اخبار داغ

بخوریم اما چاق نشویم؛

ایام نوروز تغذیه درست و اصولی داشته باشیم/مراقب تغذیه کودکان باشید

ایام نوروز تغذیه درست و اصولی داشته باشیم/مراقب تغذیه کودکان باشید
تغذیه صحیح و اصولی همواره یکی از بحثهای اساسی و مهم در ایام نوروز و تعطیلات به شمار می آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گوهرشادنیوز، در این روزهای مانده به عید نوروز، ویترین مغازه‌ها پر است از انواع و اقسام شیرینی‌ها و شکلات‌ها، در انواع سنتی و مدرن، با طعم‌ها و رنگهای مختلف و مارک‌های متنوع. کمتر کسی می تواند در برابر این همه تنوع مقاومت کند در نتیجه گنجه‌های ما به انباری از تنقلات تبدیل می‌شود که مصرف آنها از چند روز مانده به تعطیلات تا پایان سیزده به‌در، و معمولا حتی تا یکی دو هفته بعد از آن ادامه می‌یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گوهرشادنیوز،, گوهرشادنیوز،,

xyalda-2.jpg.pagespeed.ic.oUjOaOSzZJ

, xyalda-2.jpg.pagespeed.ic.oUjOaOSzZJ, xyalda-2.jpg.pagespeed.ic.oUjOaOSzZJ,

تغذیه درست و اصولی در ایام عید

, تغذیه درست و اصولی در ایام عید, تغذیه درست و اصولی در ایام عید,

از این رو تغذیه صحیح و اصولی همواره یکی از بحثهای اساسی و مهم در ایام نوروز و تعطیلات به شمار می آید. افراد معمولاً دراین ایام به دلیل رفت و آمد زیاد یا رفتن به مسافرت، اهمیت زیادی به غذای مصرفی خود نمی دهند و با تغذیه نادرست و غیرمتعادل و عدم انجام فعالیتهای بدنی بعد از اتمام تعطیلات ممکن است با عوارض ناشی از تغذیه غلط روبرو شوند.

,

 

,

زیاده روی در مصرف غذا و تنقلات، شیرینی و شکلات می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی و همچنین افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در ایام نوروز و به دنبال آن افزایش قند خون، چربی خون، فشار خون، خرابی دندان ها و...  شود. بنابراین برای برخورداری از آرامش و سلامتی در سفرهای نوروزی باید تعادل در مصرف مواد غذایی را در نظر گرفت.

,

ba1544

, ba1544, ba1544,

تغذیه کودکان در نوروز

, تغذیه کودکان در نوروز, تغذیه کودکان در نوروز,

کودکان باید از مصرف بیش از حد شیرینی و شکلات در ایام نوروزی و سفرهای نوروزی اجتناب کنند، زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در کودکان اغلب باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ می شود، ضمن اینکه مانع مصرف وعده‌های اصلی غذا می‌شود.

,

سعی کنید غذای کودک را سر ساعات معین به او بدهید تا بعلت گرسنگی مجبور به مصرف شیرینی و شکلات و ... نشود.

, غذای کودک,

لازم است بعد از هر بار مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز به بهداشت دندان‌ها و مسواک زدن به خصوص در کودکان توجه شود.

,

image_13940111367078

, image_13940111367078, image_13940111367078,

برنامه غذایی در سفرهای ایام نوروز

, برنامه غذایی در سفرهای ایام نوروز, برنامه غذایی در سفرهای ایام نوروز,

در سفرهای نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند سایر زمان‌ها تنظیم شود و در صورت مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده در مصرف آنها زیاده روی نشود. همچنین در این ایام بهتر است حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی کاهش داد و به ویژه شام را مختصر میل کرد.

,

حتما در طول سفر به دریافت مقادیر مناسب لبنیات پاستوریزه دقت کنید و روزانه متناسب با نیاز بدنتان حدود ۲ تا ۳ لیوان شیر یا ماست استفاده کنید.

,

لازم است در طول سفر برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید و حداقل روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات مصرف نمائید. البته آب بهترین نوشیدنی است برای رفع تشنگی و توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف آبمیوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های گازدار پرهیز شود.

,

teaserbox

, teaserbox, teaserbox,

چه نوع غذاهایی در نوروز استفاده کنیم؟

, چه نوع غذاهایی در نوروز استفاده کنیم؟, چه نوع غذاهایی در نوروز استفاده کنیم؟,

در ایام نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده کنید.

,

سعی کنید روزانه حداقل 3 وعده غذایی اصلی(صبحانه ناهار و شام) را مصرف کنید. بخصوص صبحانه که انرژِی لازم برای شروع فعالیت های روزانه شما را تأمین می کند.

, صبحانه,

مصرف صبحانه به این دلیل که یکی از مهمترین وعده های غذایی است برای سلامت و تندرستی افراد اهمیت خاصی دارد. افراد بهتر است در ایام تعطیل شبها زودتر بخوابند تا صبح بتوانند با شادابی از خواب برخیزند و صبحانه کاملی شامل مقادیر مناسبی نان، شیر، پنیر، گردو و ... مصرف نمایند.

,

بهتراست از خوردن کره، خامه، سرشیر تا حد امکان در این ایام پرهیز و برای ایجاد تنوع غذایی در صبحانه ها از تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی، میوه ها و آب میوه استفاده کنند.

,

مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل باشد. ولی می توان حجم مواد غذایی را در هر وعده های اصلی کاهش داد. به ویژه شام را بسیار مختصر میل کرد.

, شام,

636250178854803228

, 636250178854803228, 636250178854803228,

در طول این ایام به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمایید و تا حد امکان از مصرف سوسیس، کالباس و ساندویچ های آماده پرهیز کنید.

, از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمایید,

 

,

افراد برای پرهیز از چاقی و ایجاد تعادل بین انرژی دریافتی و جذب آن در بدن ناگزیر به کاهش مواد دریافتی و یا افزایش فعالیت بدنی خود هستند از این رو باید یک برنامه ورزشی منظم جهت سوخت و ساز انرژی در طی روز برای خود لحاظ کنند. لازم نیست در ایام عید وزن خود را کم کنید فقط با رعایت تغذیه متعادل از اضافه وزن جلوگیری کنید.

,

حتما" در ایام نوروز به دریافت مقادیر مناسب لبنیات دقت کرده و روزانه متناسب با نیاز بدنتان حدود دو تا سه لیوان شیر یا ماست استفاده کنید.

,

توصیه های پایانی

, توصیه های پایانی, توصیه های پایانی,

-از مصرف غذاهای آبدار مثل سوپ ها، آش، میوه های آبدار، سبزی های آبدار مثل خیار و گوجه فرنگی و کاهو این ایام غافل نشوید

,

-از مصرف زیاد چای و قهوه پرهیز کنید.

,

- به اندازه ی مناسب تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه