اخبار داغ

غذاهای سنتی که سفره قزوینی‌ها را نقش و نگار می‌دهد

غذاهای سنتی که سفره قزوینی‌ها را نقش و نگار می‌دهد
قزوین دارای غذاهای سنتی متنوعی است که هربار چشیدن طعمشان یادآور خاطرات دوست داشتنی ؛سفر به این استان خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص هر شهر و استانی برای خود نشانه‌هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر  محسوب می‌شوند؛ از صنایع دستی، مکان‌های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

البته گاهی به دلیل سیر و سفرهایی که همیشه باب بوده، این تحفه ها دست به دست چرخیده و به شهرهای دیگر به ارمغان رفته است؛ برای مثال غذاهای محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان‌هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خود دارد که همیشه با آن باقی می‌ماند.

,

استان قزوین، از قدیمی‌ترین استان‌های کشور است و به دلیل احاطه شدن توسط رشته‌ کوه‌های البرز مرکزی، کوه‌های رامند و خرقان از موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی جالب و منحصربه‌فردی برخوردار است که بی‌تاثیر در ایجاد تنوع غذایی و غذاهای بومی و محلی آن نیست.

,

غذاها و شیرینی‌های سنتی این استان، نه تنها در سراسر ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز از آوازه و محبوبیت بی‌نظیری برخوردار است.

,

چشیدن طعم غذاهای شهرها و روستاهای مختلف در همان شهر بسیار لذت بخش است و سفر را بسیار متفاوت می کند؛ با خوردن غذاهای اصیل هر شهر می توان با نوع سلیقه  غذایی و آداب و رسوم تغذیه‌ای مردمان آن دیار آشنا شد.

,

پیشنهاد ما این است که در سفر به استان قزوین از غذاهای این استان نیز کمی بچشید.

,

قیمه نثار

, قیمه نثار, قیمه نثار,

, , ,

قیمه نثار، از محبوب‌ترین و در عین حال معروف‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین محسوب می‌شود. این غذا اکثرا هنگام برپایی مهمانی‌های بزرگ خانوادگی، ایام عید، دید و بازدید و مراسم و تشریفات مهم توسط میزبان انتخاب و برای میهمانان سرو می‌شود.

,

مردم استان قزوین برای تهیه‌ی قیمه نثار از برنج آب‌کش،گوشت گوسفندی، خلال پرتقال، پیاز داغ، زعفران، زرشک، خلال بادام، خلال پسته، رب گوجه‌فرنگی و برخی از ادویه‌های خوش‌عطر و خوش‌طعم که به ادویه‌ی مخصوص قیمه نثار معروف هستند، استفاده می‌کنند.

,

پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به قزوین، حتما این غذای خوش طعم و منحصربه‌فرد بومی را امتحان کرده و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید. کم‌تر گردشگری است که وارد این استان شده و به چشیدن طعم و مزه‌ی این غذای لذیذ نپردازد.

,

کوکو شیرین

, کوکو شیرین, کوکو شیرین,

, , ,

یکی دیگر از غذاهای بومی استان قزوین که مملو از ادویه‌ها و چاشنی‌های معطر بوده و به کوکو سیب زمینی شباهت دارد. مردم این استان معمولا این غذا را در کنار غذاهای دیگر میل می‌کنند.

,

غذایی شیرین که نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی آن‌ها به انواع خوراکی‌های شیرین و تنقلاتی همچون آجیل و … است. مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این غذای لذیذ از سیب‌زمینی، زعفران، تخم مرغ، ماست، روغن، پودر هل، آرد، شکر و گلاب استفاده می‌کنند.

,

شیرین پلو

, شیرین پلو, شیرین پلو,

, , ,

غذایی سنتی با طعمی شیرین، تلخی هر پیامد یا خستگی برجای‌مانده از یک روز سخت کاری را ازبین برده  و یک گزینه متفاوت و خاص برای مسافران است.

,

مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این غذای لذیذ و دوست‌داشتنی از برنج، خلال پرتقال شیرین شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب‌زمینی و سینه‌ی مرغ استفاده می‌کنند.

,

دیماج

, دیماج, دیماج,

, , ,

دُیماج یا دُگماژ، از دیگر غذاهای سنتی و جالب استان قزوین است. این خوراکی با ترکیبی از تکه‌های نان لواش خشک، پنیر، خیار، سبزی خوردن، گردو، پیاز داغ، زردچوبه و در صورت تمایل هندوانه نیز در تهیه آن استفاده می‌شود.

,

این خوراکی بیشتر در فصل تابستان توسط مردم قزوین مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب برای خوردن دیماج از دستان خود استفاده می‌کنند و پس از شکل دادن به لقمه‌ی دلخواه، آن را میل می‌کنند.

,

آش دوغ

, آش دوغ, آش دوغ,

, , ,

آش دوغ در بیشتر شهرهای ایران طبخ می شود؛ اما قزوینی‌ها در پخت این آش از انواع حبوبات، برنج، سبزی آش، دوغ چکیده، پیاز داغ، سیرداغ و نعناداغ استفاده می‌کنند و پس از پخت گوشت های قلقلی سرخ شده را به آن اضافه می کنند.

,

طعم پیازداغ و سیرداغ در کنار گوشت قلقلی، بسیار عالی و دوست‌داشتنی است. گاهی‌اوقات ممکن است بنابر سلیقه و ذائقه‌ی آشپز و افراد خانواده، موادی به این آش اضافه یا از آن کسر شود.

,

آن ها پس طبخ آش آن را با دوغ،پیاز داغ و گوش قلقلی که از قبل تهیه کرده اند تزیین می کنند. توصیه می‌کنیم در صورت سفر به استان قزوین از این آش فوق‌العاده و لذیذ، نوش جان کنید.

,

آش ماش و پیاز

, آش ماش و پیاز, آش ماش و پیاز,

, , ,

نوع دیگری از آش‌های سنتی در استان قزوین به شمار می‌آید. مردم استان قزوین، برای طبخ این آش خوشمزه و متفاوت ، برخلاف تمام آش‌های تهیه شده در ایران، از سبزی استفاده نمی‌کنند.

,

مواد اولیه برای تهیه آش ماش پیازو را برنج آشی، عدس، ماش، لوبیاقرمز، لوبیاچشم ‌بلبلی، گوشت، پیاز، دارچین، پیازداغ، نمک و فلفل است. شاید طبخ آش بدون سبزی، بدور از تصور باشد؛ ولی چشیدن این غذای لذیذ، خالی از لطف نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه