اخبار داغ

معرفی جاذبه های نگین جنوب شرق کشور؛ گردشگری تاریخی

غارهای سه گانه «بان مسیتی»؛ نمایانگر تاریخی کهن در پهنه روستای طیس/ عکس

غارهای سه گانه «بان مسیتی»؛ نمایانگر تاریخی کهن در پهنه روستای طیس/ عکس
غارهای بان مسیتی در بخش مرکزی روستای تیس و ۹ کیلو متری شمال غربی چابهار قرار دارد و از جاذبه های طبیعت ایران محسوب می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهاربهاران، در دامنه کوه شهبازبند، حدود ۲۵ متر بالا‌تر از سطح زمین، دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار هم قرار دارند که این سه غار را مردم بومی «بان مسیتی» می‌گویند. در زبان بلوچی، «بان» مرد صالح و خداپرست و تارک دنیا و «مسیتی» معبد و پرستشگاه خوانده می‌شود. روی دیوارهای سه طرف گنبد، با جوهر قرمز و بنفش، خطوط و علاماتی نقش بسته که بیشتر به خط «گجراتی» و خطوط هندی شباهت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهاربهاران,

غار اول طبیعی که در چابهار واقع شده است، تا حدودی نیم دایره است و با استفاده از روش تراشکاری داخل غار و دهانه آن توسعه پیدا کرده است یک غار مصنوعی سمت راست غار طبیعی به فاصله هفت قدم قرار دارد که آثار تراش به خوبی در آن آشکار است.

,

دهانه آن ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارد و سقف آن کوتاه است و اکنون به علت خرابی، یک آدم متوسط به زحمت در آن بطور خمیده می تواند، بایستد. این غار در انتها مسدود است و احتمال دارد حفره ها یا روزنه های طبیعی یا مصنوعی در قسمت انهنای خلفی کوه این غار را به غار سوم وصل کرده باشد و یا به چاه های زیر زمینی که محلی برای دفن اجساد در معابد قدیمی است، برساند.

,

ظاهراً این غارها جزو یک واحد تأسیساتی ساختمانی بوده و به منزله حجره ها و توقفگاهها، معبد یا پرستشگاهی بوده است از سطح زمین تا ورود به دهانه غار، پلکانی وجود داشته است که آثار آن باقی است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه