اخبار داغ

شغل نخل داری در سراشیبی سقوط؛

روزگار تلخ باغداران شُنبه /حمایت ازمشاغل بومی زمینه ساز اشتغال جوانان

روزگار تلخ باغداران شُنبه /حمایت ازمشاغل بومی زمینه ساز اشتغال جوانان
به دلیل اینکه اغلب باغستان های بخش و حومه شهر شُنبه در اختیار و به نام خوانین سابق است عملا رسیدگی به این باغها از یاد رفته است و باغبان هایی که روزگاری کاری پر درآمد داشتند این روزها به کشت گوجه ارزان قیمت می پردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازترنم دشتی باغداری و نخل داری در سال‌های اخیر به دلیل بازار ضعیف مصرف خرما رو به کسادی رفته و اغلب نخل داران فعالیت‌های خود را در هاله‌ای از ابهام می‌بینند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ترنم دشتی,

روزگار این روزهای نخل داران شُنبه ای هم از هم استانی‌هایشان جدا نیست و آن‌ها هم به دلیل کمبود آب برای آبیاری نخل‌ها قید نخل داری را زده و به کشاورزی رو آورده‌اند.

,

دردناک‌ترین قسمت موضوع قطع نخل‌ها و خشکاندن آن‌ها و تبدیل آن‌ها به زمین‌های کشاورزی برای کشت گوجه خارج از فصل است که عملاً صنعت نخل داری را در معرض انقراض قرار داده است.

,

به دلیل اینکه اغلب باغستان‌های بخش و حومه شهر شُنبه در اختیار و به نام خوانین سابق است عملاً رسیدگی به این باغ‌ها ازیادرفته است و باغبان‌ها که روزگاری کاری پردرآمد داشتند این روزها به کشت گوجه ارزان‌قیمت می‌پردازند.

,

مرتضی آزمون کارشناس کشاورزی مرکز ترویج و آموزش جهاد کشاورزی بخش شنبه و طسوج در گفتگو با این پایگاه خبری در مورد خشکاندن نخل‌های این منطقه گفت: متأسفانه از 10 سال اخیر به این‌طرف صنعت باغداری در این منطقه به دلیل کم‌ آبی و کم‌توجه‌ی صاحبان اصلی باغستان‌ها از بین رفته است و اغلب باغداران قدیمی رو به کشاورزی آورده‌اند.

,

وی افزود: از 450 هکتار باغ موجود در 5 سال گذشته اکنون فقط 150 هکتار باقی‌مانده است که آن‌ هم یا دور از حومه شهر و در مناطق دور وجود دارد و یا اغلب سهم امام است که مردم به دلیل اعتقادات مذهبی بر نگهداری از آن اصرار دارند.

,

آنچه باید موردتوجه گیرد این است که صنعت باغداری و نخل داری می‌تواند زمینه اشتغال جوانان بیکاری بسیاری را فراهم کند اما با از بین رفتن این باغستان‌ها و رکود بی‌سابقه قیمت گوجه به دلیل یکنواختی کشت در سال‌های اخیر زمینه بیکاری بسیاری از جوانان هموار شده است.

,

شاید جهاد کشاورزی شهرستان دشتی بتواند با ارائه تسهیلات ارزان‌ قیمت صنعت باغداری بخش شُنبه را از ورطه سقوط نجات دهد و این مورد تنها با حمایت از تولید داخلی و خود اکتفایی به صنایع و مشاغل داخلی هر شهر برمی‌گردد.

,

وحید ابراهیمی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه