اخبار داغ

تصاویر/ بازدید مهمانان نوروزی از یخچال خشتی میبد

تصاویر/ بازدید مهمانان نوروزی از یخچال خشتی میبد
یخچال خشتی میبد یکی از بناهای ارزشمند تاریخی است که هرساله مورد بازدید هزاران توریست و گردشگر داخلی و خارجی قرار می گیرد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میبد خبر، یخچال خشتی میبد یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان میبد است که قدمت آن به اوایل دوران قاجار باز می گردد. عناصر اصلی تشکیل دهنده این یخچال عبارتند از یک دیوار سایه انداز به ارتفاع 8 متر و قطر 2 متر و طول 42 متر که برای کم کردن گرمای ناشی از تابش آفتاب کاربد داشته ، یک تنوره یا یخ انبار  یا  پاچال  به ژرفای 6 متر و قطر 13 متر و یک سکو به عرض یک و نیم متر برای رفت و آمد در گرداگرد چال یخ و یک گنبد بسیار بزرگ مخروطی شکل با ارتفاع 15متر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میبد خبر,

نحوه کار این یخچال بدین گونه بوده است که دیوارهای شرقی و غربی و جنوبی آن در زمستان سایه سار سردی در محوطه شمالی یخچال  فراهم می ساخته که در شب های چله با انداختن آب قنات به حوض پهناور و کم عمق آن محوطه و تکرار این کار در شب های متوالی قطعات بزرگ یخ ساخته می شده و پس از شکسته شدن قطعات یخ، این تکه ها  به مخزن یخ در زیر گنبد یخچال منتقل می گردیده است.

,

جهت دوام بیشتر روی آن با مقداری از کاه پوشانده می شده است.  دریچه ها و پنجره ها در قسمت بدنه گنبد تهویه هوای داخل گنبد را انجام می داده و از ذوب یخ ها در طول تابستان جلوگیری می کرده است. گنبد خشتی بزرگ یخ های انباشته را نگه می داشته و در تابستان از آن برای کاروانها و مردم استفاده می گریده است. این یخچال دارای  گنبدی زرد رنگ و مخروطی شکل است و  بنای آن از خشت و گل و ستون هایی اسکلت مانند از آجر و خشت پخته ساخته شده است.  

,

انتهای پیام/اد

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه