اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

استمرار خشکسالی مهمترین چالش کشاورزی استان یزد/ توسعه کشت‌های کم‌آب‌خواه از اولیت‌های سازمان جهاد کشاورزی در سال جدید

استمرار خشکسالی مهمترین چالش کشاورزی استان یزد/ توسعه کشت‌های کم‌آب‌خواه از اولیت‌های سازمان جهاد کشاورزی در سال جدید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی انتقال کشت سبزیجات و صیفی‌جات از فضای باز به کشت گلخانه‌ای است چرا که کارایی مصرف آب در این کشت‌ها 10 الی 12 برابر کشت رو باز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرفرهنگ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص مهمترین چالشی که این سازمان با آن مواجه بوده است گفت: مجموع بارندگی استان یزد درسال 95 حدود 40 میلی متر بوده و با توجه به این که حوزه کشاورزی متاثر از میزان بارندگی است؛ بنابراین بزرگترین مشکل استقرار خشکسالی، کاهش آب‌دهی چشمه‌ها و قنوات و افت سطح سفره‌های آب زیر زمینی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرفرهنگ,


سید جمال سجادی‌پور با بیان این که حدود 76 هزار بهره‌دار کشاورزی در استان یزد وجود دارد اظهار داشت: با توجه به موضوع خشکسالی و استمرار آن در استان از همه بهره‌برداران و مردم درخواست مدیریت و استفاده بهینه در مصرف آب کشاورزی را از طریق اجرای سیستم‌های نوین آبیاری داریم.

,
,


وی با اشاره به تامین اعتبارات لازم برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان اذعان داشت: در سال 96 برای استان یزد تخصیص نزدیک به 72 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری پیش‌بینی شده؛ از این رو کشاورزان می‌توانند از این فرصتی که دولت فراهم آورده بهره برده و با استفاده صحیح از منابع آبی راندمان آبیاری را بالا ببرند.

,
,

سجادی‌پور با بیان این که سیاست کشاورزی استان به سمت کشت گیاهان کم‌آب خواه رفته است افزود: با توجه به خرده مالکی بودن اراضی از کشاورزان می‌خواهیم در این زمنیه همکاری‌ لازم را با مسئولین شهرستان‌های خود داشته باشند تا بتوان ترکیب کشت استان را تغییر داد. در استان یزد کشت گیاهان دارویی دارای مزیت نسبتاً بالایی است و کاملا اقتصادی و نتیجه بخش خواهد بود.

,


وی با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی انتقال کشت سبزیجات و صیفی‌جات از فضای باز به کشت گلخانه‌ای است چرا که کارایی مصرف آب در این کشت‌ها 10 الی 12 برابر کشت رو باز است.

,
,

این مقام مسئول با بیان این که میزان تولیدات و کیفیت در کشت‌های متراکم بیشتر است اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آب بخش کشاورزی، استان به سمت توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای که میزان آب کمتری مصرف می‌شود و در مقابل تولید بیشتری دارد حرکت کرده است و برای افزایش و گسترش فضای گلخانه‌ای در استان تسهیلات بسیار خوبی ارائه می‌شود و محدودیتی نیز وجود ندارد.

,


سجادی‌پور توسعه صنعت دام و طیور را از دیگر اولویت های سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: استان یزد نهاده های مورد استفاده در این بخش را از سایر استان‌ها تامین‌می کند و از منابع آبی خود استفاده نمی‌کند در واقع از آب مجازی استفاده می‌کند.

,
,

وی اعلام کرد: میزان تولیدات دامی استان یزد حدود 315 هزار تن می‌باشد و 380 هزار تن نیز تولیدات گلخانه‌ای دارد که در مجموع حدود 700 هزار تن می‌شود که تقریبا 40 درصد از تولیدات کل استان است که تنها با شش درصد آب مصرفی بخش کشاورزی تولید می‌شود.

,


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به سیاست های کلی این سازمان اظهار داشت: امیدواریم همکاری مردم با سازمان استمرار داشته باشد و بتوان بدون توسعه سطح زیر کشت، تولید و بهره‌وری عوامل تولید را در سطح استان افزایش داد.

,
,

انتهای پیام/ق
  

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه