اخبار داغ

معرفی جاذبه های گردشگری طبیعی تفرش/از دهکده پزشکان ایران تا غار امجک و آبشار قطره باران+تصاویر

معرفی جاذبه های گردشگری طبیعی تفرش/از دهکده پزشکان ایران تا غار امجک و آبشار قطره باران+تصاویر
شهرستان تفرش علاوه بر جاذبه های تاریخی گردشگری ، با جذابیت های طبیعی و آب و هوایی دل انگیز هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ندای تفرش، شهرستان تفرش یکی از شهرهایی است که دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی جذاب و متنوعی است و هرساله پذیرای انبوه مسافران از شهرهای دیگر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

علاوه بر وجود چشم اندازهای زیبا، اماکن تاریخی، تکایا، مساجد، قلعه، چهار طاقی، خانه های قدیمی و زیبا در اغلب روستاها، غارها، کوی باران یا کهریز کریان، درخت گردو در روستای طاد با قدمت ۱۵۰۰ساله و... از مناظر زیبای تفرش است.

,

روستاهای دیدنی؛از دهکده پزشکان تا زادگاه هنرمندان و بزرگان

, روستاهای دیدنی؛از دهکده پزشکان تا زادگاه هنرمندان و بزرگان, روستاهای دیدنی؛از دهکده پزشکان تا زادگاه هنرمندان و بزرگان,

روستای دلارام تفرش،دهکده پزشکان ایران، زادگاه پرفسور احمد پارسا پدر گیاه شناسی ایران، پرفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان است، روستای کوهین محل دفن استاد آواز حسینعلی نکیسا، روستای بازرجان زادگاه پدری فروغ فرخزاد شاعر و مستند ساز، روستای طاد زادگاه اجداد حکیم نظامی است.

,

پارک جنگلی کناربر یکی از جاذبه های طبیعی شهر تفرش است که با استفاده از مناظر طبیعی، فضایی را برای تفریح و سیاحت مردم فراهم آورده است. این پارک جنگلی در فاصله ۲ کیلومتری دو پل سعدی و میر شکرایی قرار دارد.

,

, ,

, ,

 آبشار قطره باران

,  آبشار قطره باران,  آبشار قطره باران,

 آبشار قطره باران یکی دیگر از جاذبه های طبیعی تفرش است. آبشار قطره‌ باران در دهستان بازرجان در نزدیکی روستای کوریان (کریان) و در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهر تفرش واقع شده است. محدوده این آبشار در یک دره عریض قرار دارد و گیاه زیبای پرسیاوشان نیز مانند پوششی سبز دیواره‌های این آبشار را پوشانده است. وجود یک قنات و ریزش مداوم قطرات آب از یک صخره منظره ای بسیار دیدنی و مکانی بسیار باصفا دردل بیابان بوجود آورده که درتمام طول سال پذیرای جمع کثیری از گردشگران از تفرش و شهرهای اطراف است. چندی است این مکان باایجاد پلکان و سرویسهای بهداشتی، شکل تازه ای به خود گرفته است.

,

, ,

غار امجک

, غار امجک, غار امجک,

غار امجک نیز یکی از جاذبه های طبیعی شهر تفرش است که در نزدیکی روستای احمد آباد و در میانه رشته کوه سلطان امجک مشرف به روستا قرار دارد. یک جاده خاکی ماشین رو ۵۰۰ متر مانده به روستا تا ابتدای دره وجود دارد.

,

طول و عرض دهانه غار ۵۰ در ۶۰ است که می‌توان کارگاه طبیعی را به راحتی بنا کرد. ورودی غار، چاهی به ارتفاع تقریبا ۴۰ متر و با شیب ۸۵ درجه (۳۰ متر آن سنگی و ۱۰متر پایانی کاملا معلق در فضا و پاندولی) حداقل طناب مورد استفاده یک حلقه طناب سایز ۱۱ بطول ۵۰ متر است.

,

این غار دارای ۴ تالار است، تالارهایی با ارتفاع بلند همچنین دارای سنگهای آهکی: گل کلمی، آبشار سنگی، استالاگمیت و استالاکتیهای متنوع و بسیار زیبا.

,

, ,

منطقه شکار ممنوع بازَرجان

, منطقه شکار ممنوع بازَرجان, منطقه شکار ممنوع بازَرجان,

منطقه شکار ممنوع بازَرجان در بخش شمالی استان مرکزی و در شمال شهرستان تفرش واقع شده است.

,

منطقه شکار ممنوع بازَرجان از مناطق کوهستانی، تپه ماهوری، دره‌ای و رودخانه‌ای تشکیل یافته است. بلندترین نقطه این منطقه کوه توال با ارتفاع ۲۳۹۶ متر و پست‌ترین نقطه آن واقع در رودخانه قره چای با ارتفاع ۱۳۰۰ متر است.

,

منطقه شکار ممنوع بازَرجان اقلیم سرد و نیمه خشک دارد و به دلیل موقعیت خاص زیستگاهی و جغرافیایی (خشکی و آبی)، از نظر حیات گیاهی و جانوری از موقعیت مناسبی برخوردار است.

,

منطقه شکار ممنوع بازَرجان از لحاظ جغرافیای گیاهی به منطقه ایرانی- تورانی تعلق دارد و دارای گونه‌های مختلفی از انواع گیاهان علفی، بوته‌ای، درختچه‌ای و درختی همچون درمنه، انواع گرامینه‌ها، خاکشیر، کاسنی، غازیاقی، شاتره، گل بابونه، باریجه (بالامبو) و اسپند است.

,

در این منطقه جانوری چون قوچ و میش، کل و بز، گرگ، گراز، کفتار، شغال، روباه، خرگوش، سمور، تشی، سگ آبی، کبک، تیهو، باقرقره، فاخته، قمری، انواع مرغابی و غاز، حواصیل، عقاب، دلیچه، سُهره، انواع مارهای سمّی و آبی، لاک‌پشت و انواع ماهی از خانواده کپور زندگی می‌کنند.

,

, ,

گندم کوه

, گندم کوه, گندم کوه,

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی شهر تفرش، کوه گندم کوه از کوه‌های استان مرکزی است که در شمال شهر تفرش قرار دارد. این کوه مخروطی شکل ۲۱۵۶ متر ارتفاع دارد و تقریباً از تمام نقاط شهر قابل رؤیت است.

,

به گفته افراد کهنسال شهر، به این کوه «گندم کوه» گفته می‌شود چون از فراز گردنه خرازان، این کوه مانند یک خرمن بزرگ گندم و تپه‌های مجاور آن همچون انبوهی از خرمن و گندم‌های کوبیده نشده است.

,

, ,

روستاهای نمونه گردشگری

, روستاهای نمونه گردشگری, روستاهای نمونه گردشگری,

در کنار جاذبه های طبیعی، دو روستای خانک و سرآبادان از روستاهای نمونه گردشگری تفرش هستند.

,

روستای خانک یکی از مناطق نمونه گردشگری طبیعی در استان مرکزی که در مسیر تفرش به ساوه قرار و در ۳۰کیلومتری تفرش قرار گرفته است. روستای خانک در ابتدا مانند کیک تولدی به رنگ قهوه ای سوخته به چشم می خورد که علت آن وجود اکسید آهن در خاک این روستا است در ابتدای خانک و در پس کوچه باغها قناتی هست که شهره عام و خاص است علاوه بر قنات آبشار خانک هم بهانه دیگری برای دیدن این روستا شده است در گذشته های نه چندان دور وجود این آبشار بهانه ای برای ایجاد یک آسیاب سنتی در کنار این آبشار بوده است.

,

, ,

 روستای سرآبادان روستایی ییلاقی است که نوع چیدمان و ترکیب خانه‌ها٬ آن را شبیه به ماسوله کرده اما زیبایی محصور شده در دامان این منطقه سبب شده که لقب بهشت گمشده به آن اطلاق شود.

,

کوه‌های سربه فلک کشیده همچون سربازان و نگهبانانی هوشیار دور تا دور روستای سرآبادان را حصار حفاظت کشیده اند که به‌سبب همین ویژگی این روستا در اغلب اوقات لباس سرما به تن دارد.

,

روستای سرآبادان در میان یک دره بنا شده که البته جنوب روستا٬ بلندترین نقطه آن است و کسانی که به دنبال کشف ویژگی‌های متفاوت در سفر هستند و سعی دارند که مسافرت در مناطق ویژه را تحربه کنند بی شک سرآبادان انتخابی مناسب برای آنان است.

,

, ,

, ,

شهرستان تفرش می تواند انتظار هر گردشگری را برآورده کند. چراکه در کنار آثار تاریخی قابل بازدید، می توان از آثار طبیعی زیبا به همراه آب و هوایی مطلوب در آن بهره برد.

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه