اخبار داغ

«تولید ملی» تشکیل‌دهنده تمامیت «اقتصاد مقاومتی»/ لزوم ایجاد و تقویت دانشگاه‌های «پرکار آفرین»

«تولید ملی» تشکیل‌دهنده تمامیت «اقتصاد مقاومتی»/ لزوم ایجاد و تقویت دانشگاه‌های «پرکار آفرین»
سال اقتصاد مقاومتی فرصت ارزشمندی است و باید از شعار و حرف عبور کنیم، اقدام و عمل نیز عملی نشد، بنابراین باید اشتغال را نیز در اقتصاد مقاومتی لحاظ کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، هر ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان‌‌های مختلفی را برای پیشرفت کشور عنوان می‌‌کند تا مسؤولان و مردم در این زمینه بیشتر فعالیت کنند و با توجه به اینکه رهبری اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل را سال گذشته مطرح کرد اما اقدام عملی نشد حال اشتغال را هم به آن اضافه کرده تا اقداممان را در این زمینه عملی کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

تمامیت اقتصاد مقاومتی را رونق تولید ملی و مزیت محور تشکیل می‌‌دهد و دستاورد صریح آن را هم توسعه استفاده از عوامل تولید از جمله اشتغال نیروی انسانی تشکیل می‌‌دهد.

تشدید مشکلات بیکاری در ایران هم به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاب می‌‌کند که نهضت توسعه اشتغال با رویکرد تک رقمی شدن نرخ بیکاری در الویت باشد.

ترکیب بهینه این دو اولویت یعنی اقتصاد مقاومتی و نیاز بازر کار به اقدام و عمل موثر، آغاز نهضت توسعه تولید نیاز برای دوره‌‌های آینده دارد.

بازار کار ایران در یک دهه اخیر با انتقال متقاضیان کار به دانشگاه‌‌ها و تحصیلات تکمیلی همراه بوده و این روند به افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی منجر شده است.

در این راستا اشتغال و توسعه اقتصاد مقاومتی را باید در اقدام و عمل جزو اولویت نخست برنامه دولتمردان باشد.

علی مقیمی کارشناس علوم اجتماعی در گفت‌وگو با بلاغ، با بیان اینکه روند بیکاری رو به افزایش است، گفت: باید نهضت کارآفرینی و ایجاد اشتغال رونق پیدا کند و از دولت انتظار می‌‌رود بودجه مستقلی برای مدیریت بازار و کار و توسعه اشتغال در طرح‌‌های خود لحاظ کند.

توسعه بنگاه‌های اقتصادی برای حمایت از تولید

مقیمی افزود: برای حمایت تولید باید بنگاه‌‌های اقتصادی توسعه یابد و از بنگاه‌‌های آماده بهره‌برداری برای کسب و کار‌های کوچک در زمینه اشتغال حمایت شود.

وی با بیان اینکه باید میان دانشگاه‌‌ها و بازار کار همبستگی ایجاد شود، تصریح کرد: آینده نظام‌‌های آموزشی کارآمد را توسعه کارآفرینی تشکیل می‌‌دهد و باید دانش‌آموزان و دانشجویان صاحب مهارت‌‌های بازار کار و کسب و کار باشند و همگرایی نظام آموزش‌‌های رسمی با مطالبات بازار کار کامل شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه پیوند آموزش با محیط کار در قالب مهارت‌آموزی موجب می‌‌شود فارغ‌التحصیلان پس از پایان آموزش بلافاصله وارد بازار کار شوند، یادآور شد: باید همه تلاش کنیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پس از پایان آموزش به سرعت وارد بازار کار شوند.

وی گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای می‌‌تواند نقش مؤثری در آموزش‌‌های حین کار و طرح‌هایی همانند طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همراه با کیفیت نیروی انسانی را برای حضور در کار مناسب‌سازی کند.

احمد رمضانی دانشجوی رشته علوم سیاسی در گفت‌وگو با بلاغ، بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی را گران‌قیمت دانست و گفت: خانواده‌‌ها و جامعه، هزینه‌‌های زیادی برای تحصیل انجام می‌‌دهند و در علم بازار کار، اشتغال یک متغیر سیستمی است و باید مجموعه‌ای عوامل فعال باشد تا ضریب اشتغال بالا و ضریب بیکاری پایین شود.

رمضانی افزود: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌‌دهند، باید کارآفرینی توسعه یابد و بنگاه‌‌های اقتصادی را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: همه سیاست‌‌ها و تلاش‌‌ها باید متوجه توسعه فرصت‌‌های شغلی مبتنی بر کارآفرینی باشد.

این کارشناس با اشاره به اینکه در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ممکن است مبانی نظری رشته‌‌های تحصیلی را به خوبی یاد بگیرند اما آمادگی حضور در بازار کار را ندارند، یادآور شد: باید طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این خلا مهارتی را برطرف کند.

وی با بیان اینکه اشتغال پایدار با اجرای طرح‌‌های توسعه‌ای با محور بخش‌‌های دارای مزیت نسبی ملی و بین‌المللی و جهانی ایجاد می‌‌شود، گفت: بخش‌‌های دارای مزیت باید در همه حوزه‌‌ها شناسایی شود و ایران در حوزه‌‌های معدنی و صنایع نفت و گاز و همچنین ترانزیت گردشگری می‌‌تواند حرف‌‌های زیادی در منطقه و جهان داشته باشد.

رمضانی خاطرنشان کرد: توسعه بخش‌‌های مزیت‌محور موجب رقابت بیشتر می‌‌شود و توسعه رقابت و رفع انحصار کمک می‌‌کند که هزینه‌‌های تمام شده تولید هم کاهش یابد.

وی گفت: دولت برای توسعه اشتغال پایدار باید این بخش‌‌های پرمزیت را شناسایی کند و از سیاست‌زدگی در برنامه‌ریزی‌‌ها هم پرهیز شود و هر دولتی که سرکار می‌‌آید باید به این بخش‌‌ها توجه کند.

این کارشناس گفت: با توجه به گستره دانش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیاز است که اقتصاد دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهیم که به تحقق اقتصاد مقاومتی هم کمک می‌‌کند.

وی افزود: دولت باید به فرزاندان این سرزمین به ویژه فعالان جویای کار کمک کند تا فرصت‌‌های کارآفرینی را درک کنند و ریسک عمومی کسب و کار‌ها را کاهش دهد.

به گزارش بلاغ، مهم‌ترین رسالت نهاد‌های علمی نیز این است که دانشگاه‌‌های "پرکار آفرین" را ایجاد و تقویت کنند، در این حالت می‌‌توان همه تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد و بازر کار هم سامان پیدا می‌‌کند.

سال اقتصاد مقاومتی هم فرصت ارزشمندی است و باید از شعار و حرف عبور کنیم، اقدام و عمل نیز عملی نشد، بنابراین باید اشتغال را نیز در اقتصاد مقاومتی لحاظ کرد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, توسعه بنگاه‌های اقتصادی برای حمایت از تولید, توسعه بنگاه‌های اقتصادی برای حمایت از تولید,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بلاغ, بلاغ,
,
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه