اخبار داغ

دیدنی های نوروز ۹۶؛

اثر تاریخی متفاوت در سنندج؛ خانه آصف نماد هویت فرهنگی اقوام کُرد

اثر تاریخی متفاوت در سنندج؛ خانه آصف نماد هویت فرهنگی اقوام کُرد
شاید در صندوقچه های مادربزرگ و پدربزرگ هایمان خاطرات آنها را با سرک کشیدنی تجربه کرده باشیم اما گذری به خانه ی کرد سنندج بهترین مکان برای سیری در دیروزهای دورگذر از موزه و اماکن تاریخی در نوروز 96 است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، در میان آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کردستان کمتر جایی را می توان دید که دنیایی از یادها و خاطره‌های قوم کرد همچنان برای مردم زنده بماند، زنان کرد که نشان از زحمات و کارهایی است که در دوران قدیم انجام داده اند و بهترین یادها برای نسل جوان است تا ذهن آنها برای مدتی هرچند کوتاه او را تا اعماق خاطره‌هایی که شاید عمری هزار ساله دارند، بکشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


شاید در صندوقچه های مادربزرگ و پدربزرگ هایمان خاطرات آنها را با سرک کشیدنی تجربه کرده باشیم اما گذری به خانه ی کرد سنندج بهترین مکان برای سیری در دیروزهای دورگذر از موزه و اماکن تاریخی است.

, ,
,


جای جای استان کردستان علاوه بر ایام سال در تعطیلات تابستانی مملو از مسافران و گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشور به این استان سفر کرده و از زیبایی های طبیعی آن لذت می برند.

, ,
,


عمارت آصف که با نام خانه کرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم‌شناسی مردم کرد از با ارزشترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است.

, ,
,

این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی واقع شده است و در بافت قدیمی محله سرتپوله در مجاورت بناهایی همچون مسجدجامع، عمارت ملالطف الله شیخ الاسلام (عمارت حبیبی و سالارسعید) مشیردیوان قراردارد.

,


عمارت آصف که امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد، شامل فضاها و غرفه‌های نمایشی موزه‌است، که یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج محسوب می‌شود و در خیابان شاپور، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد. این عمارت توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه احداث شد.

, ,
,


این غرفه ها شامل مکتب‌خانه، قلاب‌بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد، نگارخانه، حیات ورودی، حمام، غرفه‌های زندگی شهری،عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.
از دیگر بخشهای مجموعه آصف حمام بسیار زیبا و قابل توجه آن است که دارای ستون های سنگی منحصر به فرد و دیوارهای منقش با آهک کاری می باشد که این حمام شامل حمام سرد و گرم، خزینه، آتشدان و بخشهای مختلف است.

, ,
,
,


عمارت آصف به عنوان گنجینه ی مردم شناسی از با ارزش ترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان است وظرافت های به کار رفته شده در آن چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند و هر ساله میهمانان و گردشگران زیادی از این گنجینه ی تاریخ اقوام کرد دیدن می کنند.

, ,
,

, ,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه