اخبار داغ

تداوم حاشیه های قرارداد نفتی با شرکتی دارای سوابق عجیب/ از "در راستای اقتصاد مقاومتی" خواندن قرارداد با توتال تا تلاش برای سهم 50 درصدی در فاز 11 پارس جنوبی

تداوم حاشیه های قرارداد نفتی با شرکتی دارای سوابق عجیب/ از "در راستای اقتصاد مقاومتی" خواندن قرارداد با توتال تا تلاش برای سهم 50 درصدی در فاز 11 پارس جنوبی
حاشیه های بحث قرارداد نفتی با شرکت فرانسوی توتال کماکان ادامه دارد و این بار با مطرح شدن سهمی که این شرکت در فاز 11 پارس جنوبی می خواهد وارد فاز جدیدی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سرویس اقتصادی  مرصاد، موضوع قراردادهای نفتی با شرکت های خارجی در دولت یازدهم یکی از مواردی است که نگرانی هایی را به دنبال داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد،,

 

,

در این میان مطرح شدن نام یکی از شرکت های خارجی نفتی نیز بر میزان نگرانی ها افزود. این نگرانی ها در حالی بیش تر شد که توکلی نماینده سابق مجلس و رئیس دیدبان شفافیت و عدالت در خصوص سابقه این شرکت نفتی توضیحاتی را ارائه کرد.

,

 

,

 رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت گفته است: توتال به یک مقام ایرانی طی سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ بالغ بر ۶۰ میلیون دلار رشوه داده است.

,

 

,

احمد توکلی با اشاره به رشوه شرکت نفتی توتال فرانسه به این مقام سابق ایرانی در صنعت نفت گفت:  توتال در دو مقطع طی سالهای 1995 تا 97 مبلغ 45 میلیون دلار و در سالهای 97تا 2004 مبلغ 15میلیون دلار به فرد مذکور پرداخت کرده است.

,

 

,

وی افزود، اطلاعات مربوط به این  فساد در بیانیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال 2013 منتشر شد. البته در آن اسناد اشاره صریحی به نام مقام ایرانی رشوه گیرنده نشده است، هرچند در آن بیانیه مشخصات کلی وی مطرح شده است.

,

 

,

توکلی ادامه داد، نمی‌توانم نام این فرد را عنوان کنم، این وظیفه مسئولان قضایی است که اقدامات لازم را برای بدست آوردن  اطلاعات بیشتر درباره این فرد انجام دهند.

,

 

,

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:  این مقام ایرانی در طی سالهای دریافت رشوه، یعنی از 1374تا 1383  رئیس یک شرکت دولتی بود. در ادامه نیز ریاست شرکت دولتی دیگری از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران را بدست می‌آورد. این فرد مدتی نیز به‌عنوان مشاور دولت، به مقام بلندپایه‌ای مشاوره داده است.(1)

,

 

,

دفاع جهانگیری از قرار داد با توتال

, دفاع جهانگیری از قرار داد با توتال,

 

,

در حالی که نام توتال برای قرار داد نفتی مطرح شد جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از این قرارداد به دفاع پرداخت.

,

 

,

جهانگیری معاون اول روحانی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به گزارش وزیر نفت از انعقاد قرارداد با شرکت توتال برای اجرای فاز 11 پارس جنوبی، این اقدام وزارت نفت را کاری مهم ارزیابی کرد و گفت: این اقدام در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی انجام شده که هم منجر به انتقال فناوری های نوین به کشور می شود و هم استفاده از ظرفیت های داخلی را مورد توجه قرار داده است.(2)

, با اشاره به گزارش وزیر نفت از انعقاد قرارداد با شرکت توتال برای اجرای فاز 11 پارس جنوبی، این اقدام وزارت نفت را کاری مهم ارزیابی کرد و گفت: این اقدام در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی انجام شده که هم منجر به انتقال فناوری های نوین به کشور می شود و هم استفاده از ظرفیت های داخلی را مورد توجه قرار داده است., (2),

 

,

توتال چقدر سهم می خواهد؟

, توتال چقدر سهم می خواهد؟,

 

,

اما به تازگی رویترز جزئیاتی از سهمی که توتال از توسعه این فاز از پارس جنوبی می خواهد را منتشر کرده است.

,

 

,

توتال در نشست تعیین مقررات این شرکت در جمعه به شرح جزئیات مذاکرات با مقامات ایرانی بر سر چندین پروژه در سال 2016 پرداخت و اعلام کرد که به دنبال دریافت 50 درصد سهم توسعه یک پروژه 4 میلیارد دلاری در میدان گازی پارس جنوبی است.

,

 

,

توتال سال گذشته یک قرارداد اولیه برای پروژه پارس جنوبی با ایران به امضا رساند و نخستین شرکت بزرگ نفتی غربی بود که پس از لغو تحریم‌ها یک توافق انرژی با ایران امضا کرد.

,

 

,

در این نشست با کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا، توتال اعلام کرد فاز 11 پارس جنوبی نیازمند سرمایه‌گذاری حدود 4 میلیارد دلاری است که توتال 50.1 درصد آن را با توزیع سهام و پرداخت به ارزی به غیر از دلار آمریکا تامین می‌کند.

,

 

,

در صورت نهایی شدن این قضیه، توتال با سهام 50.1 درصد در این پروژه فعالیت خواهد کرد و شرکت سینوپک چین از طریق یکی از شعباتش 30 درصد سهام و شرکت پتروپارس 19.9 درصد سهام خواهند داشت.

,

 

,

توتال قبلا جزئیات ارزش این پروژه یا تفکیک مالکیت آن را اعلام نکرده بود.

,

 

,

پاتریک پویانه، مدیر ارشد اجرایی توتال در ماه فوریه گفته بود، انتظار می رود که توتال تا تابستان تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را اعلام کند، هرچند که این تصمیم به تجدید دوباره معافیت تحریم‌های آمریکا بستگی دارد. ایران اعلام کرده است که قراردادها حدودا در آوریل نهایی می‌شود.

,

 

,

همچنین توتال در این نشست توضیح داد با مقامات ایرانی در سال 2016 در مورد پروژه‌های دیگری مذاکره کرده و بررسی های فنی انجام داده است که این پروژه‌ها شامل سرمایه‌گذاری در تاسیسات تولید سالانه 10 میلیون تن ال‌ان‌جی در شهر تمبک در سواحل خلیج فارس است. 

,

 

,

در ماه فوریه نیز مقامات آگاه خبر داده بودند توتال در حال مذاکره برای خرید سهامی در تاسیسات نیمه ساخت ال‌ان‌جی در یک بندر است.

,

 

,

این شرکت فرانسوی در نشست خود با مقامات آمریکایی همچنین گفت که با ایران در مورد طرح هایی برای سرمایه‌گذاری در میدان نفتی آزادگان جنوبی نیز مذاکره کرده است.

,

 

,

این شرکت تصریح کرد روابط تجاری با ایران را از فوریه 2016 از سر گرفته است و حدود 50 میلیون بشکه نفت به ارزش حدود 1.9 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی از ایران خریده که بیشتر آن برای استفاده در پالایشگاه‌هایش مورد استفاده قرار گرفته است.

,

 

,

همچنین این شرکت 11 میلیون بشکه محصولات پتروشیمی به ارزش 394 میلیون دلار خریده که سود 2.8 میلیون دلاری داشته است.

,

 

,

این شرکت فرانسوی خاطرنشان کرد در میان دیگر شرکت‌ها برای مشاوره در مورد احداث خط لوله احتمالی نفت و گاز میان ایران و عمان انتخاب شده است.(3)

,

---------

,

مراجع:

,

 

,

1- پرداخت رشوه ۶۰ میلیون دلاری توتال به یک مقام ایرانی

, پرداخت رشوه ۶۰ میلیون دلاری توتال به یک مقام ایرانی ,

 

,

2- جهانگیری: قرارداد با توتال در راستای اقتصاد مقاومتی است

, جهانگیری: قرارداد با توتال در راستای اقتصاد مقاومتی است,

 

,

3- جزئیات مذاکرات توتال با ایران

, جزئیات مذاکرات توتال با ایران]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه