اخبار داغ

مجری ثبت ملی نشان جغزافیایی هرمزگان:

PH مناسب خاک و آب کشت سیر و انبه را شاخص کرده است

PH مناسب خاک و آب کشت سیر و انبه را شاخص کرده است
مجری ثبت ملی نشان جغرافیایی هرمزگان: PHمناسب خاک و آب بشاگرد و میناب کشت سیر و انبه را شاخص کرده است و این دو محصول بومی ، صادراتی و استراتژیک هرمزگان باید ثبت ملی شود .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خبرگزاری علم وفناوری از هرمزگان، PHمناسب خاک و آب بشاگرد و میناب کشت سیر و انبه را شاخص کرده است و این دو محصول بومی ، صادراتی و استراتژیک هرمزگان باید  ثبت ملی  شود .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری علم وفناوری,

صادق صمصام پور مجری ثبت ملی نشان جغرافیایی استان گفت: ثبت این دو محصول شاخص و متناسب با کم آبی و شرایط خاص منطقه هویت ملی و بومی هرمزگان است که باید هر چه زودتر ثبت شود .

,

وی افزود: متاسفانه شاهدیم به دلیل عدم توجه به داشته های خودمان بسیاری از داشته های فرهنگی هرمزگان به نام دیگر مناطق ثبت می شود از این رو تصمیم گرفتیم در قدم اول دو محصول شاخص و ملی هرمزگان را به عنوان نشانه جغرافیایی ثبت ملی کنیم.

,

صمصمام پور گفت: این اقدام برای اولین بار به همت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان و پارک علم وفناوری صورت میگیرد تا بتوانیم تسلطی بر محصولات بومی وشاخص خود داشته باشیم ودر کارنامه ملی بنام هرمزگان ثبت شود.

,

هر محصول خاص یک منطقه وسازگار با آب و هوای آنجا بوده و بنابراین هر محصول شاخص تولیدات آنجاست که باید بنام خود منطقه و بعنوان افتخاری برای آن شهر و استان باقی بماند. خاک بشاگرد به دلیل دارا بودن PH مناسب و املاح کافی برای کشت سیر مرغوب مناسب بوده تا جایی که این محصول روزانه از اسکله های استان به کشورهای حوزه خلیج فارس و اسیای میانه صادر می شود .

,

خاک وآب میناب نیز شرایط پرورش بهترین انواع انبه های گرمسیری را داشته که متاسفانه در اثر بی توجهی و خشکسالی های اخیر شاهد نابودی این باغات باارزش هستیم که باید هر چه زودتر برای حفظ این میراث کهن وباارزش استان به صورت علمی اقدام نماییم. با توجه به افزایش دبی اب در شهر میناب و دشت های اطراف وشورشدن اب باغات انبه در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند که با اعزام کارشناسان ترویج سعی کردیم راه حلی برای این مشکل بیابیم.

,

وی در پایان افزود: تنظیم املاح آلی و کانی خاک دراین مناطق و سطح ایستایی آب یکی از مواردی است که طی بارندگی های اخیر هرمزگان به خوبی انجام شده و نوید این را می دهیم که کاشت و برداشت سیر در بشاگرد و روستاهای اطراف طی بهار 96 بسیار پررونق ومحصولی عالی باشد .

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه