اخبار داغ

اندراحوالات پایتخت گردشگری؛

تبریز و ترافیک های عجیب و غریبش!

تبریز و ترافیک های عجیب و غریبش!
تبریز که امروز یکی از شهرهای توسعه یافته ایران محسوب می شود به خوبی هم مزیت های توسعه را با در خود خلق کرده و هم مضراتش! شاید سوال شود مضراتش چیست؟ آلودگی هوا، حاشیه نشینی و از همه مهمتر ترافیک، دردسر تبریز توسعه یافته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تبریزبیدار نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

تبریز که امروز یکی از شهرهای توسعه یافته ایران محسوب می شود به خوبی هم مزیت های توسعه را با در خود خلق کرده و هم مضراتش! شاید سوال شود مضراتش چیست؟ آلودگی هوا، حاشیه نشینی و از همه مهمتر ترافیک، دردسر تبریز توسعه یافته شده است.

,

ترافیک تبریز چالش های گوناگونی دارد، از آنجا که این کهن شهر ایران زمین امروز خود را برای رویداد فرهنگی تبریز ۲۰۱۸ و بازگشت به روزهای درخشان خود آماده می کند لازم است مسئولان  برای عبور آبرومندانه از این حادثه فرهنگی برای این گونه چالشهای توسعه یافتگی هم فکری اساسی بکنند.

,

ترافیک های تبریز هم منشا انسانی دارد و هم طبیعی و هم ساختاری، و هم  عارضه ای و قانونی  و فرهنگی. برای اینکه بحث ها را کمی عمیقتر و جامع نگاه کنیم ترافیک تبریز در ابتدا مشکل طبیعی را برسی کنیم تبریز  به لحاظ طبیعی شهری در حصاری از کوه ست و همین دلیل برای توسعه فیزیکی شهر راه های محدودی برجای گذاشته  است سبب شده تبریز یکی از پرتراکم ترین شهرهای ایران لقب بگیرد شود در این میان سهم شهرداری دوره های مختلف  در تراکم فروشی و نقشه کشی های غیر اصولی پررنگ است. تا جایی که می شد خیابان هایی با اندکی طراحی بهتر به شاهراه مبدل شوند نه مسیر شلوغ ترافیکی!

,

ترافیک عارضه ای تبریز ناشی از وضعیت نامناسب آسفالت ها و زیر ساخت عمرانی شهری برمیگردد، قطعا اگر وضعیت ساخت پل ها و زیر گذرها و نحوه آسفالت کشی بهتر بود خیل عظیمی از رانندگان ناچار به ترمزهای ناگهانی و چرخش های خلق الساعه و رانندگی ها با سرعت بسیار پایین نمی پرداختند. نمونه های کوچک این مساله درجاده سنتو، باغمیشه، آخر خیابان عباسی را هر روز شهورندان تبریزی لمس می کنند. 

,

مساله ای دیگری که در ترافیک تبریز موثر بوده و اثرات منفی آن گریبانگیر مردم شده نحوه مجوز دهی به ساختمان های تجاری، مطب های پزشکی، تالارهای پذیرایی، آموزشگاه ها و حتی داروخانه و پمپ بنزین ها است. پربیراه نیست بگوییم که این دلیل به تنهایی درصد زیادی از ترافیک تبریز را عارض شده است. علاوه بر این بی تفاوت گذشتن از حضور برخی ادارات و سازمان های دولتی در نقاط گره ترافیکی هم مزیده بر علت شده است، پارک تعداد زیاد کامیون ها های ترانزیتی ترکیه ای مقابل گمرک تبریز و در مسیر مهم راه آهن گویای همین ادعاست.

,

عمده دلایل ترافیکی تبریز در بالا اشاره شد ولی بقیه علل مثل نحوه رانندگی ها، دوبله پراک کردن ها نحوه مسافر کش های شخصی و عمومی در تقاطع های مهم به نوعی معلول علل اول است هر چند این علت ها هم خود سهم موثری در ترافیک تبریز دارند. ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی که شاه کلید موارد بالاست اما گویا نسخه های سطحی و مسکنی مسئولین، درد مردم را دوا نمی کند شاید منتظر باشند تا ترافیک به سطح انفجار برسند تا  فکری اساسی انجام دهند!

,

 

,

علی ای حال شهروندان فیهم تبریزی باید بدانند وقتی گفته می شود ترافیک تبریز عجیب و غریب است سهم حضور گاه و بیگاه آنها در معابر شهری با خودرو های شخصی این مساله پر رنگ است و این موضوع وقتی با رانندگی های خارق العاده همراه باشد قطعا ترافیک سنگین و نزاع های بی مورد را به بار می آورد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه