اخبار داغ

کلاش پیوند هنر و طبیعت مردمان کردستان و سوغاتی برای گردشگران نورورزی

کلاش پیوند هنر و طبیعت مردمان کردستان و سوغاتی برای گردشگران نورورزی
کلاش قدمتی بالغ بر چند هزار سال دارد که جزو اولین پاپوش های سنتی بشر می باشد که انسان مبتکر دوران های گذشته با بهره گیری از مواد اولیه فراوان و ارزان قیمت در دسترس طبیعی و ذوق سرشار خویش اقدام به تولید این دست ساخته نموده است٬ که توان مقابله با گذرگاه های صعب العبور و تاب مقاومت در مناطق کوهستانی و سنگلاخی را داشته باشد و درعین حال سبک و راحت باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرددانش،صنایع دستی پیوند زیبایی و هنر است و قدمت این هنرمندی و ظرافت در کارهای هنری کردستان به بلندی تاریخ کهن این دیار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرددانش, ،صنایع دستی پیوند زیبایی و هنر است و قدمت این هنرمندی و ظرافت در کارهای هنری کردستان به بلندی تاریخ کهن این دیار است.,

 

,

صنایع دستی گوناگون و متفاوت در کنار مهمان نوازی و آثار باستانی ارزشمند و دیدنی، کردستان را به یکی از استان های با سابقه و غنی به لحاظ تنوع و زیبایی آثار هنری و صنایع دستی در کشور مبدل کرده است.

,

 

,

تنوع و زیبایی خارق‌العاده صنایع دستی در استان کردستان چنان چشمگیر است که چشم و دل هر بیننده ای را می‌رباید.

,

 

,

محصولات صنایع دستی در استان کرمانشاه به لحاظ کیفیت و تنوع در کشور منحصر به فرد و مختص هنرمندان این دیار است و در دیگر نقاط کشور نمونه های آن کمتر یافت می‌شود اما متاسفانه باید گفت صنایع دستی این استان نه تنها در دیگر کشورهای جهان بلکه حتی در داخل کشور نیز به خوبی معرفی نشده و برای دوست داران و علاقمندان به صنایع دستی نا شناخته و مهجور مانده است.

,

 

,

استان کردستان از گذشته دور تا به امروز به سبب موقعیت خاص جغرافیایی نوع خاص فرهنک، سنت و طرز زندگی مهد صنایع دستی بوده و هنرمندان بسیاری را پرورش داده است.

,

 

,

صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و به عنوان نمادی از نوع زندگی و فرهنگ یک جامعه همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و بازدید از مراکز ساخت و فروش صنایع دستی معمولا بخشی از سفر گردشگران به استان کردستان است.

, .,

 

,

در استان کردستان تهیه و تولید انواع فرآورده های دستی از دیرباز مرسوم بوده است و برخی از این صنایع دستی از آوازه جهانی برخوردار است و به همین دلیل نیز گردشگران وارد شده به استان معمولا صنایع دستی را به عنوان سوغات به همراه خود به دیار خود می برند.

,

 

,

 

,

استان کردستان به دلیل پیشینه تاریخی خود همواره یکی از مهدهای صنایع دستی در سطح کشور بوده و وجود صنایع دستی متنوع و جذاب در این استان شاهدی بر این مدعاست.

,

 

,

صنایع دستی این استان به گواه اکثر کارشناسان یکی از بهترین، باکیفیت ترین و زیباترین صنایع دستی موجود در کشور و حتی جهان به شمار می‌آید.

,

, ,

یکی از صنایع دستی زیبا و مورد استفاده در مناطق کردنشین غرب کشور " گیوه " یا " کلاش " می‌باشد که با آغاز فصل گرما به عنوان یک پای افزار زیبا و جالب کردها از آن به جای کفش استفاده می‌کنند.

,

 

,

منطقه کوهستانی اورامانات، گذرگاههای صعب العبور آن نوع معیشت و ضرورت تحرک فراوان در فصول سه گانه بهار، تابستان و پاییز که فصلهای کار هستند پای افزاری را می‌طلبد که سبک، راحت، مقاوم و خنک باشد.

,

 

,

گیوه یا کلاش، میان زاگرس نشینان قدمتی چندین هزار ساله دارد و بدون شک جزو اولین پاپوش های سنتی بشر است که انسان مبتکر دوران های گذشته با بهره گیری از مواد اولیه فراوان و ارزان قیمت طبیعی در دسترس و ذوق سرشار خویش اقدام به تولید دستی آن کرده است.

,

 

,

از مزایای این هنر دستی می توان به سبک و طبیعی بودن تمامی مواد آن، مقاوم بودن نسبت به کفش های معمولی، استفاده از الیاف سلولوزی، جذب رطوبت زیاد و در دسترس بودن مواد ساخت آن در منطقه نام برد.

,

 

,

رویه این کفش از نخ پنبه ‌ای بافته شده است و زیره آن از پارچه فشرده تشکیل شده است که به همین دلیل کلاش کفشی سبک، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محیط کوهستانی است.

,

 

,

کلاش یا همان گیوه‌ی کردستانی می‌تواند یک هدیه‌ی مناسب برای آقایان باشد, کلاش با لباس محلی کردی همخوانی جالبی دارد و معمولاً توسط تمام افراد محلی مورداستفاده است.

,

 

,

کلاش را می‌توانید در بازارهای محلی و ملی پیدا و خریداری کنید, این نوع کفش به خاطر سبک بودن، نرم بودن، مقاومت بالا و قابلیت جذب رطوبت مناسب‌ترین کفش برای آب‌وهوای مناطق کوهستانی چون کردستان است.

,

 

,

این هنر با قدمتی بیش از دو هزار سال مختص مناطق کردستان بوده است و پای افزار این منطقه شناخته شده که قبلا در دو طرح ساخته می شده است

, ,


طرح اول مخصوص آقایان بود که کفه آن ضمخت و دارای نوک برآمده بود زیرا مردان به خاطرداشتن کارهای سنگین و کوهپیمایی لازم بود کلاش آنها از استحکام خاصی برخوردار باشد

,
, ,


طرح دوم مخصوص دختران و زنان بود و این طرح دارای کفه ای زیبا و رنگین در رنگ های مختلف با همان مواد اولیه اما نسبت به طرح اول از لطافت خاصی برخودار بود با رشد صنعت تولید کفش و عرضه کفش های مختلف به بازار٬ این صنعت رکود پیدا کرد و رسما می رفت تا این هنر به دست فراموشی سپرده شود

,
, ,


اما در مناطق اورامان با توجه به صعب العبور بودن این منطقه و عدم تاثیر صنایع جدید این هنر در این منطقه محفوظ ماند تا اینکه با عنایت و همکاری سازمان صنایع دستی کردستان در سال های اخیر این هنر مجددا پا به عرضه وجود گذاشت و مورد توجه جهانیان قرارگرفته است

,
, ,

 

,

گیوه، تولید مشترک خانوادگی است.بدین صورت که رویه گیوه را زنان و قسمت زیرین تخته را مردان تولید می کنند

,

, ,

گیوه یا کلاش دارای ویژگی های خاصی است که باعث شده در زمان کنونی که انواع واقسام کفش های کارخانه‌ای ، بازار پاپوش کشور را در اختیار گرفته‌اند هنوز هم به عنوانی کفشی عمومی و نه تزیینی مورد استفاده قرار گیرد.

, .,

 

,


چون کفه کلاش کاملا پارچه ای است و رویه آن نیز نخ می باشد٬ پا مطلقا داخل آن عرق نمی کند و با توجه به خاصیت اسموزی کلاش٬ رطوبت داخلی کلاش از طریق پارچه و نخ به بیرون هدایت می شود که این موضوع باعث می شود ضمن جذب رطوبت پا نیز خنک شود و این خاصیت را درهیچ پای افزاری نمی توان دید

,
, ,


کلاش تنها پای افزاری است که دارای خط تقارن است به این معنی که چپ و راست برای آن نیست و برای حفظ این فرم و مدل باید هرچند مدت کلاش را راست و چپ و یا چپ و راست پا کرد

,
, ,


پیاده روی با کلاش متناسب با فرم و مرفولوژی پاها می باشد، کفه آن و قسمت سینه گود پا بر آمده و در پاشنه پا بر جسته این فرم باعث رفع خستگی و عدم خسته شدن پاها در هنگام پیاده روی می شود

,
, ,


موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت آن است که از نظر زیست محیطی هیچ نوع آلودگی محیط بعد از استفاده آن ایجاد نمی شود، چون مواد مصرفی آن کاملا طبیعی است و در خاک کمتر از یک سال تجزیه و به عناصر طبیعی خود تبدیل می شود در حالی که سایر پای افزارها چند سال طول می کشد که تجزیه شود

,
, ,


در ساخت و تولید این پای افزارهیچ نوع دستگاه صنعتی دخیل نیست این امر باعث می شود زمینه اشتغال را برای افراد زیادی در منطقه ایجاد کند. مواد اولیه مورد نیاز برای کلاش پارچه نخی مانند متقال٬ چلوار٬ نخ تابیده شده نمره٬ لایه، لایه٬ پوست٬ یا چرم گاو است

,
, ,

 

,

, , ,

انتهای پیام/
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه