اخبار داغ

آشنایی با صنایع دستی و سنتی شهرستان کوثر

آشنایی با صنایع دستی و سنتی شهرستان کوثر
آغاز سال نو فصل بهار طبیعت فرصت مناسبی است تا بار دیگر گذری بر معرفی صنایع دستی و سنتی شهرستان کوثر داشته باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، در این گزارش انواع هنرهای گلیم بافی، جاجیم بافی، شال، ورنی، مسند، سفال، صنایع چوب، مصنوعات چرمی و قالی بافی شهرستان کوثر معرفی می‌شود:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

معرفی و تعریف انواع رشته های سنتی و صنایع دستی

,

پارچه های ضخیم و کم عرض در این نوع هنر ها استفاده مب شود که با استفاده از پودهای کلفت توسط بیشتر بانوان و همچنین آقایان منطقه بافته می‌شود.

,

رنگ‌های به کار رفته در این نوع هنر ها در 6 تا 8 رنگ و بیشتر از رنگ‌های سنتی و گیاهی و طرح‌های ساده و هندسی و اغلب به دو شکل راه راه، ستاره ای و دیگر طرح های سنتی می باشد.

,

هنر های سنتی و صنایع دستی شهرستان کوثر اغلب به صورت نوارهایی با عرض 25 تا 30 سانتیمتر و طول 50 متر بافته می‌شوند.

,

اکثر روستاهای شهرستان های کوثر و خلخال بخصوص روستاهای مناطق بخش فیروز به بافت جاجیم، گلیم و قالی می‌پردازند اما این روز ها به دلیل وجود عواملی چون کمبود مواد اولیه ارزان و در دسترس و همچنین مشکل بازاریابی و بیمه کارآفرینان صنایع دستی در روستاها، نیروی انسانی علاقه مند از ادامه دادن در این رشته کناره گیری می کنند.

,

رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی و سیاه نیز از رنگ‌های طبیعی و گیاهی است که در بافت این هنر ها استفاده می شود.

,

این رنگ‌ها از گیاهانی چون پوست گردو ( در گویش محلی « سیالِم » ) برگ درخت انگور (در گویش محلی« رَز » )، روناس ( در گویش محلی « روناسک » ) و نوعی گیاه خود رو به نام « قِلاچ خایه» و چند گیاه دیگر استفاده می شود.

,

پشم نیز از روستاها تامین شده و بعد از شستشو، ریسیده و تاب داده می‌شود، شیوه بازیافت این نوع صنایع دستی در مناطق روستایی با به کار بردن جاجیم‌ها و قالی های کهنه در دوخت « تَنگ » و« پالان » انجام می‌گیرد.

,

شهرستان کوثر، پیشتر جهت حفظ و احیاء هنرهای سنتی اقدام به طراحی و ارائه محصولات کاربردی از جمله قالی بافی و جاجیم بافی کرده است که این نوع حرفه ها بعضاً از سوی کمیته امداد و تعاونی قالی بافی در شهرستان کوثر حمایت می شوند.

,

عمده مواد اولیه در بافت صنایع دستی، پشم‌های تابیده شده الوان است که در تارو پود آن بکار می‌رود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه