اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین خبرداد:

اجرای "چهل سرنا " در مجموعه دولتخانه صفوی همزمان با ایام نوروز/ کافه کتاب و رسانه برپا می‌شود

اجرای "چهل سرنا " در مجموعه دولتخانه صفوی همزمان با ایام نوروز/ کافه کتاب و رسانه برپا می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی قزوین از اجرای برنامه موسیقی چهل سُرنا توسط نوازندگان محلی در ایام نوروز خبر داد و بیان کرد: کافه کتاب و رسانه برای اولین بار آماده میزبانی از گردشگران و میهمانان نوروزی خواهند بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با  صبح قزوین درباره برنامه‌های نوروزی اظهار کرد: برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر استان قزوین در نوروز 966 با شعار نوروز متفاوت مبتنی بر رعایت حقوق شهروندی، افزایش مشارکت مردمی و نهادهای غیر دولتی و استفاده بهینه از منابع تاریخی و طبیعی جهت توسعه گردشگری استان قزوین و همراهی دستگاه‎های اجرایی عضو این ستاد با دبیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا و تمرکز آن بر برنامه نوروزگاه در مجموعه دولتخانه صفوی خواهد بود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در ادامه افزود: نوروز در فهرست جهانی یونسکو به محوریت ایران و عضویت یازده کشور ثبت شد که نشان دهنده ظرفیت جهانی نوروز است و یکی از برنامه‌ها در نوروز 96 نمایشگاه عکس با عنوان " نوروز فرهنگ ایرانی، رویداد جهانی " در خانه تاریخی یزدی است.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های هنری دیگری نیز شامل نمایشگاه عکس‌های طبیعت و معماری قزوین در آب انبار سردار، نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد محبی با نام اسماء الحسنی در نگارستان قرآن نبویه، آثار نقاشی دانش آموزان قزوین با موضوع آثار تاریخی استان در مدرسه حیدریه، نمایشگاه پروژه‎های مرمتی میراث فرهنگی در مجموعه دولتخانه صفوی و نمایشگاه عکس‌های تاریخی قزوین در مجموعه عکسخانه دایر خواهد شد.

این مسئول همچنین از برگزاری آیین شبیه خوانی در روزهای هفتم و نهم فروردین در مجموعه دولتخانه خبر داد و گفت: با توجه به ثبت ملی شبیه خوانی قزوین در فهرست میراث ناملموس کشور، مراسم شبیه خوانی مذهبی شاد در ایام نوروز برگزار خواهد شد و با این اجرای متفاوت گردشگران بخش دیگری از ظرفیت‎های فرهنگی نهفته استان قزوین را شاهد خواهند بود. 

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه صنایع دستی در قزوین و شهرستان‌ها یادآور شد: در ایام نوروز نمایشگاهای متعدد صنایع دستی در قزوین از دوم لغایت دوازدهم فروردین در بازاچه صنایع دستی خانه داعی، مجموعه سعدالسلطنه، مجموعه عالی قاپو، آب انبار مسجد جامع و خانه صنایع دستی قزوین و در همه شهرستان‎ها همراه با اجرای زنده محصولات توسط هنرمندان برگزار خواهد شد. 

برگزاری تورهای قزوین گردی در ایام نوروز
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین همچنین از اجرای برنامه موسیقی چهل سُرنا توسط نوازندگان محلی در روزهای چهارم، ششم و دهم فروردین صبح و بعداز ظهر، اجرای نقالی در روزهای سوم، چهارم، نهم، دهم و یازدهم فروردین و آیین سمنوپزان در روزهای چهارم، ششم و دوازدهم در مجموعه دولتخانه صفوی با همکاری و مشارکت نهادهای غیر دولتی خبر داد. 

وی با اشاره به تغییر کاربری دو بنای تاریخی قزوین یادآور شد: در نوروز 96 خانه تاریخی زعیم با عنوان خانه تشکل‌ها و با رویکردی تازه و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع و چاپخانه مجاور سردرعالی قاپو با عنوان کافه کتاب و رسانه برای اولین بار آماده میزبانی از گردشگران و میهمانان نوروزی خواهند بود. 

حضرتی همچنین با تاکید بر اهمیت تبلیغ و اطلاع رسانی در معرفی شایسته استان ابراز داشت: برای معرفی استان قزوین حدود سیصدهزار برگ بروشور، مجموعه نقشه‌ راهنمای گردشگری منتشر شده است. نرم افزار معرفی جاذبه‎های گردشگری قزوین نیز به صورت دو زبانه جهت نصب بر روی گوشی‌های اندروید ارائه و سامانه 09629 برای ارائه خدمات و رسیدگی به شکایات فعال خواهد بود. 

وی اجرای تورهای قزوین گردی، کارگاه گردی، گل گشت باغستان، ورک شاپ زنده صنایع دستی در بناهای تاریخی، نمایشگاه عکس جاذبه‌های گردشگری آوج، نشست‌های تاریخ شفاهی و هم‌اندیشی در مورد حفظ باغستان و فولکلور قزوین، اجرای موسیقی مقامی و سنتی در مجموعه دولتخانه و بناهای تاریخی، برگزاری جشنواره اقوام ایرانی در دولتخانه و سه مرکز محله بلاغی، شیخ آباد و محله آخوند، نوروز خوانی، اجرای ورزش باستانی را از دیگر برنامه‌های نوروز 96 برشمرد.
انتهای پیام/200

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه