اخبار داغ

گردشگری

طبیعت گردی استثنایی در غارهای محلات+تصاویر

طبیعت گردی استثنایی در غارهای محلات+تصاویر
شهرستان محلات به علت قرارگیری در منطقه ای کوهستانی و احاطه شدن توسط رشته کوه‌های بلند از جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیاری برخوردار است که یکی از آنها غارها هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری صبح محلات، مهمترین، معروف ترین و شاید بتوان گفت زیباترین غارهای شهرستان محلات شامل ۵ غار است که هر کدام در یکی از روستاهای شهرستان محلات واقع شده اند و برای بازدید از آنها، در گام اول باید به روستا سفر کنید و در گام بعدی حتما راهنمایی بومی برای خود پیدا کنید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری صبح محلات, پایگاه خبری صبح محلات, پایگاه خبری صبح محلات,

با توجه به عدم امکان ثبت دقیق محل غارها در نقشه زیر تنها روستاهایی که غارها در آن واقع شده اند در نقشه قابل روئیت هستند.

,

 

,

, ,

 

,

غار آزاد خان

, غار آزاد خان, غار آزاد خان, غار آزاد خان,

غار آزاد خان در روستای "سنجه باشی" شهر محلات و در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز شهرستان در محور محلات_خمین واقع شده است.

,

 بر اساس گفته مردم بومی محل در زمان حمله آزادخان (یکی از سرکردگان افغانی) به روستای پورکان (که بعدها به محلات تبدیل شد)، عده زیادی از مردم پورکان به این غار پناه می‌برند. در این هنگام افراد زیردست آزادخان به دستور وی دهانه غار را با سنگ مسدود می‌نمایند و در نتیجه تمام کسانی که داخل غار بودند، در اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. تا چند سال پیش استخوان‌های این افراد در غار قابل رؤیت بود.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

 

,

غار سوراخ گاو

, غار سوراخ گاو, غار سوراخ گاو, غار سوراخ گاو,

 

,  ,

غار سوراخ گاو در کوهی به همین نام در شمال غربی روستای خورهه واقع شده و از غارهای تاریخی منطقه محسوب می شود که داستان های تاریخی در مورد آن نزد مردم منطقه بسیار است.

,

در انتهای این غار چشمه‌ای کم آب و در قسمت‌های مختلف آن نیز شکاف‌های متعددی وجود دارد که به زحمت می‌توان از آن‌ها عبور کرد.

,

متاسفانه از این جاذبه طبیعی شهرستان تصاویر مستندی وجود ندارد.

,

 

,

غار یکه چاه

, غار یکه چاه, غار یکه چاه,

غار یکه چاه در کوه‌های جنوب شرقی شهرستان محلات و در مجاورت روستایی به همین نام واقع شده است.

,

این غار از جمله غار‌های طبیعی است که دارای ستون‌های آهکی، استالاگمیت و استالاکتیت فراوانی است که منظره زیبایی به آن بخشیده‌اند.

,

غار یکه چاه مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد تا سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است.

,

این غار در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۳۸۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

غار باباجابر

, غار باباجابر, غار باباجابر,

غار بابا جابر محلات در کنار روستای جودان از توابع شهرستان محلات واقع شده است که در بسیاری از منابع به اشتباه به آن غار بابا جابر اصفهان گفته می‌شود.

,

این غار در دامنه شمالی کوه باباجابر قرار گرفته و رودخانه لعل بار، از پایین آن می​گذرد.

,

غار دارای دو دهانه و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریاست. دهانه شرقی، بالای یک پرتگاه ۶ متری قرار دارد و ورود از این دهانه به غار مشکل است. دهانه غربی بر بالای یک پرتگاه ۳ متری قرار دارد و برای ورود به آن باید سنگ نوردی کنیم.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

 

,

غار شاه بلبل

, غار شاه بلبل, غار شاه بلبل, غار شاه بلبل,

این غار در کوههای شرقی شهرستان محلات (بین خورهه و دلیجان) واقع شده است . این غار دارای چشمه ای کم آب است و از نظر مذهبی برای اهالی منطقه غاری مقدس به شمار می آید.

,

در نزدیک این غار مجسمه‌ای وجود دارد که اهالی منطقه به آن نام "عمره" یا "عمرو" داده اند. اخیراً این نظریه مطرح شده است که احتمالاً این مجسمه به "آناهیتا" تعلق دارد و مسلماً مربوط به قبل از اسلام است. عوامل طبیعی مانند باد و باران تا حد زیادی موجب فرسایش این مجسمه شده است.

,

متاسفانه از این جاذبه طبیعی شهرستان تصاویر مستندی وجود ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه