اخبار داغ

کارشناس اداره دامپزشکی شهرستان سمنان:

ماهیان قرمز می ‌توانند عامل انتقال بیماری‌سل جلدی باشند / از ریختن آب کثیف ظرف ماهی، در معابر عمومی خودداری کنید

ماهیان قرمز می ‌توانند عامل انتقال بیماری‌سل جلدی باشند / از ریختن آب کثیف ظرف ماهی، در معابر عمومی خودداری کنید
کارشناس دامپزشکی با اشاره به اینکه ماهیان قرمز می ‌توانند عامل انتقال بیماری‌هایی مانند پوستی، حساسیت‌ها، بیماری های گوارشی و بخصوص سل جلدی باشند، گفت: به منظور رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی و حفظ سلامت خانواده‌ها به ویژه کودکان، از عموم شهروندان می خواهیم ماهی زینتی خود را از مراکز مجاز که دارای مجوز موقت فروش ماهی هستند تهیه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمد نظری کارشناس اداره دامپزشکی شهرستان سمنان در گفتگو با خبرنگار قومس اظهار کرد: برخی از بیماری‌ها بین انسان و حیوان مشترک بوده و قابلیت سرایت به انسان را دارد، در این بین ماهیان تزئینی نیز از این امر مستثنی نیستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

وی با اشاره به اینکه ماهیان قرمز می ‌توانند عامل انتقال بیماری‌هایی مانند پوستی ، حساسیت‌ها ، گوارشی و بخصوص سل جلدی باشند ابراز کرد: به منظور رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی و حفظ سلامت خانواده‌ها به ویژه کودکان، از عموم شهروندان می خواهیم  ماهی زینتی خود را از مراکز مجاز که دارای مجوز موقت فروش ماهی هستند تهیه کنند.

,

این کارشناس دامپزشکی تصریح کرد: مراکز بهداشتی، مراکزی هستند که دارای مکان های سرپوشیده  و مجهز به لوازم شست و شو و ضد عفونی مناسب هستند.

, .,

نظری افزود: مراقب باشیم کودکان از دست زدن و بازی کردن با ماهی گلی پرهیز کنند چرا که ممکن است عوامل آلودگی احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

,

وی با بیان اینکه افراد باید پس از دست زدن به ماهی شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون را انجام دهند اذعان کرد:  همچنین اگر شهروندان سابقه بیماری پوستی و حساسیت دارند برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری آن از دستکش استفاده کنند.

,

کارشناس اداره دامپزشکی  شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: باید از خرید ماهیان مریض و بی حال و دارای علایم بیماری خودداری شود و ماهیان تلف شده در نخستین فرصت ممکن از آب خارج شوند.

,

محمد نظری اضافه کرد: ظروف نگهداری این ماهی‌ها باید از حجم مناسب، دارای هوادهی خوب، لوازم شست‌وشو و ضد عفونی و سقف  برخوردار باشد.

, .,

وی اظهار کرد:  برای ضد عفونی کردن ظرف های نگهداری ماهی، می توان از نمک طعام با غلظت سه درصد و یا پرمنگنات سدیم، پرکلرین و بتادین استفاده کرد.

, .,

این کارشناس با با بیان اینکه برای طول عمر بیشتر ماهی ها باید از ظروف با حجم مناسب و دهان گشاد همراه با آب کلرزدایی شده استفاده کرد گفت:  مقدار آب توصیه شده به ازای هر ماهی ۲ لیتر می باشد.

,

نظری بیان کرد:  توصیه می شود برای تغذیه ماهی از غذای آماده که در فروشگاه‌ها وجود دارد استفاده شود.

, .,

وی تاکید کرد: در صورت استفاده از آب آشامیدنی شهری برای تعویض آب ماهی، آب شهری را دست کم 12 ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود و سپس آب ماهیان را عوض کنید و آب کثیف ظرف ماهی را در چاه فاضلاب تخلیه ریخته و از ریختن آن در معابر عمومی و باغچه خودداری کنید.

, .,

کارشناس  اداره دامپزشکی شهرستان سمنان ابراز کرد: شهروندان در صورتی که تمایلی به نگهداری ماهی پس از تعطیلات نوروز ندارند، باید از رها کردن ماهی ها در منابع آبی امتناع کرده و از مکان های مشخص شده توسط شهرداری استفاده کنند.

, .,

محمد نظری در پایان عنوان کرد: جهت حفظ منابع طبیعی از کلیه همشهریان خواهشمندیم از آزاد سازی ماهی های آکواریومی ( بخصوص ماهی قرمز ) در آب‌های آزاد و یا استخرهای نگهداری ماهی خودداری کنند.

, .,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه