اخبار داغ

پژوهشگر حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری دانشگاه کاشان:

۴۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت/ ۶۷ درصد آب‌های زیرزمینی دشت کاشان قابل استفاده نیست

۴۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت/ ۶۷ درصد آب‌های زیرزمینی دشت کاشان قابل استفاده نیست
محمد میرزاوند با بیان این که بحران آب یکی از مهم ترین مشکلات منطقه کاشان است اظهار کرد: به خاطر برداشت های بیش از حدی که در سال های اخیر از منابع زیرزمینی صورت گرفته نزدیک ۳۲ میلیون متر مکعب کمبود آب به وجود آمده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خطب شکن، پژوهشگر حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری دانشگاه کاشان بارندگی منطقه در سال بارشی ۹۴- ۹۵ را ۷۲ میلیمتر عنوان کرد و ادامه داد: این میزان ۲۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و ۴۰ درصد کاهش نسبت به میانگین بلندمدت را نشان می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,
محمد میرزاوند برداشت بیش از حد را عامل نفوذ آب شور به سفره های آب زیرزمینی دانست و خاطرنشان کرد: سال ۶۹ جهت جریان آب زیرزمینی از کوهستان به دشت بوده و برداشت آب از سفره های زیرزمینی جبران می شده، با این حال معکوس شدن این جریان که به دلیل حفر چاه های عمیق که عمق آن به صورت متوسط به ۱۸۰ متر می رسد خطرات بسیاری را ایجاد کرده است.
,
وی با اشاره به این که در حال حاضر تنها ۲۳ درصد از منابع آب زیرزمینی منطقه قابلیت استفاده آشامیدنی را دارند تصریح کرد: آب های زیرزمینی منطقه علاوه بر مشکل کمی، مشکلات کیفی نیز دارد و حاوی مقادیر بسیاری املاح مضر است.
,
میرزاوند تغییر الگوی کشت در کشاورزی سفیدشهر را ضروری توصیف کرد و افزود: محصولاتی مثل زعفران باید جایگزین محصولاتی مثل پنبه و طالبی شود.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه