اخبار داغ

یک شاعر آئینی:

نباید ذهن خود را دست هر کسی بدهیم و پای مداحی هر مداحی بنشینیم

نباید ذهن خود را دست هر کسی بدهیم و پای مداحی هر مداحی بنشینیم
سید مهدی حسینی گفت: اگر همه اشتباه می کنند دلیل نمی شود که ما هم آن اشتباه را تکرار کنیم؛ نباید ذهن خود را دست هر کسی بدهیم و پای مداحی هر مداحی بنشینیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بسیج مداحان، سید مهدی حسینی در دوره آموزشی خواهران بسیج مداحان با بیان این که مداح باید هنر و علم مداحی را با هم داشته باشد، گفت: مداحی یک اقیانوس است و این اقیانوس عمیق و وسیع است و نباید این کار پر عظمت را دست کم گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

استاد شعر آیینی ابراز داشت: در مداحی شاخه های متفاوتی مثل مقتل داریم که مربوط به تاریخ اسلام است که این شاخه بسیار وسیع است و یک استاد نمی تواند در تمامی زمینه های مداحی اظهار نظر کند؛ متأسفانه برخی افراد مداحی را دست پایین می گیرند و می خواهند این هنر را در 20 جلسه به دیگران آموزش دهند.

,

وی اظهار داشت: به هیچ عنوان امکان ندارد که یک استاد در زمینه های تاریخی، شعر، صداسازی و سبک سازی تبهر داشته باشد؛ از طرف دیگر منابع آموزشی بسیار مهم است و نمی توان از هر منبعی برای آموزش استفاده کرد.

,

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر همه اشتباه می کنند دلیل نمی شود که ما هم آن اشتباه را تکرار کنیم؛ نباید ذهن خود را دست هر کسی بدهیم و پای مداحی هر مداحی بنشینیم.

,

وی با بیان این که در انتخاب شعرها باید دقت شود، گفت: در شعرها باید از حرف های شعاری پرهیز کنیم و منطق اعتراض در شعر یک تعریف خاص دارد؛ آیین های شعری که در محضر رهبر معظم انقلاب اجرا می شود بسیار مهم است که از آن غافل شده ایم.

,

حسینی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شعر، بیان داشت: ایشان می فرمایند که اگر شاعری شعری را ولو با اخلاص سروده ولی ضعیف است، آن را کنار بگذارد؛ متأسفانه امروزه برخی شعرا و مداحان به دنبال دیده شدن هستند و اهمیتی به این اصول نمی دهند.

,

استاد شعر آیینی تغییر نگرش را از مهمترین مؤلفه های شعر دانست و گفت: اگر این ویژگی در شعر وجود نداشته باشد، وقت مستمع را تلف کرده ایم؛ اگر منبع معتبر آموزشی در مداحی وجود ندارد، ولی تحلیل های رهبر فرزانه انقلاب در جلسات متعدد شعری از سال 1366 وجود دارد که بهترین منبع آموزشی برای مداحی و شعر است.

,

وی ادامه داد: هر مداحی 3 مرحله در دوره آموزشی خود دارد؛ نخستین آن تقلید است که باید خیلی زود از این مرحله گذر کرد؛ مرحله دوم گذار است که مداح باید شعر و مدح را بشناسد و شناخت کامل بر همه اجزای مداحی دارد؛ پس از دوره گذار به مرحله سبک سازی می رسید و صاحب سبک می شوید.

,

حسینی در پایان تأکید کرد: بسیاری از مداحان معروف هنوز در مرحله گذار هستند؛ ما یک مداح مشهور داریم و یک مداح مقبول که برخی تصور می کنند چون یک مداح چند هزار مستمع دارد، مداح مقبول است و این یک تصور غلط است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه