اخبار داغ

آمریکا و برجام منطقه ای

آمریکا و برجام منطقه ای
از نظر آمریکا مهمترین چالش علیه منافع آمریکا در منطقه، ایران و محور مقاومت است. بر اساس طرح کلان آمریکایی ها، می بایست در مرحله بعد از برجام هسته ای، ایران از تحولات منطقه عقب رانده شود و در چارچوب مرزهای خود محصور گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،راهبردها و برنامه دولت جدید آمریکا برای مواجهه با چالش های منطقه غرب آسیا چیست؟ آیا ترامپ به وعده ها و شعارهایی که در این مورد داده است، عمل خواهد کرد یا با عبور از شعارهای انتخاباتی در مواجهه با واقعیت های موجود، رویکرد دیگری اتخاذ خواهد نمود؟ قبل از پاسخ به این سؤال، باید ابتدا مختصات سیاست خارجی دولت جدید آمریکا را فهم کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوگانا،,

بر اساس سخنان و کنش های ترامپ در دوره انتخابات و پس از آن و نیز چگونگی چینش تیم امنیتی و سیاسی وی، می توان ویژگی های زیر را برای سیاست خارجی دولت جدید آمریکا برشمرد:تاکید بر منافع حداکثری اقتصادی در عرصه تعاملات بین المللی ، سیاست  خارجی در خدمت بهبود شرایط اقتصادی داخلی آمریکا، پرهیز  از مداخله مستقیم در منازعات منطقه ای ، مطالبه حداکثری تأمین هزینه های امنیت آفرینی از دیگران ویژگی های گفته شده با روحیه کاسبکارانه تاجر سیاستمداری چون ترامپ، سازگار است.

,

از نظر آمریکا مهمترین چالش علیه منافع آمریکا در منطقه، ایران و محور مقاومت است. بر اساس طرح کلان آمریکایی ها، می بایست در مرحله بعد از برجام هسته ای، ایران از تحولات منطقه عقب رانده شود و در چارچوب مرزهای خود محصور گردد.

,

هدف از این طرح، محدود کردن و از بین بردن نفوذ منطقه ای ایران و بر هم زدن یکپارچگی جغرافیایی محور مقاومت است. از سویی بر اساس شعار اول آمریکایی‌ ها قطعاً این هدف می بایست با لحاظ کردن حداکثر منافع اقتصادی آمریکا به دست آید. از این رو سخن از رویارویی مستقیم با ایران، به لحاظ نامعین بودن تبعات آن و هزینه های نابود کننده اقتصادی برای آمریکا، معقول نبوده و با رویکرد سیاست خارجی جدید آمریکا نیز هماهنگ نیست.

,

آمریکا به دنبال این است که با محدود کردن قدرت مانور ایران در منطقه و تحت فشار قرار دادن متحدین آن، ایران را به عقب براند. سیاستی که در محافل و رسانه های عرب زبان، تحت عنوان «چیدن ناخن‌ها» مطرح شده است. با این وصف در شرایط کنونی، تلاش برای تقویت متحدین منطقه ای آمریکا و ایجاد اتحادی جدید علیه ایران و دوستانش، معقول ترین سناریو در چارچوب سیاست خارجی جدید آمریکاست.

,

در این سناریو با ایجاد تحریم های جدید و نیز تمهیدات بین المللی، شدت  جنگ اقتصادی علیه ایران افزایش یافته و تلاش خواهد گردید تا نظام ایران به این محاسبه برسد که ادامه برنامه هایش در منطقه، کشور را از لحاظ اقتصادی تا مرزفروپاشی خواهد برد. با این محاسبه، ایران خود را در موقعیتی خواهد دید که ناگزیر است برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و  تهدید امنیت ملی، خود را از منطقه عقب بکشد.

,

در این میان، وظیفه درگیری مستقیم با ایران و متحدانش، بر عهده متحدان منطقه ای آمریکا قرار گرفته و آمریکا با کمک هوایی، تسلیحاتی و پشتیبانی اطلاعاتی از آنها حمایت خواهد کرذ. طرحی که از آن به  ناتوی عربی یاد می شود و بنابر گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، اقدامات اولیه برای شکل گیری آن بین دولت ترامپ، عربستان و امارات صورت گرفته و احتمالاً مصر و اردن نیز به آن بپیوندند.

,

این پیمان مشترک مورد حمایت قاطع رژیم صهیونیستی بوده و تحت نظارت کامل این رژیم برای مقابله با ایران و محور مقاومت قرار دارد. از طرفی با توجه به مواضع نرم و دوستانه ترامپ نسبت به روسیه و شخص پوتین، دور از ذهن نیست که آمریکایی ها به دنبال بر هم زدن اتحاد ایران و روسیه در موضوعات منطقه ای نیز باشند.

,

آمریکایی ها با مطرح نمودن طرح «منطقه امن پرواز ممنوع» در شمال سوریه، که پیش از این بارها توسط ترکیه مطرح گردیده بود، از یک سو به دنبال محدود سازی ایران و متحدانش و تقویت تروریست های مورد حمایت آمریکا در عرصه میدانی بوده و از سوی دیگر با تلاش برای جلب نظر مثبت روسیه در قبال آن، به دنبال ایجاد واگرایی بین روسیه و ایران هستند تا شرایط را در سوریه به ضرر ایران متحول نمایند.

,

البته نباید از یاد برد که ترامپ، این اقدامات و حمایت ها را به صورت بلاعوض برای متحدین منطقه ای اش انجام نخواهد داد و عملیاتی شدن آنها منوط به پرداخت هزینه های آن توسط شیوخ مولتی میلیاردر نفتی منطقه است! در حالیکه ترامپ با ترسیم معادله بقاءهزینه در قبال این کشورها گفته است: «پول کشورهای خلیجی در برابر بقای آنها ... شما غیر از پول چیزی ندارید و بدون ما اثری از شما نیست!» واقعیت های منطقه صرفاً آن چیزهایی نیست که تیم ترامپ بر روی آنها محاسبه کرده است. اینکه این طرح ها چقدر فرصت عملیاتی شدن پیدا کنند، بستگی به نوع کنش گری بازیگرانی چون روسیه و به خصوص ایران دارد که نشان داده اند در این تحولات، همیشه برگ های برنده ای برای رو کردن دارند!

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه