اخبار داغ

گردشگری؛

سد باستانی نیم‌ور؛ ریشه در تاریخ کهن ایران+تصاویر و نقشه

سد باستانی نیم‌ور؛ ریشه در تاریخ کهن ایران+تصاویر و نقشه
سد تاریخی نیم ور یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان محلات است که علاوه بر داشتن ویژگی تاریخی، منظره ای جذاب و طبیعیت بکر را به ارمغان آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری صبح محلات،سد باستانی، تاریخی نیم ور که عمدتا به عنوان بند نیم ور شهرت یافته است از قدیمی‌ترین بناهای ذخیره آب در سطح شهرستان است که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد و با توجه به فصلی بودن رودخانه‌ی "قم رود"، "لعل بار" یا "انار بار" جهت ذخیره سازی و هدایت آب به دشت نیم ور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری صبح محلات, پایگاه خبری صبح محلات, پایگاه خبری صبح محلات,

در ساخت این سد از فنون مهندسی خاصی استفاده شده که یکی از دلایل اصلی ماندگاری این سازه مهندسی است، در محل سد نیمور که ظاهراً تمام آب رود ‏خانه را در مخزن خود نگهداری می‌کرده از طریق منفذ‌هایی طبیعی که در دیواره و زیر سد ایجاد شده بود، آب معینی به بستر رود ‏خانه نفوذ داده می‌شد به طوری که آب رود خانه علاوه بر ذخیره سازی تا خود شهر قم نیز در جریان بوده است.

,

در روزگار پر آبی رودخانه "قم رود"، "لعل بار" یا "انار بار" اطراف و حواشی این سد محل تفرج و گذران اوقات فراغت بخشی از مرد‏م شهر محلات و نیمور بوده است متأسفانه کیفیت بسیار نامطلوب راه‌های دس‏ترسی موجود‏ و همچنین خشکی رودخانه طی سالهای اخیر نقش تفرجی پیرامون این سد را از رونق انداخته است.

,

به گفته برخی از مسئولین و مردم محلی احداث دو سد در بالا دست رود خانه عمده دلیل خشکی این رود در سالهای اخیر بوده است.

,

, , , ,

 

,

, , , ,

 

,

, , , ,

 

,

, , , ,

 

,

, , , ,

 

,

, , , ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه