اخبار داغ

کارآفرین موفق بابلی:

تولید داخلی سپری محکم در برابر تحریم‌ها/ محصولات بی‌کیفیت چینی بلای جان تولید داخلی است

تولید داخلی سپری محکم در برابر تحریم‌ها/ محصولات بی‌کیفیت چینی بلای جان تولید داخلی است
رهبر معظم انقلاب از تولید داخلی به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی یاد می‌کنند زیرا یکی از شرایط حصول اقتصاد مقاومتی و رهایی از مشکلات اقتصادی در کشور حمایت از تولید داخلی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، انقلاب ۳۸ ساله اسلامی ایران دستاوردهای چشمگیری داشته و در طول این مدت در بسیاری از عرصه‌ها موفق بوده است، در حوزه‌ی سیاست خارجی، فناوری، علم و فرهنگ به موفقیت‌های بی‌نظیری دست پیدا کرد، در حوزه‌ی سیاسی نیز مهم‌ترین دستاورد، ایجاد ثبات و امنیت در کشور بوده است، اما در حوزه‌ی اقتصادی علی‌رغم گسترش عمران و آبادانی ملی، هنوز اهداف مورد نظر که مهم‌ترین آن پیشرفت و عدالت اقتصادی همه‌جانبه است، تحقق نیافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,


اعمال تحریم‌های گسترده‌ اقتصادی علیه ایران به این دلیل است که نظام سلطه جهانی می‌داند ما در زمینه‌ی اقتصادی ضعف داریم لذا  باید نسبت به توانمندسازی اقتصاد کشور در مواجهه با آن‌ها اقدام کنیم.
از همین زاویه، رهبر انقلاب با پیش‌بینی راهبردهای دشمن در برابر انقلاب اسلامی، از حدود شش سال پیش شعارهای اقتصادی را به عنوان نام سال‌ در دستور کار قرار دادند تا فضای عمومی کشور برای این شرایط ویژه فراهم شود و در نهایت ایشان در ۲۹ بهمن ماه 1392 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی به رؤسای قوای سه گانه ابلاغ  و فرمودند.
با توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی و توجه به تولیدات داخلی در این گزارش به چرم بافی که قدمت بیش از سه هزار ساله در ایران دارد خواهیم پرداخت.

تاریخچه چرم بافی در ایران

ایرانیان با پیشینه سه هزار ساله، اولین وقدیمی‌ترین تولید کنندگان چرم در جهان هستند.

آثار باستانی به جا مانده از دوران قبل از میلاد نشان‌دهنده این است که ایرانیان از حدود 1500 سال قبل از میلاد از پوست برای تهیه لباس، کفش و جنگ‌افزار استفاده می‌کردند ولی از 550 سال قبل از میلاد بود که از چرم برای لباس و زره نیز استفاده کردند.

وجود واژه‌هایی مانند ادیم، کیمخت، ساغری، تیماج، سختیان در زبان پارسی قبل از اسلام و همچنین وجود واژه‌های مرتبط با وسایل و ابزارهای چرمی مانند سختک، کمربند، انگشتیان، مشک و ... در متون پهلوی نشان‌دهنده استفاده گسترده از چرم در ایران پیش از اسلام است.  

تولید انواع پوست وچرم و نیز تجارت مرتبط با آن در دوره عباسی در سراسر قلمرو اسلامی پررونق بود و تجارت چرم و پوست پس از حمله مغول نیز پررونق‌تر شد.
 
اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال 1308 شمسی در شهر تبریز بنا شد و پس از آن در همدان، تهران، اصفهان و برخی شهرهای دیگر کارخانه‌هایی تاسیس شد و در سال1337 تعداد 22 کارخانه در ایران مشغول بکار بودند.    

از این رو در این گزارش به سراغ کارآفرین جوان بابلی می‌رویم که با همت بلند خود بیش از 25 نفر را در زمینه چرم بافی مشغول به کار کرده و موفق هم بوده است.
 
محصولات بی‌کیفیت چینی بلای جان تولید داخلی

بهرام طالبی‌صورتی یکی از فعالان جوان عرصه اقتصادمقاومتی است که با خودباوری و تکیه بر توانمندی‌های خود و همچنین ارزیابی جامعه، ۱۳ سال در عرصه صنایع دستی، تولید کیف و کفش چرم دست‌دوز در شهرستان بابل فعالیت می‌کند.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پدر بنده در گذشته در این عرصه  به صورت مکانیزه فعالیت داشته است، اما با ورود بی‌رویه محصولات چینی که از قیمت رقابتی بسیار مناسب‌تری برخورد بودند، توان مقابله با این هجمه واردات را نداشته و کارگاه او در سال 1374 تعطیل شد.

این تولیدکننده داخلی افزود: برای ادامه کار پدری ما فعالیت‌هایمان را به‌روز‌رسانی کردیم و با ابزار و ماشین‌آلات جدید کارگاه را  در سال 1382 دوباره افتتاح کردیم.

طالبی مقایسه کیفیت محصولات داخلی با محصولات بی‌کیفیت چینی را نادرست دانست و تصریح کرد: مواد اولیه کیف و کفش چینی از مواد بازیافتی و شیمیایی است،  فارق از زیان استفاده از چنین موادی کیفیت قابل توجهی هم ندارند اما محصولات ما از چرم طبیعی شترمرغ ساخته می‌شود، با این حال قیمت تمام شده محصولات دست‌دوز ما تنها شامل 10 تا 20 درصد اجرت دوخت و مابقی به مواد اولیه تعلق می‌گیرد، هم‌چنین این محصولات شامل مالیات نیز نمی‌شوند که مشتری مجبور به پرداخت مبلغ بالاتری باشد.

وی ادامه داد: هم‌چنین محصولات ما دارای گارانتی و شناسنامه هستند و موفق به دریافت مهر یونسکو شده‌ایم، کیفیت، مرغوبیت و قیمت مناسب از شاخص‌های دریافت این مهر است.


این فعال کارآفرین در حوزه صنایع‌دستی حمایت را در تولیدات داخلی بسیار مهم برشمرد و گفت: ما برای ارتقا و گسترش فعالیت‌مان نیاز به حمایت‌های مالی داریم اما بودجه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد، البته با حمایت‌های آقای اباذری ریاست اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی بابل و پیگیری‌های ایشان ما توانستیم جهت ادامه فعالیت از صندوق مهر امام رضا وام دریافت کنیم اگرچه ما دوبرابر این وام را برای تجهیز کارگاه صرف کردیم.

وی برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی را در معرفی تولیدکنندگان لازم دانست و افزود: در ابتدای فعالیت‌مان سازمان صنایع دستی با برگزاری نمایشگاه‌هایی به صورت سالانه از ما حمایت کرد و این امر در معرفی ما و ادامه فعالیت بسیار کمک کرد اما متاسفانه این نمایشگاه‌ها دیگر برگزار نمی‌شود و یا باید با هزینه شخصی در نمایشگاه‌ها حضور یابیم که توجیه اقتصادی برایمان ندارد.

طالبی از تولید داخلی به عنوان سپری محکم در برابر تحریم‌ها یاد و اظهار کرد:  تولیدات داخلی به ویژه محصولاتی مانند کیف و کفش تولیدی ما که از چرم شتر مرغ ساخته ‌می‌شوند، به توان داخلی اتکا دارد که حتی با وجود تحریم و فشارهای اقتصادی که بر سایر حوزه‌ها وارد شد می‌تواند ثبات خود را حفظ کند، خداروشکر ما در این دوران سخت و رکود بازار از آنجا که به توان و ظرفیت داخلی اتکا داشتیم نه تنها آسیبی ندیدم بلکه فعالیت‌مان ارتقا هم یافت.

وی به برگشت‌پذیری سرمایه در تولید داخلی اشاره داشت و اظهار کرد: اگر حمایت‌های مالی برای تولیدات داخلی انجام شود و بودجه‌ای به تولیدکنندگان داخلی به ویژه در حوزه صنایع‌دستی اختصاص یابد یقینا این بودجه در چرخه اقتصادی همین کشور می‌چرخد و سبب رونق بازار می‌شود، هم‌چنین با افزایش تولید بیکاری جوانان که از معظلات جامعه کنونی است حل خواهد شد، همان‌طور که کارگاه ما توانسته در این اوضاع رکود به صورت مستقیم وغیرمستقیم 25 نیرو را جذب کند.


طالبی جلب اعتماد مشتریان را مهم‌ترین عامل در موفقیت تولیدکنندگان دانست و گفت: با رشد فرهنگ و آگاهی مردم، اعتماد آنان به تولیدات داخلی جلب خواهد شد و وتولیدکنندگان باید به سلیقه و نظر آنان مهر تایید بگذارند.
 
مجلس و دولت باید حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داخلی می‌کردند

التفات اباذری رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابل در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی و دولت تدبیر و امید باید برای رفع مشکلات هنرمندان عرصه صنایع دستی در مقوله اقتصاد مقاومتی، عظم جدی از خود نشان دهند.

وی افزود: زمینه و بستر برای اشتغالزایی جوانان در ایران اسلامی باید همت بیشتری از سوی مسئولان در جهت تقویت و توسعه هنر صنایع‌دستی از جمله چرم بافی انجام شود.


رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابل با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شمال کشور علی‌الخصوص شهرستان بابل با توجه به دام پروری و صنایع چرم از جمله کارگاه معرق چرم شمال ادامه داد: در حال حاضر بهترین هنرمندان در رشته صنایع‌دستی با تنوع در بیش از بیست رشته هنری در این شهرستان وجود دارند که نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان از جمله وام‌های کم بهره جهت ساخت، توسعه و تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی خود هستند و این کارگاه موفق صنایع چرم برافی نیز از جمله این موارد است که با ایجاد اعتبار و وام های کم بهره می تواند حدود 100 نفر را در این عرصه مشغول به کار کند.

اباذری در پایان گفت: از مهمترین مشکلاتی که در مسیر راه هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان وجود دارد می‌توان به کمبود منابع مالی در بانک‌های مختلف برای حمایت از هنرمندان این رشته از جمله بانک کارآفرین، ورود وسایل تولیدی صنایع دستی نامرغوب چینی به بازار هدف، عدم حمایت مسئولان دولتی برای خرید این آثار و ترویج فرهنگ قدرشناسی از این عزیزان، نداشتن بازارچه و یا نمایشگاه مناسب برای عرضه توانمندی و محصولات صنایع دستی در سطح شهرستان اشاره کرد.
 
تولید داخلی از نظر مصرف‌کنندگان

شاهنده(معلم یار): محصولات ایرانی به ویژه محصولات دست‌ساز در مقایسه با محصولات خارجی هم از نظر جنس، مرغوبیت، هم از نظر ظاهر و طرح بسیار بهترند اما متاسفانه به علت عدم تبلیغات نامناسب شناخته شده نیستند.

دولت به جای واردات جنس‌های چینی از تولید کنندگان خودمان باید حمایت کند اما متاسفانه با مشکلاتی مانند واردات بی‌رویه و قاچاق توان تولیدکننده داخلی کم می‌شود و در مقابل مصرف‌کننده اعتماد نمی‌کند.

خانم پولایی(معلم دبستان): من به شخصه محصولات داخلی را ترجیح می‌دهم به علت مرغوبیت و کیفیت بالایشان اما عمل به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی سخت است، مخصوصا در  ساختار محصولات برقی اعتماد به تولیدکنندگان داخلی آسان نیست.

احمد فرامرزی(کفاش): ارزش مادی و حتی معنوی محصول داخلی در حوزه چرم خیلی بیشتر از تولیدات خارجی است و باید به تولید داخلی بهای بیشتری داد.

رضا نادری(فروشنده کیف و کفش): شاید باورش برای بسیاری از ما سخت باشد اما محصول درجه یک ایرانی خیلی به مراتب با کیفیت تر از محصولات درجه یک خارجی است و این در درازمدت خود را نشان می‌دهد اما هزینه تولید در ایران بسیار بالاست که دولت باید با دادن یارانه خاص این دست تولید کنندگان ایرانی را حمایت کند.

 زهرا میرزایی(دانش‌آموز): تولیدات داخلی ما بهتر است اما مردم به این تولیدات اعتماد ندارند، تبلیغات کنونی در حمایت از تولید داخلی نیز دیر انجام شده است، باید فرهنگ مصرف مردم تغییر کند.

فهیمه زندیه(خبرنگار): قیمت تمام شده محصولا داخلی بالاست و به همین دلیل  نمی‌شود ریسک کرد، خیلی از محصولات داخلی کیفیت بالایی ندارند.

هانیه علی‌نژاد(نویسنده): محصول داخلی بی‌کیفیت بهتر از محصول خارجی با کیفیت است و باید به تولیدکنندگان فرصت بدهیم تا نقص‌های خود را رفع کنند.

فرهنگ‌سازی اولویت تولید بر واردات و خرید کالای داخلی

پای صحبت‌های مشتری ایرانی که بنشینیم، علاقه‌شان به حمایت از تولیدکنندگان داخلی روشن است اما بی‌اعتمادی و ترس از کیفیت نامناسب در سخنانشان موج می‌زند و برخی به آب بستن‌ها و کاهش کیفیت محصولات در چرخه عمر محصول اشاره می‌کنند بنابراین ایجاد انگیزه در مردم برای خرید کالاهای ایرانی، یک کار فرهنگی می‌طلبد زیرا هنوز در ذهن ایرانی‌ها کالای ایرانی بی‌کیفیت است و  باید روی فرهنگ‌سازی که البته زمان‌بر نیز هست، در حمایت از تولیدات داخلی کار شود.  

به گزارش بلاغ، همانطور که رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و محور آن راحمایت از تولید داخلی عنوان کرده‌اند  باید حمایت از تولیدکنندگان را افزایش دهیم، همچنین مردم باید بپذیرند در صورتی که کالای ایرانی مصرف کنند به اقتصاد کشور خودشان و به فرزندان خودشان کمک کرده‌اند.

تولید داخلی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است، خواه ناخواه ما باید به این سمت حرکت کنیم؛ چرا که حل مشکلات اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو حمایت از تولید داخل و بهره گیری از توان و ظرفیت های داخل کشور است.
,


اعمال تحریم‌های گسترده‌ اقتصادی علیه ایران به این دلیل است که نظام سلطه جهانی می‌داند ما در زمینه‌ی اقتصادی ضعف داریم لذا  باید نسبت به توانمندسازی اقتصاد کشور در مواجهه با آن‌ها اقدام کنیم.
از همین زاویه، رهبر انقلاب با پیش‌بینی راهبردهای دشمن در برابر انقلاب اسلامی، از حدود شش سال پیش شعارهای اقتصادی را به عنوان نام سال‌ در دستور کار قرار دادند تا فضای عمومی کشور برای این شرایط ویژه فراهم شود و در نهایت ایشان در ۲۹ بهمن ماه 1392 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی به رؤسای قوای سه گانه ابلاغ  و فرمودند.
با توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی و توجه به تولیدات داخلی در این گزارش به چرم بافی که قدمت بیش از سه هزار ساله در ایران دارد خواهیم پرداخت.

تاریخچه چرم بافی در ایران

ایرانیان با پیشینه سه هزار ساله، اولین وقدیمی‌ترین تولید کنندگان چرم در جهان هستند.

آثار باستانی به جا مانده از دوران قبل از میلاد نشان‌دهنده این است که ایرانیان از حدود 1500 سال قبل از میلاد از پوست برای تهیه لباس، کفش و جنگ‌افزار استفاده می‌کردند ولی از 550 سال قبل از میلاد بود که از چرم برای لباس و زره نیز استفاده کردند.

وجود واژه‌هایی مانند ادیم، کیمخت، ساغری، تیماج، سختیان در زبان پارسی قبل از اسلام و همچنین وجود واژه‌های مرتبط با وسایل و ابزارهای چرمی مانند سختک، کمربند، انگشتیان، مشک و ... در متون پهلوی نشان‌دهنده استفاده گسترده از چرم در ایران پیش از اسلام است.  

تولید انواع پوست وچرم و نیز تجارت مرتبط با آن در دوره عباسی در سراسر قلمرو اسلامی پررونق بود و تجارت چرم و پوست پس از حمله مغول نیز پررونق‌تر شد.
 
اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال 1308 شمسی در شهر تبریز بنا شد و پس از آن در همدان، تهران، اصفهان و برخی شهرهای دیگر کارخانه‌هایی تاسیس شد و در سال1337 تعداد 22 کارخانه در ایران مشغول بکار بودند.    

از این رو در این گزارش به سراغ کارآفرین جوان بابلی می‌رویم که با همت بلند خود بیش از 25 نفر را در زمینه چرم بافی مشغول به کار کرده و موفق هم بوده است.
 
محصولات بی‌کیفیت چینی بلای جان تولید داخلی

بهرام طالبی‌صورتی یکی از فعالان جوان عرصه اقتصادمقاومتی است که با خودباوری و تکیه بر توانمندی‌های خود و همچنین ارزیابی جامعه، ۱۳ سال در عرصه صنایع دستی، تولید کیف و کفش چرم دست‌دوز در شهرستان بابل فعالیت می‌کند.

,
,
,
,
,
, تاریخچه چرم بافی در ایران, تاریخچه چرم بافی در ایران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, محصولات بی‌کیفیت چینی بلای جان تولید داخلی , محصولات بی‌کیفیت چینی بلای جان تولید داخلی ,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
, مجلس و دولت باید حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داخلی می‌کردند , مجلس و دولت باید حمایت بیشتری از تولیدکنندگان داخلی می‌کردند ,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
, تولید داخلی از نظر مصرف‌کنندگان , تولید داخلی از نظر مصرف‌کنندگان ,
,
, (معلم یار), (معلم یار),
,
,
,
, (معلم دبستان), (معلم دبستان),
,
, (کفاش), (کفاش),
,
, (فروشنده کیف و کفش), (فروشنده کیف و کفش),
,
, (دانش‌آموز), (دانش‌آموز),
,
, (خبرنگار), (خبرنگار),
,
, (نویسنده), (نویسنده),
,
, فرهنگ‌سازی اولویت تولید بر واردات و خرید کالای داخلی , فرهنگ‌سازی اولویت تولید بر واردات و خرید کالای داخلی ,
,
,
,
, بلاغ,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه