اخبار داغ

اسبفروشان منطقه نمونه گردشگری سراب/

آب گرمی نهفته در سینه کوهای یخی, نگینی در طبیعت آذربایجان

آب گرمی نهفته در سینه کوهای یخی, نگینی در طبیعت آذربایجان
وستای اسبفروشان یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان سراب می باشد که به دلیل واقع شدن در دامنه های سرسبز رشته کوه بزقوش و داشتن آب گرم معدنی از مهمترین مناطق توریستی شهرستان سراب محسوب می گردد و سالانه بویژه در فصل تابستان پذیرای میهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, منطقه نمونه گردشگری اسبفروشان در ۲۲ کیلومتری جنوب سراب واقع گردیده و طول مسیر از مرکز شهرستان تا آبگرم آسفالته می باشد که هرساله بیشترین گردشگر سراب جذب این منطقه می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

در این محدوده دو استخر مجزای مردانه و زنانه به ابعاد ۴×۸ متر بصورت بهداشتی احداث گردیده است. همچنین جهت توسعه صنعت گردشگری در منطقه و رفاه حال مسافرین محترم زیرساختهای گردشگری احداث گردیده و به مرور در حال تکمیل و تجهیز می باشد.

,

آبگرم اسب فروشان در روستایی به همین نام و در جنوب غربی شهرستان سراب در دامنه رشته کوه های بزقوش واقع شده است. آب آن که بین ۳۵ الی ۸۵ درجه حرارت دارد از کوههای بزقوش که از کوه های آتشفشانی منطقه می باشد سرچشمه می گیرد. آب این مچموعه خواص درمانی زیادی دارد و هر ساله میزبان خیل وسیعی از گردشگران می باشد.

,

آبگرم اسب فروشان مشرف به دره ای است که رودخانه ای در داخل آن و از کوه بزغوش سرچشمه می گیرد و در فاصله ۵۰۰ متری از این آب گرم آبشاری ۳ متری وجود دارد که تابستان و زمستان زیبایی های مخصوص به خود را دارد و هرساله گردشگران و کوهنوردان را به سوی خود می کشاند.

,

از اطراف روستا رودخانه‌های متعددی عبور می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به آجی‌چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره نمود.

,

آب مصرفی مردم و زمین‌های زراعی روستا از چشمه‌های جوشان کوه بزغوش تأمین می‌شود. آب و هوای روستای اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان بسیار سرد است. روستا اقلیمی سردسیر دارد و میزان بارندگی سالیانه آن در حدود ۴۵۰ میلی‌متر است. پیرامون منطقه آبگرم روستای اسب‌فروشان، در زمان ولیعهدی عباس میرزا، محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است.

,

در فصل شکار، محلی برای خرید و فروش اسب ایجاد شده بود که به مرور از ییلاق شکارگاهی و محل اسب‌فروشی به روستایی با اسکان دایمی تبدیل گردید که امروزه به روستای اسب‌فروشان معروف است.

,

در شرق روستا، تپه‌ای معروف به کول تپه (تپه خاکستر) وجود دارد که به آتشکده‌های باستانی آذربایجان منسوب است و اشیاء قدیمی زیادی در آن یافت شده است.

,

ظاهراً، هسته اولیه روستا بر روی آن تپه و در کنار آتشکده استقرار یافته بود که در دوره‌های بعدی و به دلایل نامعلومی از بین رفته است.

,

دسترسی این روستا در ۱۳ کیلومتری جنوب شهر سراب واقع گردیده و جاده‌ای اتومبیل‌رو دارد.

,

آبشار اسب فروشان در نزدیکی روستایی به همین نام در دامنه های شمالی کوه بزقوش واقع است.

,

این آبشار از بهم پیوستن چشمه های زلال دامنه این کوه شکل می گیرد که جلوه خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است.

,

تصاویر زیر در فصل های مختلف از این منطقه گردشگری ثبت شده است.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه