اخبار داغ

بسته نوروزی/

نخستین گنجینه آب خراسان جنوبی در قاین+تصاویر

نخستین گنجینه آب خراسان جنوبی در قاین+تصاویر
موزه آب قاین به عنوان نخستین موزه آب خراسان جنوبی در محل بنای آب انبار بازار قاین قراردارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازنسیم قائن ، موزه(گنجینه) آب قاین به عنوان نخستین موزه آب خراسان جنوبی در محل بنای آب انبار بازار قاین در آبان ماه سال 1386 راه اندازی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم قائن,

با توجه به پوشش و شواهد تاریخی موجود، بنای آب انبار مربوط به دوره تیموری است، در مو زه آب قاین به غیر از اشیا و لوازم مربوط به حفر قنات، وسایل قدیمی نگهداری آب لوازم روشنایی قنات ها، اشیا و لوازم تقسیم آب و غیره تعدادی تصویر مربوط به آب انبارها، بندها و سدهای قدیمی،قنات ها، آسیاب ها، پایاب ها و کلیه سازه های آبی محدوده قاینات وجود دارد.
هم چنین در این موزه اطلاعاتی در خصوص سنت ها و مراسم مربوط به آب، آیین های باران خواهی، ضرب المثل ها، اطلاعات مربوط به معماری سازه های آبی، شگفتی های قنات های قدیمی و تصاویری از وقف نامه های مربوط به آب به صورت تابلوهای زیبا به نمایش درآمده است.

,
,

بنای آب انبار یاد شده دارای تمام قسمت ها و مشخصات اصلی، آب انبارهاست. پیشخوان آن با تاق پنج و هفت کند اجرا شده و 27پله ورودی آب انبار را به پای شیر منتهی می سازد، مصالح به کار رفته برای ساخت پله ها آجر با ملات شفته و ساروج است.
مخزن آب انبار استوانه ای به عمق و قطر هفت متر دارد که ظرفیت ذخیره سازی حدود 300متر مکعب آب را داشته است.
استوانه مخزن تا پای کار با ملات ساروج پوشیده شده و پوشش مخزن به صورت پلکانی و با آجر و ملات گچ است. مخزن دارای یک آبگیر در ضلع غربی و یک سرریز در ضلع شرقی است و در گذشته از قنات کهناب قاین آبگیری می شد.
چهار دریچه در چهار طرف آب انبار کار تهویه و سرد کردن آب را بر عهده داشته است.

,
,
,
,

در سفرهای نوروزی خود بازدید از این موزه زیبارا از دست ندهید.

,

 

,
,
,
,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,
, , ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه