اخبار داغ

در آستانه سال جدید؛

وقتی که بانوی قمی خودش سین هفت سین را درست کند+خواص سمنو و طرز تهیه

وقتی که بانوی قمی خودش سین هفت سین را درست کند+خواص سمنو و طرز تهیه
مواد و ویتامین هاى موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایى فراوانى دارد که به سلامت افراد و پیشگیرى از پاره اى از بیماریها کمک مى کند و با مصرف سمنو می توان این ویتامین ها را برای بدن فراهم کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنان قم، عدد هفت همیشه در نزد ایرانیان باستان مقدس بوده است و آن را گرامی می داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنان قم،, زنان قم،, زنان قم,

امروزه ایرانیان به هنگام چیدن سفره هفت سین اولین و مهمترین موردی را که بر سفره قرار می دهند، قرآن کریم است .

,

ایرانیان مسلمان به نشانه توکل و توسل به خداوند متعال در آغاز سال و درخواست بهترین ها از خالق خویش قرآن را در بهترین جای سفره قرار داده و پس از آن اجزای دیگر را می چینند وبا خواندن دعای یا مقلب القلوب والابصار ازخداوند ی که تدبیر کننده امور است دگرگونی حال خود به بهترین حالات و تازه شدن وتغیر یافتن را همراه بهار می خواهند.

,

سفره هفت سینی که امروزه بیشتر مرسوم است داری هفت مورد از چیزهایی مانند: سمنو (نماد خیر و برکت)، سیب (نماد بارورى، زایش و سلامتی) ،سنجد (نماد عشق و دلباختگى است و از مقدمات اصلى تولد و زایندگى) ، سماق، سرکه و سیر (نماد چاشنى و محرک شادى و سلامتی در زندگى به شمار مى روند) ، سبزه (نماد شادابى و سرسبزى و نشانگر زندگى بشر و پیوند او با طبیعت)، سکه (به نیت برکت و درآمد زیاد انتخاب و بر سفره هفت سین می نشیند)، آینه (نماد روشنایى است و حتماً باید در بالاى سفره جاى بگیرد) و آب (نشانه برکت و پاکی در زندگى) است.

,

 

,

, ,

در میان این سفره هفت سین، تخم مرغ که نماد زایش و آفرینش و نشانه اى از نطفه و نژاد می باشد هم وجود دارد.

,

امروز تصمیم گرفتیم درباره یکی از خوشمزه ترین سین های سفره مطالبی را بیان کنیم و طرز پخت آن را برای آماده شدن بر سر سفره هفت سین شما آموزش دهیم.

,

 

,

, ,

سمنو نماد زایش و باروری گیاهان است که همراه با آمدن بهار، در جای جای ایران دیده می شود و افزون بر جایگاه فرهنگی و غذایی اش، در طب سنتی ایران هم به آن توجه و در ابواب «مفردات» کتاب های طب سنتی، از آن با عنوان «نیده» که واژه ای مصری است، یاد شده است

,

سمنو نام های دیگری از جمله «سمنوبوا» و «سمن بیا» هم دارد که بیشتر در ایام نوروز و فصل بهار و یا موقع نذری دادن ها به چشم می خورد و بوی بسیار مطبوعی دارد.

,

سمنو خوشمزه وشیرین است و این در حالى است که به آن هیچ نوع ماده شیرین کننده اضافه نمى کنند و علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى دهد.

,

 مواد و ویتامین هاى موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایى فراوانى دارد که به سلامت افراد و پیشگیرى از پاره اى از بیماریها کمک مى کند.

,

 

,

از دیگر فواید سمنو می توان به مغذى و انرژى زا بودن آن اشاره کرد که بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است.

,

همچنین سمنو داروى طول عمر و آرامش اعصاب هم به حساب می آید و براى مادران شیرده بسیار مفید می باشد زیرا سمنو شیرافزا است و به علت مقوى بودن براى زنان باردار نیز در درجه اهمیت واقع است.

,

در این مطلب طاهره رشیدی بانوی خانه دار قمی در گفتگو با خبرنگار زنان قم، اظهار داشت: همیشه سمنوی خانه ام را خودم درست کرده ام و معتقدم یک بانوی ایرانی می تواند با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، از عهده کوچکترین کار در خانه برآید و نیاز به صرف هزینه برای مصارف خانگی از بازار نداشته باشد و پیشنهاد می کنم بانوان سمنوی سفره هفت سین سال جدید را خودشان در خانه درست کنند.

, زنان قم،, زنان قم،, زنان قم,

 وی طرز تهیه سمنوی خانگی را این گونه بیان کرد و گفت : درست کردن این سمنو خیلی راحت است و می توانید به راحتی از عهده آن برآیید.

,

طرز تهیه:

, طرز تهیه:,

ابتدا گندم خوب و مرغوب را تهیه کرده و بعد از پاک کردن (جدا کردن جو، سنگ و چوب و گندمهای نیمه ) آن را تمیز شسته بطوری که کلیه گل و خاک از آن پاک شود.

,

سپس درون ظرفی داخل آب به مدت 2تا 3 روز خیس کرده و بعد از اینکه کاملا خیس خورد و گندم پف کرد و درشت شد آب آن را تخلیه کرده و گندم ها را درون پارچه و یا ظرفی که هوا و آب بتواند از آن عبور کند مانند آبکش به مدت 2 تا 3 روز ریخته و مرتب به آن آب میدهیم که خشک نشوند و ریشه بزنند.

,

بعد از این مدت گندم ها دارای تارهای نازک و سفید رنگی می شوند و به هم می چسبند، آن گاه آن ها را در ظرف های بیشتری تقسیم کرده (ظرفهایی مثل صافی،  سینی ، تخته ، پارچه و غیره ) بطوری که آب و هوا به خوبی از آن عبور کند.

,


روی گندم ها را با پارچه نخی نازک پوشانده و به مدت سه روز مرتب به آن ها آب داده می شود.

,
,

 لازم به ذکر است جای گندم نباید در معرض باد و سرما باشد، بعد از گذشت این مدت گندم ها از زیر دارای ریشه و از بالا دارای جوانه می شوند.

,

, ,

سپس گندمها را با چرخ گوشت یا هر وسیله ی دیگری چرخ کنید و تفاله آن را درون آب ریخته و آن را مخلوط کرده تا عصاره و شیره گندم جذب آب شود و سپس آن را صاف می کنیم و در دیگی که می خواهیم سمنو را بپزیم می ریزیم .

,

, ,

اکنون آرد گندم و قدری زردچوبه را به آن  اضافه می کنیم تا یک مایع خمیری شکل درست شود که نه شل باشد و نه سفت و می گذاریم تا به مدت سه ساعت با حرارت ملایم بپزد البته مراقب باشید در این مدت سمنو ته نگیرد.

,

, ,


وقتی که سمنو پخت و به رنگ تقریبا قهوه ای در آمد  که البته رنگ و میزان سفتی سمنو هم بستگی به سلیقه دارد پس از آن قدری روغن کنجد یا زیتون و رازیانه به آن اضافه می کنید.
 در انتهای پخت هم می توانید گردو و بادام ، هل ، گلاب و زعفران هم بریزید و به مدت چند ساعت آن ها را دم کنید.

,
,
,

سپس بعد از خاموش کردن دیگ و سرد شدن سمنو آن را در ظرف مورد ظرف می کشیم.

,

نکته مورد توجه این است که اگر مقدار گندم در حدود 50 کیلوگرم باشد مقدار آرد لازم باید بین 200 تا 250 کیلو باشد که این مقدار 400 تا 450 کیلو سمنو می دهد و زمان لازم برای پخت این مقدار 14 تا 16 ساعت روی آتش مستقیم می باشد و نکته مهمتر این است که در این مدت باید سمنو مرتب به هم بخورد بطوری که با یک لحظه غفلت سریعأ می سوزد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه