اخبار داغ

مخترع بروجردی:

مسئولان مخترعان را در تجاری‌سازی دستاوردها یاری کنند

مسئولان مخترعان را در تجاری‌سازی دستاوردها یاری کنند
مخترع بسیجی بروجردی که از خردسالی علاقه مند به فعالیتهای پژوهشی بود برای رفع نیاز خود در کارگاه مشبک کاری اقدام به انجام یک اختراع برای بهتر شدن کار خود کرد که در رابطه با فعالیتش با او به گفت و گو نشستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از لرستان، غلامرضا گودرزی 40 ساله عضو مخترعین ایران، بسیجی نمونه سال 86 ناحیه بروجرد است که از دوران راهنمایی علاقه زیادی به فعالیت‌های پژوهشی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری علم و فناوری از لرستان، ,

وی ایده‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها تولیدشده اما به دلیل طولانی بودن مراحل ثبت اختراع چندان تمایلی به ثبت اختراع ابتکارات و اختراعات خود نداشته ولی بااین‌وجود یک اختراع خود را به ثبت رساند.

,

ارّه عمودبُر اختراع ثبت‌شده مخترع بروجردی/ مخترعی که به خاطر اختراعاتش کتک خورد

, ارّه عمودبُر اختراع ثبت‌شده مخترع بروجردی/ مخترعی که به خاطر اختراعاتش کتک خورد,

این مخترع بروجردی با اشاره به اینکه «اره عمود بر» یا همان «اره‌مویی برقی» اختراع ثبت‌شده من است، اظهار داشت: تیر برق هوشمند، مایو نجات‌غریق، اکوبیسیم، زنجیر زمستانی موتورسیکلت، شارژ موبایل با آبلیمو، سیب و سیب‌زمینی و... از دیگر اختراعات و ابداعات من است.

, تیر برق هوشمند، مایو نجات‌غریق، اکوبیسیم، زنجیر زمستانی موتورسیکلت، شارژ موبایل با آبلیمو، سیب و سیب‌زمینی,

وی بابیان اینکه نخستین ایده من در دوران خردسالی به ذهنم رسید و هنوز هم به‌عنوان فکر برتر می‌توان از ایده‌های آن دوران استفاده کنم، تصریح کرد: نخستین ایده من بر پایه تفکرات پژوهشی بود اما متأسفانه چون سیستم آموزشی پژوهش محور نبود عموماً موردتوجه قرار نمی‌گرفت و در همان دوران ایده شکوفا نمی‌شد.

,

گودرزی بابیان اینکه هیچ نهادی تاکنون هیچ حمایت مؤثری از من و اختراعاتم انجام نداده است، بیان کرد: فقط از سوی برادران بسیجی در سال 86 که سال نوآوری و شکوفایی نام‌گذاری شده بود به‌عنوان بسیجی مخترع معرفی شدم، اما با تقاضای وام کم‌بهره من هیچ‌وقت موافقت نشد.

,

ساخت اره‌مویی برقی با استفاده از ضایعات چرخ‌خیاطی

, ساخت اره‌مویی برقی با استفاده از ضایعات چرخ‌خیاطی,

 وی با اشاره به اینکه در مغازه خود استاد مشبک‌کاری هستم، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته به کار مشبک مشغول بودم و برای کار مشبک احتیاج به‌وسیله ای به نام اره‌مویی داشتم، کار با اره دستی بسیار مشکل و کم‌سرعت بود که درصدد برآمدیم که دستگاه برقی بسازیم چراکه نمونه خارجی گران و بسیار ناکارآمد بود و با ضایعات چرخ‌خیاطی سینگر با کمترین هزینه دستگاه اره عمود برساختم وان را به ثبت اختراع کردم.

,

 

,

این مخترع لرستانی تصریح کرد: متأسفانه به علت مشکلات نتوانستم در هیچ‌یک از نمایشگاه‌ها شرکت کنم و فقط در بروجرد به‌عنوان مخترع نمونه سال در بسیج معرفی شدم.

,

, ,

مسئولان درزمینهٔ تجاری‌سازی مخترعان را یاری کنند/توجه مخترع به بازاریابی سبب کشته شدن ایدهای او می‌شود

, مسئولان درزمینهٔ تجاری‌سازی مخترعان را یاری کنند/توجه مخترع به بازاریابی سبب کشته شدن ایدهای او می‌شود,

وی با اشاره به اینکه مسئولان ارشد کشور معتقدند مخترع خودش باید در راستای تجاری‌سازی اختراعش تلاش کند، خاطرنشان کرد: اگر مخترعین بعد از هر اختراع به کار تولید و تجاری روی آورند وقتی برای اختراع و ابتکار ندارد وازدید من مخترع باید به دنبال اختراع بعدی خود باشد.

,

گودرزی با اشاره به اینکه ابداعاتی نیز داشته‌ام، تصریح کرد: با توجه به اینکه درزمینهٔ مشبک طرح‌ها و فعالیت‌های خوبی داشته‌ام و با ارائه به صنایع چوب سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش پرورش انتظار ایجاد موقعیت شغلی داشتم که متأسفانه کمکی در این زمینه نداشتند.

,

وی بابیان اینکه مظلوم‌ترین قشر کشور مخترعان و مبتکران هستند، خاطرنشان کرد: این قشر با ذهن و موقعیت خدمت‌رسانی عالی به جامعه می‌توانند درزمینهٔ رفع معضل بیکاری تأثیر فراوانی داشته باشند.

,

کم توجهی مسئولان دلیل فرار مغزها

, کم توجهی مسئولان دلیل فرار مغزها,

 این مخترع بروجردی تصریح کرد: در کشورهای دیگر قشر مخترعان ما که مورد کم‌لطفی مسئولان قرار می‌گیرند را جذب می‌کنند و همین موضوع سبب علاقه برخی مخترعان به مهاجرت می‌شود.

,

وی با تأکید بر بی‌توجهی مسئولان کشوری، استان و شهرستانی به مخترعان عنوان کرد: علاوه بر بی‌توجهی مسئولان مشکلات مالی نیز عمده مشکل مخترعان است چراکه برای ساخت نمونه اولیه یک اختراع هزینه‌های زیادی را می‌طلبد که با شرایط کنونی برای همه مخترعان تأمین این هزینه‌ها مقدور نیست.

,

لزوم تغییر نگرش مسئولان در مورد مخترعان/ شایسته‌سالاری به‌جای وابسته سالاری

, لزوم تغییر نگرش مسئولان در مورد مخترعان/ شایسته‌سالاری به‌جای وابسته سالاری,

 گودرزی افزود: جامعه و مسئولان ما نیازمند تغییر تفکر اساسی و تغییر نگرش در مورد مخترعین هستند که با مشورت و کمک گرفتن با خود مخترعین این معضل حل‌شدنی است.

,

وی خاطرنشان کرد: اساس و شالوده صنعتی  و پیشرفت‌های بشری در طی قرون گذشته از تفکرات و اختراعات مخترعین شکل‌گرفته و مخترعین با اختراع سبب انقلاب صنعتی و دگرگونی صنعتی و در پی ان دگرگونی جامعه شده‌اند.

,

مخترع بروجردی با اشاره به اینکه چه ما فعالیت کنیم چه نکنیم مخترعین دنیا در حال حرکت و پیشرفت هستند، بیان کرد: پس اگر محتاج پیشرفت و مقابله با تهدیدهای کشورهایی مثل امریکا هستیم باید نقش مخترعین و مبتکرین کشور را نادیده نگیریم و به مسئولان این جمله امام علی (ع) را بیاموزیم که «هر جا دیدند کسی بهتر از آن‌ها در امور جامعه سررشته دارد برخورد واجب بدانند که مسئولیت را تحویل ان شخص عالم‌تر بدهند» به عبارتی شایسته‌سالاری کنند نه وابسته سالاری.

,

وی با اشاره به اینکه عدم رضایتمندی مخترعان از مسئولان مسئله‌ای کشوری است، تصریح کرد: گاهی برخی مسئولان با برخورد سرد موجب دلسردی مخترعین می‌شوند.

,

گودرزی در پاسخ به این سؤال که چه انتظاری از مسئولان دارید، خاطرنشان کرد: این سؤال جنبه کلیشه‌ای دارد چراکه تاکنون هیچ‌کس نتوانسته انتظاری را برآورده کند ولی مشکلات و انتظارات ما از مسئولان بیمه، امتیاز اشتغال، حذف پرداخت حق اختراع، تسهیلات و ... است درحالی‌که در جامعه ما حتی برای معتادان هم سرپناه و بیمه و ... در نظر گرفته‌شده اما برای این قشر حمایت‌ها و کمک‌های چندانی در نظر گرفته نشده است.

,

, ,

برگزاری مسابقات طرح و ایده برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزی

, برگزاری مسابقات طرح و ایده برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزی,

 وی بابیان اینکه ایجاد مسابقات طرح و ایده برای شناسایی نخبگان در سطح دانش‌آموزی می‌تواند تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: برای پیشرفت مراحلی وجود دارد، اول استعدادیابی، دوم حمایت مادی و معنوی از مخترعان، سوم سعی در ثبت و تولید طرح‌های آن‌ها، چهارم حمایت شغلی از آن‌ها که دغدغه مالی نداشته باشند و پنجم توسعه پارک‌های علم و فناوری و سهولت استفاده برای آن‌ها تابتوانند با دیدار از طرح‌های دیگر مخترعین و همکاری با آن‌ها مشکلات طرح‌های خود را حل کنند.

,

وی بابیان اینکه شناسایی نخبگان به‌خوبی انجام نمی‌شود، گفت: مشکلاتی که خیلی از نخبگان علمی ما به آن دچار هستند این است که مسئولین باید دست از تعارف‌بردارند و واقع‌بینانه‌تر به این گنج‌های پنهانی که در لابه‌لای روزمرگی‌های ما به فراموشی سپرده‌شده‌اند، توجه کنند و با کمک‌های مالی و معنوی برای پیشبرد مشکلات جامعه استفاده کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه