اخبار داغ

جاذبه های گردشگری لرستان؛

دریاچه گهر نگینی بی نظیر در دل اشترانکوه + تصاویر

دریاچه گهر نگینی بی نظیر در دل اشترانکوه + تصاویر
دریاچه گهر به عنوان نگینی بی نظیر و زیبا در دل اشترانکوه آماده میزبانی از گردشگران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از منار، در دامنه اشترانکوه، دریاچه های دائمی و شیرین گهر بالا و گهر پایین گسترده شده اند. این دریاچه از ذوب برف های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد طبیعی ایجاد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, منار,

فراوانی نسبی آب های ورودی به این دریاچه باعث می شود سرریز آب آن به دریاچه پایینی (بزرگ) بریزد. این دریاچه همانند آبگیر بزرگی است که از چشمه ها وآبشارها و سرابها سیراب و در تابستان و زمستان راکد می ماند وبیشتر سطح دریاچه زمستان کاملا یخ می بندد و چشم انداز زیبا و خاصی را به گهر می بخشد.

,

دریاچه گهر در مرکز منطقه حفاظت شده اشترانکوه در بخش انتهایی تنگ تاپله قرار گرفته است. تنگ تاپله دره ای است در جهت شمال شرقی(جنوب شرقی) که اطراف آن را کوههای اشترانکوه فراگرفته است.

,

زیبایی خیره کننده و چشم اندازهای بدیع دریاچه سبب شده هر ساله با وجود سختی راه، انبوهی از مردم لرستان، استانهای اطراف و دیگر نقاط کشور، با پای پیاده یا سواره به دیدن دریاچه و زیبایی های آن بروند و چند روزی از اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند.

,

این دریاچه در نزد کشورهای خارجی بنام دریاچه ایران مشهور است.

,

 

,

تشکیل دریاچه گهر (زمین لغزه کهن اشترانکوه)

,

 

,

دریاچه گهر (٢٩ کیلومتری جنوب خاور دورود) به احتمال زیاد در اثر وقوع یک زمین‌لرزه به بزرگای زیاد بوجود آمده است. درواقع، این دریاچه به واسطه بسته شدن دره توسط یک سنگ ریزش عظیم تشکیل گردیده است. دریاچه کوهستانی گهر که بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس (بخش دورود) قرار دارد، بر پهنه رومرکزی زمین‌لرزه فاجعه بار دره سیلاخور در تاریخ ٣/١١/١٢٨٧ هـ.ش با بزرگای ٤/٧=Ms منطبق است. بنابراین این دریاچه احتمالاً در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش-سنگ ریزش تشکیل گردیده است.

,

 

,

امکانات اطراف دریاچه

,

 

,

دریاچه دارای کمپ استقرار محیطبان جهت حفظ گونه های زیست محیطی منطقه و صدور پروانه یک روزه ماهیگیری می باشد. همچنین نیروی انتظامی نیز در منطقه حضور دارد. جدیدأ شهرداری شروع به ساخت سکوهایی برای استقرار گردشکران نموده است که مورد انتقاد برخی از مسئولین محیط زیست قرار گرفته است. همچنین چند سرویس بهداشتی نیز در منطقه احداث شده است.

,

 

,

پوشش گیاهی منطقه

,

 

,

پوشش گیاهی آن بیشتر ازگونه های لاله های واژگونه که در دنیا بی نظیر است. زرشک، شیرخشت، سیب وحشی، گردو، بید، دافته، شنگ، ارژن، انجیر، گون، گز، بادام وحشی و در قسمت بالا دست دریاچه بزرگ و دریاچه کوچک درختهای اورس، ارجن و بید پراکنده است.

,

دریاچه گهر

, دریاچه گهر,

دریاچه گهر

, دریاچه گهر,

دریاچه گهر

, دریاچه گهر,

دریاچه گهر

, دریاچه گهر,

دریاچه گهر

, دریاچه گهر,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه