اخبار داغ

کارشناس اقتصادی، بازار و سرمایه:

اصرار بر تک رقمی کردن تورم، دوره رکود را طولانی کرد

اصرار بر تک رقمی  کردن تورم، دوره رکود را طولانی کرد
کارشناس اقتصادی، بازار و سرمایه گفت: اصرار دولت یازدهک بر تک رقمی کردن تورم موجب شد تا دوره رکود طولانی تر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حسین محمودی اصل در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا; و در پاسخ به این سئوال که چه ارزیابی از اقتصاد کشور در طول سالیان گذشته دارید؟اظهار داشت:کشور درسالیان گذشته شرایط متنوعی را تجربه کرده است. برای بررسی وضعیت اقتصاد در سال 95 بایست مروری بر شرایط اقتصادی سالهای قبل داشت و درمقام  مقایسه ، ارزیابی را انجام داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی افزود: انباشت مشکلات اقتصادی بهمراه تحریم های ظالمانه،شرایط سختی را ایجاد کرد؛ درآمدهای سرشار نفتی مدیریت نشد و کشور را با500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام دست به گریبان کرد.

,

این کارشناس با اشاره به اینکه حرکت غیر کارشناسی موجب افزایش قیمت ارز از 1100 تومان به 3500 تومان شد که رانت های میلیارد دلاری ایجاد کرد، افزود:بدهی بیش از 380 هزار میلیارد تومان دولت به  پیمانکاران،تامین اجتماعی ،صندوق های بازنشستگی و بانکها از جمله مشکلات بود.

,

محمودی با اشاره به اینکه با شکل گیری تورم بیش از 40 درصدی،نوسانات نرخ ارز و تحریم ها  بخش تولید نحیف تر شد، افزود: در این شرایط واحدهای تولیدی نیز با مشکلاتی مواجه شدند.

,

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت روحانی در شرایط تورم 45 درصدی، اداره کشور را در دست گرفت، افزود: سالیان سال برای ایجاد وضعیت مناسب و باثبات بایست تلاش صورت می گرفت.

,

وی با اشاره به رشد اقتصادی 6.8 و بدهی 380 هزار میلیاردی دولت، بیان داشت: متاسفانه دولت یازدهم با اطلاعات جدید و واقعی،برنامه ها و وعده های خود را منطبق نکرد و سطح انتظارت کاهش داده نشد.

,

این کارشناس ادامه داد: مهمترین مساله ای که درآن مقطع کشور با آن مواجه بود و باید در الویت قرار می گرفت مساله هسته ای و تحریم ها بود.

,

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مقاومت مردم،هدایت های مقام معظم رهبری،انسجام ملی و تدابیر دولت باعث شد توطئه های دشمنان در انزوای کشورمان با شکست مواجه شود، خاطرنشان کرد: این امر موجب شد تا با به رسمیت شناختن حقوق هسته ای،سازمان تحریم های هسته ای درهم شکند.

,

محمودی با اشاره به اینکه البته تلاش دشمنان در ادامه راه مشکلاتی را بر سر لغو تحریم ها بوجود آورده است که با قاطعیت و مطالبه گری می توان بر این مشکل نیز فائق آمد، بیان داشت:کنترل تورم همزمان با مذاکرات شکل گرفت که بعنوان یک دستاورد مهم می توان از آن یاد کرد.اما اصرار بر تک رقمی  کردن تورم با یک شیب مضاعف،دوره رکود را طولانی کرد.

,

وی در پاسخ به این سئوال که چه ایراد و انتقاداتی را به دولت روحانی وارد می دانید؟، گفت:هر دولتی ایراداتی خواهد داشت اما نسبت به دولت گذشته دولت یازدهم دولت معقولی بوده است.

,

محمودی تصریح کرد: در تشکیل دولت بخشی از نگرانی ها به تعدد ژنرالها در دولت بود که تاحدودی مدیریت شد.اما من 3 ایراد اساسی را وارد می دانم.

,

وی با اشاره به اینکه اول اینکه پس از تحویل گرفتن دولت و رسیدن به ارزیابی واقعی هدف گذاری ها و وعده ها،تعدیل و به روز نشد، یادآور شد: دومین نقد به اصرار بر یک رقمی شدن تورم در یک مرحله،وارد است.

,

این کارشناس بیان داشت: هرچند کنترل تورم یک شاهکار به حساب می آید و رکود یک عارضه اجباری ناگسستنی است اما به نظر من بایستی پس از کاهش تورم از بالای40 به 15 درصد که حدود دو سال زمان برد، اندکی شرایط رونق با سیاستهای انبساطی تزریق می شد و در فاز بعدی برای داشتن تورم یک رقمی اصرار می شد.

,

محمودی تصریح کرد: اصرار بر کاهش مستقیم و بیش از 30 درصدی تورم،سه سال طول کشید و با توجه به رکود در سال آخر دولت قبلی شاهد یک رکود چهارساله شدیم که ممکن است بخشی از موفقیات در زمینه کنترل تورم را از بین ببرد و به کسب و کارها آسیب برساند.

,

وی افزود: ایراد سوم نیز ضعف دولت در اطلاع رسانی است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه