اخبار داغ

سرزمین سنگ و آب مقصد گردشگران نوروزی است؛

نوروزی خاطره انگیز در جوار معبد آناهیتا و بقعه مالک/ طبیعت بکر بهاری و شکوه آثار تاریخی در شهرستان‌های استان کرمانشاه

نوروزی خاطره انگیز در جوار معبد آناهیتا و بقعه مالک/ طبیعت بکر بهاری و شکوه آثار تاریخی در شهرستان‌های استان کرمانشاه
شهرستان‌های استان کرمانشاه با داشتن جاذبه‌های بی نظیر تاریخی و فرهنگی این روزها مقصد مهمانان و گردشگران نوروزی از اقصا نقاط ایران و جهان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد، شهرستان‌های استان کرمانشاه همچون صحنه، هرسین و بیستون این روزها میزبان مهمانان و گردشگران نوروزی از جای جای ایران و جهان است و طبیعت بکر خدادادی به همراه مردمانی با مهمان نواز صفایی دوچندان به سفرهای نوروزی داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد، ,

 

,

صحنه در ‌54 کیلومتری شمالشرق کرمانشاه و در مسیر جاده همدان ـ کرمانشاه در طول جغرافیایی ‌47 درجه و ‌47 دقیقه شرقی و ‌34 درجه و ‌38 دقیقه عرض شمالی واقع شده، ارتفاع این شهر از سطح دریا ‌1380 متر است،  صحنه دومین شهرستان شرقی استان بوده و از شمال به سنقر و کلیایی، از جنوب به هرسین، از شرق به شهرستان کنگاور و از غرب به بیستون منتهی می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

شادترین مردمان در شهر زیبای صحنه/ گوردخمه‌های دوران هخامنشیان در این شهرستان

,

در متون قدیمی صحنه به صورت سحنه نیز آمده؛ پیشینه این شهر مشخص نیست اما مسلم است که سابقه این شهر به دوران پیش از اسلام می‌رسد؛ به طوریکه گوردخمه‌هایی از دوره هخامنشی در این شهر وجود دارد .

,

 

,

شاید قدیمی‌ترین مدرک مکتوبی که به این شهر اشاره می‌کند نوشته‌های جغرافی‌نویسان سده چهارم هجری از جمله اصطخری، ابن حوقل، یاقوت حموی، صفی الدین عبدالمؤمن باشد که در مورد این شهر اشاراتی داشته‌اند بطوریکه صاحب جهانگشای جوینی قتل خواجه نظام‌الملک را در نزدیکی صحنه به سال ‌485 هجری یاد کرده است.

,

 

,

در زمان سلطنت صفویان حکومت این منطقه که جزو دینور بوده به عهده سولاق حسین تکلو محول شد. این شهر به علت اینکه در مسیر راه عراق و گذر زوار بوده مورد توجه اکثر سیاحان، جغرافی نویسان و سفرنامه نویسان بوده و در مورد آن مطالبی نوشته‌اند. در این شهرستان ‌61 اثر تاریخی شامل ‌5 امام‌زاده، ‌52 تپه، ‌3 گور دخمه و‌1 چشمه با نام شفا به ثبت رسیده است.
مردم شهرستان صحنه از شادترین مردمان استان کرمانشاه هستند که در این راستا می‌توان از تنبور نوازی و تنبور‌سازی آن به عنوان مهمترین صنایع دستی و ویژگی منحصر به فردشان در ایران نام برد.

,
,

 

,

در شمال شهرستان صحنه سرابی به نام دربند وجود دارد و در کنار آن آبشاری زیبا که از دل کوه بیرون آمده است به چشم می‌آید. این آبشار در فصل بهار از مکان‌های دیدنی و زیبای صحنه محسوب می‌شود.

,

, ,

 

,

مراکز دیدنی این شهرستان شامل گوردخمه بزرگ دربند، گوردخمه کوچک دربند، صفحه تراشیده دربند، زیارتگاه شوق علی، سراب و آبشار صحنه، شهر تاریخی دینور، گورستان شیرخان دینور و پل دینور است.

,

 

,

بقعه مالک اثری بی نظیر از دوران تیموریان در شهرستان سنقر و کلیایی

,

 

,

بقعه مالک در استان کرمانشاه واقع در شهرستان سنقروکلیایی و به فاصله یک کیلومتری مرکز شهر بر روی تپه ای ساخته شده است، این بقعه شامل بنای هشت ضلعی و گنبد آجری است، قطر ساختمان حدود 8 متر و اندازه هر ضلع آن 3/5 متر است.

,

 

,

از شیوه بنا می توان آن را به دوره تیموریان منسوب دانست، مردم محل از روی ناآگاهی این بقعه را به مالک اشتر سردار معروف حضرت علی (ع) نسبت می دهند احتمال دارد مالک سنقر در زمان های دور در این محل مدفون باشد.

,

 

,

, ,

 

,

در سالهای اخیر در این بقعه حفره ای نظرها را جلب کرد که پس از تحقیق معلوم شد دخمه ای آجری و بند کشی شده در زیر بقعه قراردارد، در این محل 25 تابوت چوبی بدون تزئین بر روی یکدیگر قرار داشته است. درون تابوت ها اجسادی که به سنت اسلامی قرار گرفته بودند و جود داشته که به ایامی خیلی نزدیکتر از تاریخ بنای بقعه مرتبط بودند.عکسی نیز آورده شده که مربوط به بقعه مالک در سال۱۳۴۶ که قبل از بازسازی و مرمت است، این عکس تابوت هایی است که از بقعه یافت شده است.

,

 

,

روح الله کتاب الهی متولد 1281 ش از معمران شهر سنقر در سال 1370 عنوان کرده که حدود 30 سال پیش عده ای خارجی و ایرانی با اتومبیل شبانه به سنقر وارد شدند و به بقعه مالک رفته سنگ جلوی در ورودی را برداشته و به داخل دخمه آن رفته و مقدار زیادی اشیا تاریخی نظیر زیورآلات شمعدان طلاجات و...  را به سرقت بردند. سنگهای مرمر داخل بقعه را نیز بردند".

,

 

,

تقریبا سال 1379 فردی پس از مطالعه کتاب دیرین راجع به بقعه مالک متوجه می شود که در سر آرامگاه زنجیری به وزن 8 کیلو آویزان است اما متاسفانه در آن سال ها به دلیل روشن کردن آتش در آرمگاه زنجیر طلا کاملا سیاه شده بود کسی متوجه آن نشده و سپس فردی زنجیره راخارج کرده و می برد.

,

 

,

بقعه مالک هر ساله پذیرای مهمانان بسیاری از اقصی نقاط کشور است و همین مسئله باعث شده تا شهرستان سنقر جزو شهرهای مهمانپذیر استان کرمانشاه محسوب شود.

,

 

,

, ,

مردم شهرستان سنقر از دو نژاد ترک و کرد هستند و سالیان سال است که در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند و بعضا برخی از وصلتها بین این دو قوم در حال انجام است. شهرستان سنقر با داشتن آب و هوایی سرد و بعضا متعدل، در فصل تابستان مقصد مسافران و گردشگران بسیاری است.

,

 

,

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان هرسین / روستای گره بان یادگاری از تاریخ

,

 

,

هرسین یکی از شهرستانهای استان کرمانشاه است دارای دو بخش مرکز ی و بیســــتون می باشد، شهرستان هرسین دارای جمعیتی بالغ بر 78هزار نفر که44هزار نفرآن در بخش مرکزی و مابقی در بخش بیستون و روستاهای تابعه ساکن هستند و تقریبا دو سوم بافت جمعیتی آن را جمعیت شهری تشکیل می دهد.

,

 

,

این شهرستان دارای وسعتی حدود 816 کیلومتر مربع به عنوان سومین شهر استان کرمانشاه درطول جغرافیائی 47درجه و 35 دقیقه و عرض جغرافیائی 34 درجه و 16 دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا 1582 متر است گودترین منطقه این شهرستان روستای "گره بان" است با ارتفاعی معادل 1241 که ارتفاع متوسط این شهرستان 1655 متر است که با این احتساب 172 متر از شهرستان کرمانشاه مرتفع تر است این شهرستان در 44 کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد. 

,

 

,

همسایگان این شهرستان عبارت است از صحنه از سمت شرق و نورآباد ازسمت جنوب و شهرستان کرمانشاه از سمت غرب در پیرامون این شهرستان قرار دارند در این شهرستان دو راه اصلی وجود دارد که را ارتباطی تهران - کرمانشاه و راه ارتباطی خرم آباد -  کرمانشاه از میان این حوزه عبور میکند.

,

 

,

مردم این منطقه اکثرا پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند و به مبانی شریعت اسلام وشیوه و سنت ائمه اطهار پایبندند به طوری که دراین شهرستان افراد برجسته و محترمی چون حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد حسن حجتی (ره) حضرت آیت الله العظمی شیخ فرج الله کاظمی(ره) حضرت آیت الله سید محمد نجفی (ره) حضرت حجت الاسلام  والمسلمین سید محمد تقی موسوی (ره) حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم معراجی (ره) و...  وجود داشته که مردم از فیض وجود آنها استفاده برده اند به همین علت هنوز دراین شهر مظاهر غربزدگی و بدحجابی نمایان نشده به طوری شهر هرسین درزمینه طرح مبارزه با مفاسد اخلاقی و اجتماعی  وبدحجابی حتی یک مورد تذکر به زنان ودختران داده نشده ودراین خصوص نجابت وحجاب کامل زنان این شهرستان زبانزد تمام استان می باشد.

,

 

,

مردم این شهرستان به دو صورت لکی و کردی آمیخته به زبان لکی  سخن می گویند مردمان قسمت های شمالی یا به عبارتی بخش بیستون به کردی سخن می گویند اما این کردی با لهجه مردمان کردنشین اورامانات و کردستان فرق دارد و این لهجه با عبارات کردی کرمانشاهی و لکی آمیخته شده است اما مردم جنوب این شهرستان به مرکزیت هرسین عموما به لهجه لکی که تلفیقی است از زبان کردی و لری که زیر مجموعه گویش و زبان کردی است سخن می گویند این لهجه شباهتی نیز به لهجه فهلوی یا همان پهلوی باستان دارد وعباراتی که درمتون کهن فارسی باستان آمده در این گویش معمول و رایج است مانند پِیا = مرد، آسِن = آهن، آوا = آباد، فِرَه = زیاد، اَوُر= ابر، زانستن = دانستن، دَیِشت = دشت، توُریا = قهرکرده، وَفْرْ= برف، بان = بالا، لَوَر = چرا، هُوَر= خورشید، کُر= پسر و...

,

, ,

 

,

تمدن 8000 ساله در هرسین این منطقه با بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان وباستانشناسان غربی سابقه تمدن دراین حوزه به حدود هشت هزار سال می رسد نام این شهرستان در برخی از متون کهن شاهپور خواست عنوان شده  در هرسین سه قلعه محکم  وجود داشته (قلعه داخل شهر- قلعه دزبر- قلعه سرماج) و در این بین قلعه داخل شهر مستحکم تر بوده است لذا عنوان هر سه این مطرح شده که با اندکی تغییر به هرسین تبدیل شده است اما برخی پیشینه  کلمه هرسین را به اعراب نسبت می دهند و چون درمرکز شهر قلعه ای مستحکم وجود داشته لذا به آن حصن الحصین گفته اند وبه ترتیب بعد ازسالیانی حصن الحصین به هرسین تغییر نام یافته است که البته بر طبق مستندات تاریخی نیست و فقط به صرف گفتار پیشینیان ماندگار شده است و دلیل دیگری نیز که عنوان شده با توجه به اینکه سین در عهد باستان به معنای معبدی بوده و رب النوع ماه در آن وجود داشته به عنوان پسوند استفاده شده  که مکانی که این معبد درآن قرارگرفته  با پسوند سین می شناختند مانند قرمسین(کرمانشاه) مرسین، بورسین، گمیل سین، ریم سین، ابی سین لذا با توجه تعابیر ارائه شده عبارت هرسین را نیز شاید یکی از این مکانهای یاد شده دانست یا اینکه عبارت هر در ابتدای هرسین برگرفته (خُوَرْ)در زبان محلی به معنی خورشید است و هُوَرْ تلفظ میشود وسین نیز با توجه به عبارات یاد شده به معنی مکان باشد به عبارتی هُوَرْ سین یعنی مکان عبادت ومقر رب النوع آفتاب مقابل رب النوع ماه وبه معنی دیگر یعنی مکان آفتاب و کلمه هُوَرْسین به تدریج به هرسین تغییر شکل داده که به معنی عبارت هرسین واقع تر می باشد یعنی هرسین با توجه به این تعابیر یعنی شهر آفتاب.

,

 

,

لذا بعد از مطالعه نام هرسین  به طور مختصر به برخی از این دورانهای تاریخی می پردازیم در خصوص دوران غارنشینی اینگونه آمده که دربخش بیستون ازتوابع این شهرستان دو غار تاریخی وجود دارد که دردرون این غارها آثاری از دوران نئولیتیک و پالئولیتیک ( دوران جمع آوری مواد غذائی وکشت زرع ودوران استقرار و یکجانشینی) کشف شده است که درآن تعدادی ابزار سنگی مربوط به ما قبل تاریخ کشف شده است.

,

 

,

با بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان و باستان شناسان غربی نشان دهنده استقرار اقوام کاسی بوده است حدود 500 سال در منطقه (بین النهرین) سکونت داشته  وبرخی از محققین جایگاه اصلی این قوم را دراین منطقه می دانند که طبق آثار ونوشته های به دست رسیده از اقوام عیلامی که ایشان را با نام کوسی واقوام آشور این قوم را با نام کاشو می شناختند در این منطقه ساکن بوده اند دراین میان منطقه چیاخزینه یا گنج دره در هفت کیلومتری شهر هرسین احتمالا ازآن دوران به جای مانده که سابقه آن به هشت  هزار سال قبل از میلاد میرسد.

,

 

,

, ,

وجود گوردخمه های به جای مانده از مادها / سنگ نوشته های دوران باستان

,

 

,

دراین منطقه با توجه به آثاری که از گوردخمه های به جا مانده از دوران ماد بدست آمده نشانگر این است که این منطقه زمانی جایگاه اقوام ماد بوده که در این بین آثاری چون گوردخمه های اسحاقوند گوردخمه شمس آباد دیواره های به جامانده در دامنه کوه بیستون و... نشان دهنده اهمیت این منطقه در حکومت مادها می باشد.

,

 

,

در  دوران پادشاهی هخامنشی نیز مانند دوران ماد به خاطر عبور جاده بین المللی از این منطقه و اهمیت سوق الجیشی آن همواره مورد توجه سران هخامنشی قرار گرفته، با توجه به سنگ نوشته های به جامانده از این دوران نظیر کتیبه بیستون و با توجه به اظهارات برخی از مورخین داریوش هخامنشی پس از سرکوب کودتای گئومات که خود را به جای بردیا برادر مقتول کمبوجیه جاداده بود به نقر تصاویر سرکردگان کودتا پرداخت در حین این حجاری یکی از سران این منطقه یه نام سکونخای (سکیه واتیش) که احتمالا منطقه اسحاقوند معرب شده نام ایشان باشد سربه شورش می گذارد که با سرکوب داریوش مواجه می شود و داریوش مجبور می شود قسمتی از کتیبه خود را که به زبان عیلامی نوشته بود را دوباره بتراشد و تصویر این فرد خاطی را که در تصویر تنها کسی است که کلاه برسردارد را حجاری کنند  و بنا به روایتی جسد او را برای عبرت سایرین به گوردخمه های اسحاقوند منتقل می کند.

,

 

,

پس از تهاجم اسکندر مقدونی به ایران وانقراض سلسله مقتدر هخامنشی دوران کوتاهی (هشتاد سال) ایران تحت استعمار سرداران یونانی قرار می گیرد آنان  دراین منطقه مجسمه ای را از خود به یادگار گذاشته اند که درمحل به آن هرکول نامیده می شود ولی برخی از مورخین این تندیس را مربوط به تهاجم رومیان در دوران خسرو پرویز می دانند.

,

اما در دوران اشکانی، این سلسله گمنام که مدت طولانی (500 سال)  برایران حکومت کردند ضمن انقراض و از هم پاشیدن بساط استعمار وسیطره یونانیان برایران آنان نیز ازخود یادگارهای دراین منطقه به جای نهادند که از این جمله آثار به تصاویر حجاری شده درزیر کتیبه بیستون  است که متاسفانه براثر بی مبالاتی شیخ علیخان زنگنه  وزیر اعظم شاه سلیمان صفوی که د آن شرح موقوفات خود را بیان نموده ناقص شده و قسمتهای مهمی از آن از بین رفته است در این تصاویرنقش مهرداد شاه اشکانی وچهارتن از وزرایش نقر گردیده است همچنین درقسمت شرقی دامنه کوه بیستون قطعه سنگ نسبتا بزرگی قرار گرفته که درسه طرف آن نقش سه تن از شاهزادگان اشکانی حجاری شده است یکی دیگر از این آثار نقش برجسته گودرز اشکانی است که نشان دهنده پیروزی وی برمهرداد سوم وتسلط برتخت شاهی او حجاری شده است.
در این شهرستان آثار و ابنیه دوران ساسانی نسبتا زیاد یافت می شود که به اختصار عرض می شود. قلعه تاریخی داخل شهرهرسین یکی ازابنیه دوران ساسانی است که درمرکز شهر قرارگرفته است و متاسفانه به مرور زمان وکوتاهی مسئولان درزیر پارکی مدفون گردیده و فقط مقدار کمی ازدیواره آن مشخص است.

,
,

 

,

فرا تراش یا فرهاد تراش بیستون، بنای به جای مانده از یک کاخ ساسانی درمحوطه باستانی بیستون، پل شاهی دوران خسرو پرویزدرمحوطه تاریخی بیستون، فراتراش داخل شهر هرسین، ساعت آبی داخل پارک شهر هرسین، درب سنگی وقسمتهای پله مانند داخل محوطه پارک شهر هرسین، تخت شیرین که قطعه سنگ تراشیده شده نسبتا بزرگی است درنزدیکی روستای سرماج، قلعه سرماج حسین خانی، گوردخمه سرخ ده، غارشکارچیان بیستون و گوردخمه برناج از این آثار است.

,

 

,

از دوران ایلخانی نیز که بگوییم بقایای شهری باستانی به نام سلطان آباد دربیستون و قسمتهائی از کاروانسرای ایلجایتو در بیستون را داریم، از دوران صفویه علاوه برکتیبه شیخ علیخان زنگنه دروسط حجاری های دوران اشکانی دو پل به نامهای پل بیستون برروی دینورآب وپل قوزیوند و همچنین کاروانسرای شاه عباسی برروی خرابه های کاروانسرای ایلخانی وجود دارد.

,

 

,

در حکومت رضاخان سوادکوهی که بعدا تغییر شناسنامه داده و خود راپهلوی نامید ایران به علت حمایت ازآلمان نازی درجنگ جهانی دوم مورد خشم دول متفق قرار گرفت وبدون هیچگونه مقاومتی از طرف ارتش توخالی رضاخان وارد کشور شده وایران رابین خود قسمت تقسیم نمودند که قسمتهای شمالی تحت سیطره روسیه و قسمتهای غربی وجنوبی تحت اشغال انگلستان و قسمت کویری وبیابانی ایران نیز که ظاهرا منافعی برای این دول نداشت تحت حاکمیت دولت مرکزی قرار داشت ازجمله مناطقی که دراین دوران به اشغال انگلستان درآمد استان کرمانشاه وبه تبع آن شهر هرسین بود اشغالگران انگلیسی برای آنکه جهت تردد وحمل ونقل خود مشکلی نداشته باشند دو باب پل را یکی رایر روی رود خانه گاماسیاب  ودیگری را برروی رودخانه داخل شهر هرسین ساختند.

,

 

,

دومین بنای سنگی ایران زمین در کنگاور / معبد آناهیتا مقصد گردشگران

,

 

,

شهرستان کنگاور به عنوان شرقی‌ترین قسمت استان کرمانشاه از مهمترین نقاط گردشگری استان محسوب میشود. معبد آناهیتا دومین بنای سنگی پس از تخت جمشید در ایران می‌باشد که در شهر کنگاور قرار دارد و لنگری محکم برای حضور توریست های داخلی و خارجی محسوب می شود. این شهر از شمال به شهرستان اسدآباد، از جنوب به شهرستان نهاوند، از شرق به تویسرکان و از غرب به صحنه منتهی می شود.

,

 

,

, ,

 

,

برای نخستین بار در متون آشوری از شهر کنگاور به نام "کن کبیر" یاد شده است و در دیگر منابع مختلف تاریخی با نام های مختلفی همچون کان گوهر، کنکوبار و کنکور نامیده شده است.

,

 

,

در معرفی نقاط کردشگری شهرستان کنگاور معبد آناهیتا را داریم؛ معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور در مسیر همدان به کرمانشاه قرار دارد. این بنا روی تپه‌ای طبیعی ساخته شده است. معبد آناهیتا متعلق به آناهیتا، الهه پاکی و محلی برای نیایش آب بوده که یکی از چهار عنصر مقدس و مورد احترام ایرانیان باستان است. آناهیتا ایزد بانوی آب‌های روان، زیبایی، فراوانی و برکت در دوران پیش از اسلام بوده است.

,

 

,

برخی از محققین، این بنا را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کرده‌اند. عده‌ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم قبل از میلاد و عده دیگر آن را به سده اول قبل از میلاد نسبت می‌دهند.

,

 

,

این معبد که برای استفاده از آب رودخانه شاپور در 6 متری زمین قرار دارد، به صورت مکعب است و دیوارهای این معبد از سنگ‌های بزرگی بنا شده اند که بین سنگ‌های حجاری شده هیچ ملاتی وجود ندارد و این سنگ‌ها توسط بست‌های آهنی به هم متصل شده اند.

,

 

,

این ب‍ن‍‍ا ب‍ر پ‍ش‍ت‍ه‌‌‌ا‌ی‌ ‌از ص‍خ‍ره‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه‌ که‌ د‌ار‌ا‌ی‌ 220م‍ت‍ر طول‌ و 210 م‍ت‍ر ‌ع‍رض‌ ‌اس‍ت‌ و ض‍خ‍‍ام‍ت‌ دی‍و‌ار م‍ح‍ی‍ط‍ی‌ ‌آن‌ به‌ 5/18 م‍ت‍ر م‍‍ی‌‌رسد. در قسمت جنوبی بنا، پلکان دو طرفه‌ای به درازای 154 متر وجود دارد. هر دو تا پنج پله، در یک بلوک سنگی ایجاد شده است. تعداد سنگ پله‌ها در پلکان شرقی 26 پله و در پلکان غربی 21 پله است.

,

 

,

جوی‌های سنگی آب رودخانه را میزان کرده و به طرز باشکوهی به آبگیری وسط معبد هدایت می‌شده. نوع تقسیم آب و جریان آب درون معبد یکی از شگفتی‌های مهندسی در آن دوران می‌باشد تا این عنصر مقدس را به زیباترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.

,

 

,

در چهار طرف معبد دالان‌هایی تعبیه شده که در کف این آن‌ها جوی‌های آب به صورت رفت و برگشت آب را به وسط معبد هدایت می‌کرده است در وسط معبد فضایی وجود دارد که آب از این جوی‌ها در آن جمع شده و استخر کوچکی حدوداً در ابعاد 10 در10 و عمق 20 سانتی متر را پر آب می‌کرده است. در دو طرف بالای معبد آناهیتا سر چهار گاو در هر طرف به صورت رو به روی یکدیگر قرار دارد که در زمان آبگیری این معبد عکس سر گاوها روی آب نقش می‌بسته است.
دی‍و‌ار م‍ح‍ی‍ط‍ی‌ ک‍ه‌ س‍ت‍ون‍‍‌ه‍‍ا ب‍ر ‌آن‌ و‌اق‍‍ع‌ ش‍ده‌ خ‍ود ‌از دو ق‍س‍م‍ت‌ ت‍ش‍ک‍ی‍ل‌ ش‍ده، ق‍س‍م‍ت‌ د‌اخ‍ل‍‍ی‌ ک‍ه‌ ب‍‍ا ‌اس‍ت‍ف‍‍اده‌ ‌از س‍ن‍گ‍‍‌ه‍‍ا‌ی‌ ق‍ل‍وه‌ و لاش‍ه‌ ب‍ه‌ ‌اب‍‍ع‍‍اد و ‌ان‍د‌ازه‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ و م‍لاط گ‍چ‌ س‍‍اخ‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ و ق‍س‍م‍ت‌ خ‍‍ارج‍‍ی‌ ب‍ه‌ وس‍ی‍ل‍ه‌ ی‍ک‌ ردی‍ف‌ س‍ن‍گ‌ ت‍ر‌اش‌ ن‍م‍‍اس‍‍از‌ی‌ شده‌ ‌اس‍ت‌.

,
,

 

,

‌ارت‍ف‍‍ا‌ع‌ ‌ای‍ن‌ دی‍و‌ار ن‍ی‍ز ب‍‍ا ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ ش‍ی‍ب‌ ص‍خ‍ره‌‌‌ا‌ی‌ ک‍ه‌ رو‌ی‌ ‌آن‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‍ه‌ ‌اس‍ت‌ در ق‍س‍م‍ت ه‍‍ا‌ی‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ م‍ت‍‍غ‍ی‍ر ب‍وده‌ و ‌از چهار م‍ت‍ر ت‍‍ا 12م‍ت‍ر ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ب‍‍ع‍ض‍‍ی‌ م‍ح‍ق‍ق‍ی‍ن‌ ب‍‍ا ‌اس‍ت‍ن‍‍اد ب‍ه‌ ب‍رخ‍‍ی‌ م‍ح‍‍اس‍ب‍‍ات‌ ‌ای‍ن‌ ‌ارت‍ف‍‍ا‌ع‌ ر‌ا در ض‍ل‍‍ع‌ ج‍ن‍وب‌ ‌غ‍رب‍‍ی‌ ت‍‍ا 18 م‍ت‍ر ت‍خ‍م‍ی‍ن‌ م‍‍ی‌‌زن‍ن‍د.

,

 

,

, ,

 

,

پل تاریخی کوچه در 12 کیلومتری شهرستان کنگاور قرار دارد

,

 

,

پل تاریخی کوچه در 12 کیلومتری شهرستان کنگاور بر سر راه جاده کنگاور به تویسرکان در کنار روستای کوچه و بر روی رودخانه خرم رود احداث شده است.  تاریخ احداث این پل به دوره صفویه و زمان شاه عباس بر می گردد، مصالح به کار رفته در این پل عموما آجر و گچ و قلوه سنگ است و دارای پنج چشمه طاق از نو جناغی است. روزگاری به دلیل حجم زیاد رودخانه پایه های زیرین پل، محافظ و در واقع مهار کننده جریان تند آب بود که اکنون به دلیل خشکی کامل رودخانه کاملا نمایان است.

,

 

,

تپه تاریخی گودین در 5/12 کیلومتری جنوب شرقی کنگاور و یک کیلومتری روستای گودین قرار دارد، این تپه تاریخی نخستین بار در سال 1965 میلادی برابر با 1344 هجری شمسی توسط دکتر کایلریانگ کانادایی مورد حفاری قرار گرفت.این تپه دارای هفت لایه تاریخی است و آثار بدست آمده از آن حکایت از استقرار طولانی و تقریبا بی وقفه از اواسط هزاره ششم ق.م است. جدیدترین طبقه آن مربوط به دوران اسلامی و قدیمی ترین طبقه متعلق به اواخر دوره نوسنگی است.

,

 

,

آثار به دست آمده در این تپه شامل کاسه های سفالی اتاق های متعلق به دوران ماد، ستون های چوبی با پایه های سنگی و الواح سنگی که حکایت از داد و ستد این منطقه با منطقه شوش در آن زمان را دارد.

,

 

,

همه این آثار تنها گوشه ای از زیبایی ها و تاریخ باستان این استان است که هر ساله تعداد زیادی از تاریخ دوستان را به سمت خود جذب می کند. روستاهای کنگاور دارای آب و هوایی بسیار مطلوب هستند که وجود سراب های متعدد بیانگر این ادعاست.

,

 

,

سراب کبوتر لانه در غرب کنگاور قرار گرفته و این سراب نسبتاً پرآب و تشکیل رودخانه کبوترلانه را در پایاب خود می دهد و یکی از نقاط تفریحی دامنه ی روستای کبوتر لانه به حساب می آید.

,


 سراب ماران نیز در محل کوه مشرف بر سراب ماران و به فاصله 30 متری از ضلع شمال شرقی سراب تپه ای طبیعی قرار دارد این تپه در دامنه جنوبی ارتفاعات متمرکز است که در میان این بقایا علاوه بر سفال، تعدادی سنگهای ترشدار مکعبی شکل (مشخصه آجرهای ساسانی) در محل پراکنده و قابل مشاهده است.

,
,

 

,

از سوی دیگر این محل دارای یک چشم انداز بسیار زیبا طبیعی و مشرف بر دشت زیبای دهلر است که فضای سبز و آثار تاریخی زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر آن داده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه