اخبار داغ

به مناسبت روز بزرگداشت پروین اعتصامی؛

کارنامه شاعر زن معاصر ایران با ۲۴۸ قطعه شعر در ادبیات فارسی

کارنامه شاعر زن معاصر ایران با ۲۴۸ قطعه شعر در ادبیات فارسی
درون‌مایه اشعار پروین اعتصامی بیشتر غنیمت داشتن وقت و فرصت‌ها، نصیحت‌های اخلاقی، انتقاد از ظلم و ستم به مظلومان، ضعیفان و ناپایداری دنیا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از بلاغ، 25 اسفندماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران روزی است که به بزرگداشت رخشنده اعتصامی که به پروین معروف بوده، نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

اعتصامی فرزند یوسف اعتصامی یکی از نویسندگان برجسته دوره قاجار بود و در کودکی به همراه پدرش به تهران مهاجرت کرد و با چهره‌های فرهنگی مشروطه‌خواه آشنا شد و استادانی چون ملک‌الشعرای بهار داشت.

وی مسلط به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی بود و در سال 1303 تحصیلات خود را به پایان رسید اما در کنار تحصیل به سرودن شعر نیز علاقه فراوانی نشان داد.

پروین نخستین شعرش را در سن هفت سالگی سرود و پدرش نیز در یادگیری سرودن اشعار به وی کمک فراوانی کرد.

فرزاد بالو دکترای ادبیات فارسی در گفت‌و‌گو با بلاغ، با اشاره به این روز، اظهار کرد: مردم از شعرهای پروین اعتصامی استقبال فراوانی می‌کردند چرا که باور نمی‌کردند یک زن بتواند اینگونه هنرمند باشد.

وی با بیان اینکه شعرهای چاپ شده پروین دست به دست در میان مردم می‌چرخید، تصریح کرد: پیش از ازدواج، پدرش با چاپ مجموعه اشعار وی مخالف بود و این کار را با توجه به اوضاع و فرهنگ آن روزگار، درست نمی‌دانست.

این دکترای ادبیات فارسی با اشاره به دیوان پروین، افزود: دیوان پروین اعتصامی 248 قطعه شعر بوده است که حدود 65 قطعه آن به صورت مناظره بود.

بالو با بیان اینکه مناظره میان اشیا و حیوانات در کنار گیاهان، یکی از ویژگی‌های شعر اعتصامی است، گفت: سبک اشعار وی امروز در دانشگاه‌ها به یک درس تبدیل شده است.

محمد رزم‌آرا معلم ادبیات فارسی نیز در گفت‌و‌گو با بلاغ، با اشاره به ویژگی‌های شعر پروین اعتصامی گفت: درون‌مایه اشعار پروین اعتصامی بیشتر غنیمت داشتن وقت و فرصت‌ها، نصیحت‌های اخلاقی، انتقاد از ظلم و ستم به مظلومان، ضعیفان و ناپایداری دنیا است.

وی با بیان اینکه برخی از اشعار پروین در سبک خراسانی و همراه با نصیحت است، خاطرنشان کرد: برخی اشعار پروین به سبک عراقی است که بیشتر جنبه داستانی دارد و مناظره در آن صورت می‌گیرد.

این معلم ادبیات فارسی از محبوبیت پروین در میان مردم به واسطه شعرهایش گفت و اظهار کرد: در میان هزاران ابیاتی که سروده است تنها چند بیت برای خود سرود که نشان دهنده نجابت و فروتنی وی است.

به گزارش بلاغ، هر چند پروین اعتصامی تنها 35 سال بیشتر زندگی نکرد و به دلیل بیماری دار فانی را وداع گفت اما امروز اشعار وی مرجع سروده بسیاری از هنرمندان کشور و برخی از فارسی دوستان خارجی است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه