اخبار داغ

مَرد جنگ‌افروز سعودی در واشنگتن

مَرد جنگ‌افروز سعودی در واشنگتن
توصیفات پرطمطراق «محمد بن سلمان» وزیر جنگ‌طلب سعودی از رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با وی در واشنگتن حاکی از آغاز مرحله جدیدی از همکاریهای دوجانبه در منطقه، به لطف دلارهای نفتی ریاض است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی شب گذشته با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در جریان این دیدار در خصوص آخرین تحولات منطقه و همچنین راهکارهای تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند. مشاور ارشد محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی در بیانیه ای به برخی جزئیات  از دیدار اخیر وی با رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد. وی در این خصوص اعلام کرده است: ترامپ و محمد بن سلمان بر سر این مسأله که ایران یک تهدید امنیتی برای منطقه محسوب می شود، اتفاق نظر داشتند. وی همچنین افزود: مذاکرات صورت گرفته میان دو طرف یک تحول تاریخی در روابط دوجانبه محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مشاور ارشد بن سلمان همچنین گفت: این دیدار، امور را به مسیر درست و صحیح خود بازگرداند و موجب شد تا روابط میان واشنگتن و ریاض در تمامی زمینه ها اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... شاهد نقطه عطف بزرگی باشند طبق اعلام مشاور ارشد جانشین ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان ضمن نادیده گرفتن سلسله اقدامات رئیس جمهوری آمریکا علیه مسلمانان از جمله صدور فرمان محدودیت مهاجرتی علیه آنها، مدعی شد: رئیس جمهور ترامپ برای همکاری با کشورهای جهان اسلام به منظور تحقق منافع مشترک، نیت و عزم جدی دارد. بدون شک او به طور بی سابقه ای به جهان اسلام خدمت خواهد کرد!

,

دیدار جانشین ولیعهد سعودی که مسئولیت وزارت دفاع این کشور را نیز بر عهده دارد با «دونالد ترام» رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی انجام شد که ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود اظهارات تندی را علیه مقامات سعودی مطرح کرده بود. همین اظهارات تند و بی‌محبا موجی از رعب و وحشت را نسبت به روی کار آمدن ترامپ، در صفوف سعودیها حاکم ساخت؛ به ویژه اینکه آنها در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز روابط خوبی با ایالات متحده آمریکا نداشتند. ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود: «عربستان سعودی باید بابت حمایت‌های بی‌شائبه واشنگتن از آل‌سعود، به آمریکا پول پرداخت کند. آنها روزی یک میلیارد به جیب می‌زنند. اگر ما نبودیم، عربستان سعودی هم اینجایی که هست، نبود. آن‌ها اصلا وجود نداشتند».

,

توصیفات پرطمطراق محمد بن سلمان از ترامپ و بیان ویژگی‌های خوب! وی، حاکی از رضایت‌بخش بودن نتیجه دیدار دوجانبه مقامات ریاض و واشنگتن استبا این حال، اظهارات محمد بن سلمان درباره رئیس جمهوری جدید آمریکا پس از دیدار با وی در واشنگتن، به خوبی گویای این واقعیت است که برخلاف آنچه که پیش‌بینی می‌شد، دو طرف نه تنها مشکلی با یکدیگر ندارند، بلکه قصد دارند مرحله جدیدی از همکاری‌های دوجانبه در عرصه منطقه‌ای را کلید بزنند. توصیفات پرطمطراق محمد بن سلمان از ترامپ و بیان ویژگی‌های خوب! وی، حاکی از رضایت‌بخش بودن نتیجه دیدار دوجانبه مقامات ریاض و واشنگتن است. سبقه و سابقه «دونالد ترامپ» نه به عنوان یک فرد سیاسی که به عنوان یک تاجر اقتصادی، نشان می دهد که او اهل معامله بوده و بوی دلار همواره به مذاقش خوش آمده است. از همین روی، سعودیها که به این مسأله به خوبی پی برده اند، به احتمال بسیار زیاد بار دیگر دلارهای نفتی‌شان را صرف تحقق اهداف جنگ‌افروزانه کردند.

,

عربستان سعودی در شرایط کنونی به دلیل متحمل شدن شکست های سنگین در منطقه به حمایت های دولت ایالات متحده آمریکا نیازمند است. سیاستهای جنگ طلبانه سعودیها طی سالهای اخیر موجبات انزوای تدریجی آنها در منطقه را فراهم آورد. علاوه بر این، بروز تنش در روابط میان آل سعود و آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز و به تبع آن کاسته شدن از حجم حمایتهای واشنگتن از ریاض، خاندان سعودی را در وضعیت بغرنجی قرار داد. به همین دلیل، سعودیها تقویت روابط با آمریکا در سایه ریاست جمهوری ترامپ را به مثابه دمیده شدن روحی تازه در کالبد نیمه جان خود تلقی می کنند. در وهله اول، عربستان سعودی به دنبال آن است تا از طریق همکاری های مشترک با آمریکا، پروژه «ایران هراسی» در منطقه را در چارچوب «دکترین سلمان» (جلوگیری از نفوذ بیشتر ایران در منطقه) تشدید کند. 

,

سعودیها به خوبی به این مسأله واقف هستند که افزایش قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران چه در عرصه نظامی و چه در عرصه دیپلماتیک طی سالهای اخیر، موجبات کاهش نفوذ این رژیم در منطقه را فراهم آورده است. از همین روی، ریاض تلاش دارد تا از دشمنی ترامپ با ایران نهایت بهره‌برداری را داشته و در این عرصه با دولت جدید ایالات متحده همراه شود. ریاض، مهار نفوذ ایران در منطقه را به مثابه شکسته شدن یکی از بال‌های قدرتمند محور مقاومت و به تبع آن، تسهیل مسیر تحقق اهداف توسعه طلبانه خود تلقی می کند و در این زمینه به همکاری های تنگاتنگ با واشنگتن چشم دوخته و به شدت به آن نیازمند است. 

,

ریاض، مهار نفوذ ایران در منطقه را به مثابه شکسته شدن یکی از بال‌های قدرتمند مقاومت و به تبع آن، تسهیل مسیر تحقق اهداف توسعه طلبانه خود تلقی می کندد رخصوص جنگ یمن نیز با وجود گذشت دو سال از حملات وحشیانه و ددمنشانه جنگنده های رژیم سعودی به نقاط مختلف این کشور همچنان شاهد عدم تحقق اهداف از پیش تعیین شده سعودیها از این تجاوز نظامی هستیم. مقامات ریاض به خوبی می دانند که طولانی تر شدن جنگ یمن با کوله‌باری خالی از هرگونه دستاورد سیاسی و نظامی، بیش از پیش به حیثیت منطقه‌ای و بین‌المللی آنها خدشه وارد می کند. از همین روی، ریاض در صدد است تا حمایت آمریکا در خصوص جنگ یمن را نیز جلب کند. البته ناگفته نماند که سعودیها طی هفته‌های گذشته موفق به بازگشایی صفحه جدیدی در همکاری های دوجانبه خود با واشنگتن در زمینه جنگ یمن شدند که به عنوان نمونه می‌توان به عملیات نظامی پهپادهای آمریکایی در یمن به بهانه مبارزه با تروریسم، اشاره کرد. 

,

در سوریه نیز وضعیت برای سعودیها بهتر از یمن نیست. حمایتهای مالی هنگفت عربستان سعودی از گروه های تروریستی ـ تکفیری در سوریه طی حدود شش سال گذشته نتیجه‌ای جز قدرتمندتر شدن محور مقاومت در این کشور نداشته است. اکنون عربستان سعودی با جدیت به دنبال جلب حمایت آمریکا برای تداوم بحران سوریه از طریق ایجا منطقه پرواز ممنوع در این کشور است. سعودیها تلاش می کنند تا از طریق ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه، دولت دمشق را در موضع ضعف قرار داده و از این رهگذر به تقویت بیش از پیش تروریست های تکفیری و احیای آنها بپردازند تا بدین ترتیب، هزینه‌های هنگفت آنها در طول سالهای گذشته در حمایت از تکفیریها بر باد نرود.

,

در عراق نیز عربستان سعودی روی پروژه تجزیه این کشور برای تضعیف آن، به ویژه پس از ظهور و بروز نیروهای «حشد شعبی» حساب ویژه ای باز کرده است. بدون شک ایالات متحده آمریکا به عنوان نظریه‌پرداز اصلی پروژه تجزیه طلبانه، در مقایسه با دیگر کشورها بیشترین کمک را می تواند به سعودیها در این زمینه بکند. امروز، داعشی‌ها که در واقع مزدوران ساخته و پرداخته عربستان هستند، در عراق حال و روز خوبی ندارند و ریاض به هر دری می زند تا اگر نتوانست از مرگ حتمی آنها جلوگیری کند، حداقل آن را به تأخیر بیاندازد. از سوی دیگر، ریاض پیش بینی می کند که نیروهای حشد شعبی با توجه به نقش آفرینی مؤثر و فعال در عرصه تحولات میدانی عراق، طی سالهای آینده در منطقه برای خاندان سعودی به سرمنشأ دردسرهای فراوانی تبدیل شوند. بنابراین، آل‌سعود به شدت به حمایتهای دونالد ترامپ از نقشه‌های شوم خود در عراق نیازمند است.

,

 آل‌سعود به شدت به حمایتهای دونالد ترامپ از نقشه‌های شوم خود در عراق نیازمند استدر هر صورت، با توجه به اظهارات محمد بن سلمان پس از دیدار با ترامپ مبنی بر اینکه در آینده جزئیات مهمی از این دیدار اعلام خواهد شد، باید منتظر آغاز فصل جدیدی از همکاری های تنگاتنگ عربستان سعودی با دولت آمریکا در سایه ریاست جمهوری دونالد ترامپ باشیم. حال باید منتظر ماند و دید که آیا سعودیها می توانند در سایه حمایتهای دولت جدید آمریکا، با ارتکاب بیشتر جنایتهای ضد حقوق بشری علیه ملت های منطقه، به رؤیاهای دیرینه خود جامه عمل بپوشانند و یا همچون گذشته، بیش از پیش در باتلاق های خودساخته غرق می شوند.

,
منبع: مهر
, منبع: مهر]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه