اخبار داغ

امامزاده ای در دل کوه/ حرم بی بی حکیمه ، پرآوازه ترین قطب توریسم مذهبی جنوب ایران + تصاویر

امامزاده ای در دل کوه/ حرم بی بی حکیمه ، پرآوازه ترین قطب توریسم مذهبی جنوب ایران + تصاویر
حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها امامزاده ای پر آوازه،نه تنها درکهگیلویه و بویراحمد؛بلکه در ایران و حوزه های شیعه نشین خلیج فارس، ره جویان حقیقت و معشوقان فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام به زیارتش می شتابند و از منبع نورانی و درخشش مرقدش،کسب فیض حاصل می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها از بانوان بزرگ شیعه،صالحه عابده زاهده  و فاضله عالمه عامله است،که آستانه مبارکه اش بیش از یک هزارو ودویست سال است مردم مناطق کرانه های خلیج فارس و دامنه شمال و شرق جبال زاگرس به ویژه مردم کهگیلویه و بویراحمد به وجود مطهر ایشان متبرک شده و ازآن آفتاب فروزان نور گرفته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب,

, , ,

امامزاده ای پر آوازه و صاحب جاه و جلالت و صحیح النسب نه تنها در گچساران و کهگیلویه و بویراحمد و استانهای دیگر ،بلکه در ایران و حوزه های شیعه نشین خلیج فارس ،که هر سال تعداد زیادی از مشتاقان و ارادتمندان و شفا خواهان از گوشه و کنار ایران،عراق،کویت،بحرین،امارات،قطر، لبنان،عربستان و سوریه را به خود می طلبد و ره جویان حقیقت و معشوقان فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام به زیارتش می شتابند و از منبع نورانی و درخشش مرقدش،کسب فیض حاصل می کنند.

, .,

, , ,

پدر ایشان حضرت باب الحوائج امام موسی بن جعفر علیه السلام و مادر وی به قولی «ام احمد» از زنان زاهد و نجیب عصر خویش بود، حضرت بی بی حکیمه(س) فرزند امام و خواهر شهید،عالمه ،محدثه ، حجت و امین امام رضا علیه السلام بوده است.مرقد مطهر بی‌بی حکیمه (س) یکی از پرآوازه‌ترین امامزاده‌های جنوب کشور است که در 80کیلومتری جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی‌بی حکیمه از توابع این شهرستان، حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

, عصر, ., .,

, ,

این مرقد مقدس در فضایی تقریبا دایره‌ای شکل قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و طبیعی بوده که در عمق کوهستانی صعب ‌العبور و منحصر به فرد ایجاد شده است به گونه‌ای که سقف آن به شکل ناهمواری سنگ‌تراشی شده و دیواره‌های آن با سیمان زبره‌کاری شده است.آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) دقیقا در نقطه مرکزی و وسط دایره قرار نگرفته و بیشتر به سمت شمال رفته است که در کنار این آرامگاه، قبر دیگری وجود دارد که بر اساس روایات معتبر این محل به گل‌گل خاتون کنیز با نجابت و وفادار بی‌بی حکیمه (س) است.

,

, , ,

طول ارتفاع آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) از کف تا سقف بیش از 10 متر و مساحت فضای حرم افزون بر 420 متر مربع بوده و از کف حرم تا کف ساختمان اصلی که به در ورودی حرم منتهی می‌شود دارای 12 پله منتهی به ورودی راهرو و بین دو جایگاه مردانه و زنانه است.در نزدیکی آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) درب کوچکی به نام«باب‌المراد» وجود دارد که به روایات متعدد ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه (س) به همراه کنیز خود در آن پناه گرفته و از دست دشمنان پنهان شده بودند.

, .,

, , , ,

آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواریدی در دل کوهستانهای زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون همیشه فارس قرار دارد و زائرانی از جای جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

,

, ,

, ,

مردم کهگیلویه و بویراحمد مفتخر به میزیانی بیش از ۳۰۰ امامزاده هستند که در راس آنها، امامزاده بی بی حکیمه خاتون فرزند بلافصل امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا(ع) به عنوان یکی از پر آوازه ترین امامزاده های جنوب کشور قرار دارد.

, .,

, ,

سالانه بالغ بر یک میلیون نفر از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر تنی شاهچراغ(ع) در این شهرستان مشرف می شوندوبه عشق اهل بیت(ع) راه پر پیچ و خم و ناهموار زیارتگاه بی بی حکیمه را از میان تپه ماهورهای بلند گچساران می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای بنوشند.

, .,

, , ,

در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت علیهم السلام در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند.یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی علیه السلام( شاهچراغ) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هرکدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.

, .,

, ,

حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش در تنگه ای در این منطقه پناه می برد و در درون غاری مخفی می شود و در همانجا بر اثر بیماری جان می سپارد.در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.

, .,

, ,

در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد.این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد.

,

, ,

فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال ۷۱ در ۱۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت،طرح جامع آستان بی بی حکیمه تا آبانماه ۸۰ ادامه یافت و طی آن شبستان، صحن، رواقها ایجاد و گنبدی به ارتفاع ۳۰ متر ساخته شد که نیمی از آن در داخل کوه است.

, .,

, ,

اگر چه چندی پیش کنگره ملی این دختر امام موسی بن جعفر (ع) با هدف معرفی ابعاد مختلف شخصیت و زندگی آن بانوی بزرگوار برگزار شد اما شناساندن هرچه بیشتر بی بی حکیمه(س) مستلزم تلاش بیشتر مسئولین ملی و رفع مشکلات مرقد مطهر آن امامزاده است.

,

, , ,

حضرت بی‌بی حکیمه (س)شاخص‌ترین امامزاده در جنوب کشور است و کنگره بین المللی این امامزاده عظیم الشان در دهه کرامت امسال برگزار خواهد شد،معرفی امامزاده بی‌بی حکیمه (س)به عنوان چهارمین حرم اهل بیت علیه السلام در کشور از مهم‌ترین اهداف برگزاری کنگره بین المللی این امامزاده است.

, .,

, , ,

این بقعه متبرکه در فاصله 700 متری جنوب غربی روستایی که به همین نام معرف است «بی بی حکیمه» از توابع شهرستان گچساران حد فاصل بین شهر بندری گناوه به گچساران در دامنه زرد کوه ،در میان تنگی عظیم و طویل در فاصله 80 کیلومتری جنوب شرقی گچساران قرار دارد.

, گناوه, .,

انتهای پیام/م

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه