اخبار داغ

معرفی جاذبه های نگین جنوب شرق کشور؛ طبیعت گردی

چشمه گلین از اعماق سرزمین مکران در جنوبی ترین نقطه کشور/ عکس

چشمه گلین از اعماق سرزمین مکران در جنوبی ترین نقطه کشور/ عکس
گل فشان ها چشمه ای گلین در اعماق سرزمین مکران، از منحصر به فردترین و عجیب ترین پدیده های ژئوتوریستی در چابهار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهاربهاران، «گل فشان» پدیده ای طبیعی و همانند آتشفشان به صورت تپه ای مخروطی است و به جای گدازه، از دهانه آن گاز همراه با گِل خارج می شود. این عارضه عمدتا در دشت ها و جلگه های مشرف بر دریا دیده می شود و بیشتر آنها در فاصله کمی از دریا (حداکثر ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر) استقرار یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهاربهاران، , چهاربهاران، ,


در بین دشت کهیر و تنگ و در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر، در مسیر جاده تنگ به گالک، سه تپه کوچک گل فشان به فاصله چند کیلومتر از هم قرار دارند.

,
,


این تپه ها ارتفاعی ۱۰ تا ۲۰ متری دارند که دو تای آنها از چند سال پیش غیرفعال شده، اما سومین تپه همچنان مانند آتشفشانی فعال است و از دهانه آن گل سرد طوسی رنگی تراوش می شود. گردشگرانی که به چابهار سفر می کنند، تماشای گل فشان ها را از هیجان انگیزترین تجربیات خود به شمار می آورند.

,
,

 در بلندای این تپه‌ها، دهانه‌هایی به قطر چند سانتی متر وجود دارد و از دهانه گل‌فشان که در حال حاضر فعال است، به طور متناوب گل خاکستری رنگ خارج شده و به سوی دامنه‌ها سرازیر می‌شود. دوره تناوب این پدیده نادر و زیبا ده تا پانزده دقیقه است که این عمل با لرزش خاک همراه است و گاهی به هنگام خروج گل، صدایی همانند شلیک تفنگ از آن به گوش می‌رسد.

,

ارتفاع تقریبی کوه گل افشان بندر تنگ 100 متر و قطر قاعده آن کمی بیش از 100 متر است.  بالا رفتن از کوه اگر فصل بارندگی نباشد؛ تقریبا راحت است. در بالاترین نقطه کوه چاله ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق حدود نیم متر وجود دارد که با گل پوشیده شده است. در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب، از چاله خارج و به اطراف پراکنده می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه