اخبار داغ

آیین های عید نورز در جاجرم

آیین های عید نورز در جاجرم
آیین های پیش از فرا رسیدن نوروز نظیر سمنو پزون،خانه تکانی،چهار شنبه سوری ،سبزه ی عید و... با صفا و صمیمیت خاصی در شهرستان جاجرم برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جاجرم، برخی از آیین های پیش از فرا رسیدن نوروز نظیر سمنو پزون،خانه تکانی،چهار شنبه سوری ،سبزه ی عید و... با صفا و صمیمیت خاصی در شهرستان جاجرم برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جاجرم,

در این گزارش قسمت هایی از آداب و رسوم مردم جاجرم قبل و در هنگام تحویل سال رابرایتان شرح می دهیم.

,

 کلوچه پختن

,

 پختن کلوچه عیدی از آیین های بسیار خوب و باشکوه مردم شهرستان جاجرم پیش از فرا رسیدن نوروز است که تمام اعضای خانواده بخصوص خانم ها در آن مشارکت می کنند، در این آیین اعضای خانواده با همکاری هم خمیر مربوطه را درست می کنند به شکل هلال ماه و یا ستاره برش می زنند و به روش سنتی در تنور می پزند، این کلوچه ها زینت بخش سفره هفت سین می شود.

,

نوروزی خوانی

,

معمولا جوانان پانزده روز قبل از فرارسیدن عید نوروز به داخل کوچه ها می آیند و با خواندن اشعاری در مدح امامان طلیعه سال نو را به آنان مژده می دهند.

,

 عیدی برون برای عروس

,

جوانانی که در طی سال ازدواج کرده اند، از طرف خانواده داماد هدایایی به عنوان عیدی به خانه عروس می فرستند، البته این مراسم در جاجرم برای اعیاد مذهبی مثل عید قربان نیز به جای آورده می شود.

,

 مراسم علفه

,

 مردم جاجرم یک روز قبل از سال تحویل عید به منزل کسانی که عزیزانشان را از دست داده اند می روند و فاتحه می خوانند.

,

زیارت اهل قبور در عید نوروز

,

 یکی از چیزهایی که اسلام به نوروز تزریق کرده صله قبور است و این که مردم از اموات و گذشتگان یاد می کنند این سنت از ادیان الهی است و مختص به اسلام نیست . زیارت قبور سنت بسیار شایسته و بایسته است که مردم جاجرم بعد از لحظه ی سال تحویل به  خواجه علی ابن مهزیار،زیارت اهل قبور می روند.

,

 سفره هفت سین

,

هنگام حلول سال نو اعضای خانواده بر سر سفره هفت سین می نشینند، بزرگترها و حتی دیگران قرآن می خوانند و همگی ذکر خداوند را گفته و دعا و ثنا می کنند، آنان شکرگزاری کرده، آرزوی سلامتی و موفقیت می نمایند، لباس نو می پوشند، تبریک می گویند و عیدی می دهند که معمولا از طرف بزرگترها به کوچکترهاست.

,

سفره ای که مردم جاجرم در موقع نوروز تزئین می کنند باید باحروف سین شروع شودو ریشه ی گیاهی داشته باشد،خوردنی باشد و برای بدن سود مند باشد.که فقط هفت چیز است که این ویژگی ها را دارد؛سیر،سبزی،سنجد،سرکه،سمنو،سماق،سیب.

,

برخی از مردم جاجرم وسایل دیگری را هم در سفره برای زینت بخشیدن به آن قرار می دهند؛قرآن که فلسفه ی آن حضور کلام خدا در سال جدید است و آیینه که نماد راست کرداری در سفره ی هفت سین می باشد.شمع که نماد روشنی و گرما بخشی است و لطف و مهر خانواده را زیاد می کند.سکه که نماد دارایی در سال جدید است.تخم مرغ رنگی که نماد تولد و رشدو پویش می باشد.

,

همچنین شاهنامه و ساعت و دیوان حافظ  عناصری جدا ناپذیرند که بر سر سفره ی هفت سین خود نمایی می کنند.

,

 

,

پایان خبر/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه