، امامزاده ابوالعلی یکی از جاذبه های گردشگری شهر تفرش است. این امامزاده از نوادگان امام جعفر صادق(ع) بوده که در نیمه اول قرن پنجم هجری در تفرش رحلت کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

, ,

به نظر مى‌ رسد که اصل بنا از قرن هشتم و ایوان‌ ها و رواق‌ هاى اطراف آن از الحاقات عصر صفوى است. مقابل راه پله لوحی از مرمر نصب شده که روی آن تاریخ الحاق ایوانها گنبد در سال ۱۳۰۷ هجری توسط امیرفصیح الدین حجاری شده است.

,

بر روی حرم گنبدی رفیع بناشده و در نمای بیرونی آن، چهار ایوان و چهار حجره دیده می شود که از الحاقات دوره صفوی است. گنبد دوپوش آجری کلاهخودی به سبک قرن هفتم و هشتم هجری سرا پا آجرتراش و فاقد تزیین است. درب ورودی بقعه از ایوان جنوبی است و منبت کاری شده و دارای کتیبه های افقی و عمودی است.

,

, ,

در جوار این بقعه چنار کهن سالى با شاخه‌هاى گسترده قرار دارد و شاید بتوان گفت که قدمت آن بیش از خود بقعه باشد. در کتاب سیمای میراث فرهنگی تحت عنوان امامزاده ابوالعلی(علیه السلام) (ص۱۱۳) ساخت بنا را مربوط به دوران ایلخانی(سال۹۸۷هـ.ق) ذکر کرده است.

,

در کنار این امامزاده موزه فرهنگ و هنر نصیر و پارک حکیم نظامی قرار دارد که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران قرار می گیرد. در این موزه آثار فرهنگی، هنری و تاریخی تفرش وجود دارد.

,

, ,

پارک حکیم نظامی نیز یکی از پارکهای اصلی شهر تفرش است که در کنار وسایل بازی دارای امکانات لازم برای اسکان مسافران در ایام نوروز است.

,

, ,

برای زیارت امامزاده ابوالعلی(ع) باید با ورود به خیابان شهید بهشتی و عبور از کنار پارک حکیم نظامی، اندک مسیری را پیاده رفت.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه