اخبار داغ

اقتصاد مقاومتی، تکلیف شب دوباره رهبر انقلاب برای دولت تدبیر و امید

اقتصاد مقاومتی، تکلیف شب دوباره رهبر انقلاب برای دولت تدبیر و امید
نامگذاری سال 96 و همچنین محور بحث های ایشان نشان می دهد که دغدغه مقام معظم رهبری همچنان دغدغه مسائل اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی است و در بحث اقتصاد مقاومتی بحث تولید و اشتغال همچنان به عنوان اولویت مهم کشور مطرح است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "ناصرون " رهبر معظم انقلاب امسال در ابتدای عید نوروز 96 همانند سالهای گذشته، در پیام و سپس سخنرانی خویش در مشهد راهبردهای فکری و عملی، کشور را ترسیم کردند.
از نکات جالب و قابل توجه این سخنرانی عدم حضور دولتی ها در مراسم بود و شاید آنها چون می دانستند اوضاع اقتصادی کشور علیرغم آمارهای غیر واقعی آنها، مناسب نیست و رهبر انقلاب، انتقاد هایی به مدل آماردهی و عملکرد اقتصادی آنها دارد لذا از شرکت در مراسم شانه خالی کردند یا شاید هم عید نوروز به جزیره کیش رفته و جلسات کاری را در کنار تفریح خانوادگی دنبال می کنند و مشهد تشریف نداشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "ناصرون " ,
,

الا ایحال یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب در عنوان سال متجلی شده است. ایشان همانند سال گذشته در پیام نوروزی خود ضمن اشاره به برخی از چالش‌های کشور از جمله مسئله بیکاری، رکود و گرانی، علاج این مشکلات را «اقتصاد مقاومتی» معرفی کردند و در عنوان سال را  از واژه تاکتیکی و راهبردی«اقتصاد مقاومتی» استفاده کردند آنچه در سخنان مقام معظم رهبری هویدا و آشکار بود ضعف مدیریتی مسؤلان اجرایی کشور در حل معضلات اقتصادی است معظم له در پیام نوروزی خود به ملت شریف ایران نیز فرمودند:
((من از وضع مردم مطلع هستم، بنابراین تلخی کام مردم به‌ویژه طبقه ضعیف را از مشکلات اقتصادی همچون «گرانی، بیکاری، تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و آسیبهای اجتماعی» با همه‌ی وجود حس می‌کنم. ))

,
,

این حرف بدان معناست که علیرغم آمارهای ارائه شده توسط دولتمردان و شخص اول اجرایی کشور لکن مشکلات حل نشده است و دولت مستقر در حل این معضلات کارآمدی و توانایی کافی را ندارد و صرفا با ارائه آمار سعی در وارونه جلوه دادن وضعیت معیشت مردم دارد و از طرفی رهبر انقلاب نسبت به وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشت مردم اشرافیت و آگاهی کامل دارند و این آمار سازی ها را نمی پذیرند.

,

و در بحث مدیریتی نیز حضرت آقا فرمودند:«هرگاه نیروهای انقلابی، باانگیزه و پر تلاش حاکم شدند کار پیش رفت و هر گاه مدیران بی انگیزه، خسته، بی نشاط و...حاکم شدند نتیجه ای حاصل نشد.»
 به عبارتی میتوان چنین گفت که تا زمانی که مدیریت کشور بدست افراد ضعیف، ناتوان، بیحال، بی تحرک ،غربگرا ، برون نگرا و غیرانقلابی باشد نه تنها بهبودی حاصل نخواهد شد بلکه مشکلات بیشتر از قبل نیز می‌شود و کلید حل مشکلات در روی کار آمدن مسئولان متدین، کارآمد و انقلابی است.

,
,

هرچند در این مورد کنکاش زیادی نیز لازم نیست و هستند مسئولین و وزرایی که ماهانه حقوقهای کلانی میگیرند ولی معتقدند که می بایست برای حل مشکلات باید مدیر وارد و یا حتی کترینگ قطارهای ایران را به بیگانگان می‌سپارند و حتی برخی اینقدر ناامیدند که به صراحت توانمندی جوانان ایران را نادیده گرفته و معتقدند که ایرانی بجز در قورمه سبزی و آبگوشت بز باش توانمندی دیگری ندارند.
یکی دیگر از مواردی که رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی امسال در کنار اقتصاد بدان اشاره کردند، بحث فرهنگ است و به‌درستی که پیشرفت اقتصادی در کنار پیشرفت فرهنگی تحقق پیدا می‌کند و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند؛ چراکه دستیابی به توسعه‌ی اقتصادی تنها با تغییر فرهنگ غلط و نادرست، امکان‌پذیر است و نمی‌توان با تأکید و تمرکز صرف بر یک مورد، به تحقق مطلوب‌ها رسید. فرهنگ موردی است که سلامت جامعه و حرکت درست را تضمین می‌کند و برای ایجاد این وضعیت، همه‌ی اقشار جامعه در آن نقشی اساسی دارند.
بعنوان مثال فرهنگ مصرف تولیدات داخلی از موارد کلیدی در پیشرفت تولید یک کشور است و نباید ملت عزیز ما با مارک ها و برندهای خارجی به فخر فروشی بپردازند بعبارتی، نشانه‌ی رشد اقتصادی درون یک کشور، باور مردم آن جامعه به مصنوعات صنعت‌گران و محققین درونی است. توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مبنی بر ضرورت استفاده از کالا و خدمات ایرانی، در همین چارچوب قرار می‌گیرد.  تحقق این امر نیز تنها با کمک تمام اقشار جامعه امکان‌پذیر است و این یک وظیفه‌ی عمومی به‌شمار می‌رود که در اجرای آن، نقش اساسی دارند؛ چراکه در صورت اعتقاد و اطمینان مردم یک کشور به کالاهای داخلی، مطمئناً رشد اقتصادی را نظاره می‌کنیم و در نتیجه، درآمد ملی افزایش می‌یابد و بیکاری کمتر و کمتر می‌شود. ولی در صورت عکس آن قضیه و بی‌اعتمادی به کالاهای داخلی، روزبه‌روز نه‌تنها اقتصاد کشور به‌سمت رکود می‌رود، بلکه شاهد افزایش بیکاری جوانان و وابستگی مردم آن جامعه به بیگانگان خواهیم بود.
از دیگر محورهای بحث رهبر انقلاب این بود که یکی از کانون های حساس و اصلی توجه دولت بایستی مسئله اشتغال باشد، و اشتغال جز با تولید و رونق اقتصادی حل نخواهد شد بعبارتی امروز رکود اقتصادی و بحث اشتغال یک معضل مهم در کشور است، و اگر دولت با تمرکز و حرکت جهادی و انقلابی به این موضوع نپردازد، در آینده کشور با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.
ایشان همچنین در بخشی از سخنانشان به میدان دادن به نیروهای جوان و تحصیلکرده درون کشور اشاره فرمودند و با مصداق‌هایی نظیر پیشرفت موشکی ،صنایع هسته ای و سایر حوزه ها توسط جوانان به نوعی خواستار اعتماد مسئولین به جوانان و حل مشکلات با تکیه به نیروی توانمند بومی شدند . جان این کلام این است که رهبر فرزانه انقلاب در حل معضلات اقتصادی نگاهی برونگرا داشته و علیرغم نگاه برخی مسئولان که سعی دارند کلید حل مشکلات را در خارج از کشور جستجو کنند ایشان برونگرایی و تکیه به داخل را مد نظر دارند.
حضرت امام خامنه ای با بیان جمله «باید از گذشته عبور کنیم و به آینده فکر کنیم» به نوعی عدم رضایت خود از وضع موجود را اعلام فرمودند و همچنین با اشاره به مدیریت مدیران بصورت مدیریت انقلابی از مردم خواستند که برای حل مشکلات کشور انقلابیون و مدیران جهادی و انقلابی را  شناسایی و انتخاب نمایند و گذشته را چراغ راه آینده قرار دهند.

,
,
,
,
,
,

در پایان باید گفت این سومین سالی است که رهبری انقلاب عنوان اقتصاد مقاومتی را بعنوان نام سال انتخاب می کنند از قدیم گفته اند وقتی استاد درسی را دوباره تکرار می کند یعنی مردود شدی !!!

, در پایان باید گفت این سومین سالی است که رهبری انقلاب عنوان اقتصاد مقاومتی را بعنوان نام سال انتخاب می کنند از قدیم گفته اند وقتی استاد درسی را دوباره تکرار می کند یعنی مردود شدی !!!, در پایان باید گفت این سومین سالی است که رهبری انقلاب عنوان اقتصاد مقاومتی را بعنوان نام سال انتخاب می کنند از قدیم گفته اند وقتی استاد درسی را دوباره تکرار می کند یعنی مردود شدی !!!,

حسین نجفی 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه