اخبار داغ

سوغاتی های تفرش در یک نگاه+تصاویر

سوغاتی های تفرش در یک نگاه+تصاویر
شهرستان تفرش نیز همانند سایر شهرها دارای سوغاتی های منحصر به فردی است. در کنار آثار و صنایع دستی، سوغات طبیعی تفرش می تواند در سبد گردشگرانی که به شهر تفرش سفر می کنند، قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، شهرستان تفرش نیز همانند سایر شهرها دارای سوغاتی های منحصر به فردی است. در کنار آثار و صنایع دستی، سوغات طبیعی تفرش می تواند در سبد گردشگرانی که به شهر تفرش سفر می کنند، قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

یکی از صنایع دستی که به عنوان سوغاتی می توان در سفر به شهر تفرش تهیه کرد، ظروف مسی است. مسگری جزء صنایع دستی است که از دیر باز در تفرش رواج داشته و امروز نیز برخی از جوانان تفرشی به این کار مشغول هستند. صنایع مسی در تفرش به دو طریق سنتی و صنعتی انجام می شود و محصولاتی نظیر سینی، تاس، دیزی، پارچ، هشت تکه و... تولید می شود.

,

 

, ,

یکی دیگر از صنایع دستی و سوغاتی شهر تفرش، قالی، گلیم و جاجیم است. قالیبافی از صنایع دستی است که از دیر باز در تفرش رواج داشته و جز هنرهای زنان تفرشی به شمار می آمده است. امروز اگرچه از تعداد این هنرمندان کاسته شده ولی بازهم هنرمندانی هستند که با خلاقیت، هنری کم نظیر را از سرانگشتان خویش بر تار و پود فرش های رنگارنگ به یادگار می گذارند.

,

, ,

نقشه های ماهی در هم، مرغی، بازرجان، نقشه کلاخی، حسینخانی، پاگربه ای، بوته جقه ای از نقشه های بومی تفرش هستند که متاسفانه امروز کمتر بافته می شوند و هنرمندان بیشتر نقشه های قم، ساروق، اراک (شاه عباسی، مهرابی، اسلیمی) را می بافند. در سالهای گذشته بافت تابلو فرش در تفرش نیز رواج گرفته است.

,

یکی دیگر از سوغاتی های شهر تفرش، انگشترهای حکاکی شده توسط هنرمندان خوش ذوق تفرشی است. در قدیم الایام، خوشنویسان حکاکی تفرش، در ایران شهرت داشته اند ولی امروز تنها چند نفر این ساختن این انگشترها را ادامه می دهند.

,

, ,

حکاکی با فرز،الماس،تیزآب،کامپیوتر، آب پیاز از روشهای حکاکی است که حکاکی با الماس که از روشهای قدیمی در تفرش است، اکنون نیز رواج دارد. امروزه حکاکی روی فلزات و فولاد نیز در تفرش رواج دارد.

,

یکی دیگر از صنایع دستی شهر تفرش، وسایل آهنی است که از طریق کوره های آهنگری تهیه می شود. هر چند در گذشته این صنعت بیشتر رواج داشته ولی امروزه هنوز هنرمندانی در تفرش وجود دارند که گرمای کنار کوره آهنگری را تحمل می کنند تا رزق حلال را کسب کنند.

,

, ,

سبد های بافته شده با ترکه های نازک چوب از دیگر سوغاتیهای شهر تفرش است که توسط هنرمندان روستای جلایر بافته و در شهر تفرش به فروش می رسد.  سبد بزرگ، دم کنی، نان بند، سبدگل و.... از جمله وسایلی است که با استفاده از ترکه های چوب درخت بادامچه بافته می شود.

,

, ,

 یکی از سوغاتیهای شهر تفرش، ظروف سنگی است که به اصطلاح محلی "مزگو" گفته می شود. مزگو یا همان هاون سنگی برای خرد کردن مواد خوارکی سخت به کار می رود. مزگو توسط هنرمندان روستای الویجان تهیه و به فروش می رسد.

,

, ,

از دیگر سوغاتیهای شهر تفرش می توان به گیوه نیز اشاره کرد. هر چند امروزه تهیه آن کمتر رواج دارد ولی هنوز هنرمندانی هستند که این دست سازه زیبا و مقاوم را برای پای مشتریان حفظ می کنند.

,

, ,

همچنین جارو های دستی نیز از دیگر سوغاتیهای شهر تفرش است. جارو در روستای خانک تهیه و در تفرش به فروش می رسد.

,

, ,

در کنار صنایع دستی که می توان به عنوان سوغات تفرش تهیه کرد، سوغاتیهای طبیعی شهر تفرش نیز دارای جایگاه ویژه ای هستند.

,

محصولاتی نظیر، بادام، گردو، میوه های خشک شده، لبنیات، رب انار، نخودچی، سنجد، ترشی، کشمش، عسل، عرقیات گیاهی، فتیر، سبزیجات دارویی خشک شده و.... از جمله سوغاتیهای طبیعی تفرش است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

  

,

, ,

, ,

  

,

, ,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه