اخبار داغ

گفت و گو به مناسبت روز جهانی هواشناسی؛

حرف های جالب کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در روز جهانی هواشناسی/ ماجرای دعوا با یک کشاورز تا تلخ و شیرین کار هواشناسی + تصاویر

حرف های جالب کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در روز جهانی هواشناسی/ ماجرای دعوا با یک کشاورز تا تلخ و شیرین کار هواشناسی + تصاویر
ولی بهره مند متولد ششم مهر 1348 در شهرستان کهگیلویه است و سال 1370 از طریق آزمون رسمی استخدامی با مدرک دیپلم علوم تجربی پذیرفته و وارد عرصه کار هواشناسی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ،سازمان جهانی هواشناسی(WMO)، همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین را که در ایران این روز مصادف با روز سوم عیدباستانی نوروز ایرانیان و تعطیل رسمی می باشد بعنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است. این سازمان هر سال یک شعار را برای روز جهانی هواشناسی معرفی می کند و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

در سال 1334 اداره کل هواشناسی کشور، وابسته به وزارت راه، تأسیس شد. این اداره کل، بعدها به صورت سازمانی مستقل، زیر نظر وزارت جنگ قرار گرفت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دوباره زیر نظارت وزارت راه و ترابری درآمد.

,

در هنگام تشکیل اداره‌کل هواشناسی در سال 1334، تمامی ایستگاه‌های هواشناسی - که در بخش‌های مختلف تأسیس شده بود - به این اداره کل واگذار شد. ایستگاه‌های واگذار شده، از نوع سینوپتیک، اقلیم شناسی و باران سنجی بودند که هریک، دیده بانی های مربوط به خود را انجام می‌دادند. در آن زمان، تعداد ایستگاه‌های سینوپتیک 34، و اقلیم شناسی 107 و باران سنجی 160 بود.

,

گسترش ایستگاه‌های هواشناسی و توسعة شبکة آن، پس از پیروزی انقلاب اسلامی شتاب بیش‌تری گرفت. در سال 1338، هوا شناسی ایران به عنوان یکصد و سومین عضو سازمان هواشناسی جهانی، به عضویت این سازمان جهانی درآمد.

,

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اولین ایستگاه هواشناسی در سال 1365 در یاسوج راه اندازی شد و با دو نفر نیرو شروع به فعالیت کرد و از سال 1375 نیز به صورت یک اداره کل مستقل و با تشکیلات اداری زیر نظر وزارت مسکن، راه و شهرسازی تاکنون به فعالیت می پردازد.

,

به منظور فرارسیدن 23 مارس مصادف با سوم فروردین گفت و گوی مفصلی را با یکی از کارشناسان برجسته اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد که همیشه چه در تماس های تلفنی و چه به صورت حضوری از اصحاب قلم و رسانه به گرمی استقبال می کند و ارتباط نزدیکی نیز با آنها به واسطه اطلاع از اخرین وضعیت جوی دارد انجام داده ایم که در زیر تقدیم شما مخاطبان گرامی می شود.

,
, ,

ولی بهره مند متولد ششم مهر 1348 در شهرستان کهگیلویه است و سال 1370 از طریق آزمون رسمی استخدامی با مدرک دیپلم علوم تجربی پذیرفته و وارد عرصه کار هواشناسی شد.

,

بهره مند همراه با کار و فعالیت نیز از ادامه تحصیل غافل نماند و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد کشاورزی گرایش زراعت ادامه داد و هم اینک نیز در اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد مشغول به فعالیت است.

,

آقای بهره مند به عنوان سوال نخست بفرمائید هواشناسی یعنی چه و پایه اصلی آن چیه؟

,

پایه هواشناسی دیده بان هواشناسی یا همان شبکه پایش هواشناسی است که اطلاعات جوی را به صورت مستمر اندازه گیری و ثبت می کند و به صورت آنلاین از طریق خطوط مخابراتی به مرکز پیش بینی ارسال می کند و بر اساس این اطلاعات جوی پیش بینی آینده هوا و آمارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای کارهای کاربردی مختلف همچون ناوبری هواپیمایی، کشاورزی، سد سازی، عمران، جاده سازی و تعیین اقلیم یک منطقه به کار گرفته می شود.

,

از اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد و نحوه راه اندازی آن توضیح دهید؟

,

در دهه 70 ایستگاه های سینوپتیک ( ادوات هواشناسی به صورت همزمان با یک زبان مخابره می شد و به همبن خاطر سازمان هواشناسی جهانی است) و استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت منطقه ای با فارس، بوشهر به صورت یک منطقه با مرکزیت شیراز اداره  می شدند. و کار به این صورت بود که برای مرکز شیراز گزارش هوا را ارسال می کردیم و شیراز نیز گزارش را به تهران می فرستاد و نتیجه پیش بینی را از شیراز می گرفتیم.

,

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اولین ایستگاه هواشناسی در سال 1365 در یاسوج راه اندازی شد و با دو نفر نیرو شروع به فعالیت کرد و از سال 1375 نیز به صورت یک اداره کل مستقل و با تشکیلات اداری زیر نظر وزارت مسکن، راه و شهرسازی تاکنون به فعالیت می پردازد.

,

اولین مدیر هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز مرحوم خاکسار بود که شش ماه در استان خدمت کرد و براثر تصادف رانندگی در جاده شیراز فوت شد.

,
, ,

هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر چند نیرو دارد؟

,

هواشناسی استان در حال حاضر شش ایستگاه سینوپتیک در استان دارد که با احتساب اداره کل در مجموع 52 نفر نیرو دارد. در شهرهای لنده ، چرام و باشت ایستگاه سینوپتیک ساخته نشده است و در آینده نزدیک قصد داریم این ایستگاه ها در این شهرها راه اندازی شود تا پیش بینی هوا به صورت لحظه ای گزارش شود.

,

سختی های کار هواشناسی چیه ؟

,

کار هواشناسی در کنار شیرینی های خاصی که دارد از سختی های زیادی نیز برخوردار است که به عنوان مثال در بخش شبکه پایش کارکنان سختی های زیادی را متحمل می شوند و به صورت شبانه روزی و شیفتی اطلاعات را رصد و پایش می کنند و کسانی که شیفت شب هستند تا صبح بیدار بوده که این کار اثرات منفی بر بینایی، قلب و حتی مغر آنها می تواند داشته باشد.

,

شیرینی های کار هواشناسی چیه؟ 

,

ارتباط با مردم و امکان ادامه تحصیل از شیرینی های کار هواشناسی است و به عنوان مثال می توان به همکارانی که با مدرک دیپلم وارد این کار شدند و با ادامه تحصیل توانستند تا مقطع دکترا نیز پیشرفت کنند اشاره کرد.

,

چی شد که وارد کار هواشناسی شدید؟

,

به دلیل عشق و علاقه شدیدی که به این کار داشتم وارد کار هواشناسی شدم و آدم باید عاشق این کار باشد تا بتواند در ادامه موفق ظاهر شود زیرا افراد زیادی بودند که هیچ علاقه ای به این کار نداشتند و در اوایل کار انصراف می دادند و یا انتقالی می گرفتند و به اداره دیگری می رفتند.

,

با توجه به سختی های کار خانواده با شما مشکلی ندارند؟

,

از زمانی که به این کار وارد شدم چون به صورت شیفتی کار می کردم بسیاری از روزها خانواده تنها بودند اما به دلیل علاقه ای که به کارم داشتم خانواده نیز با کار من کنار امدند و شرایط مرا درک کردند.

,
, ,

مهمترین دغدغه کارشناسان هواشناسی چیه؟ 

,

با توجه به سختی ها یی که کار هواشناسی با خود به همراه دارد و بخش دیده بانی و پایش نیز از این قضیه مستثنی نیست بحث حقوق و مزایا را می توان به عنوان یک دغدغه اصلی نام برد و جدیدا نیز قرار است دولت برای کارکنان این سازمان مقررات حق شیفت را اعمال کند که در صورت عملیاتی شدن ان می توان تا حدودی این دغدغه برطرف شود و همکاران با دلگرمی بیشتری به کار خود ادامه دهند.

,

هواشناسی شامل چه بخش هایی است؟

,

بخش های مختلفی در سازمان هواشناسی و این اداره کل وجود دارد که بخش پیش بینی هوا از جمله آنهاست که کارشناسان به صورت شیفیت روزانه پیش بینی آینده هوا را بدست می آورند و براساس آن اطلاعات به روی نقشه ها می رود و پس از انالیز براساس الگوهای مختلف جوی زمستانه، پاییزه، تابستانه و بهاره که شکل های متفاوتی دارد می توانند تشخیص دهند که وضعیت هوا چگونه است و بارندگی وجود دارد یا نه و این امر براساس مختصات جغرافیایی هر منطقه تعریف می شود.

,

دغدغه های حوزه پیش بینی هواشناسی چیه؟

,

در بخش پیش بینی دغدغه های زیادی وجود دارد و سیستم های ضعیف باید با ظرافت و دقت خاصی پیش بینی شوند تا بتوان خروجی مناسبی از آنها دریافت کرد.

,

تا حالا پیش بینی شما اشتباه از آب درامده است یا نه؟

,

بله . در مواقعی که موج های ضعیف که به صورت محلی وارد می شوند و بارش ها به صورت ضعیف است احتمال درست از آب در نیامدن پیش بینی ها وجود دارد و در برخی مواقع بارندگی پیش بینی می شود اما چنین چیزی اتفاق نمی افتد.

,

هواشناسی الان با گذشته از لحاظ تجهیزات و صحت پیش بینی ها چه تفاوتی کرده است؟

,

از سال 76 به بعد با آمدن ماهواره ها و نقشه های جدید سازمان جهانی هواشناسی پیش بینی ها اغلب 98 تا 99 درصد درست از آب در می آید.

,

جک یا برنامه ای درباره هواشناسی که شما از ته دل به ان خندیدید چی بوده؟

,

صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد مدتی قبل برنامه ای طنز درباره وضعیت هواشناسی استان پخش می کرد که در آن بخش "هواشانسی" و "آقای قهره مند" و "آقای روماسبی" بسیار خنده دار و جالب بود.

,

برخی می گویند آقای بهره مند به دلیل اینکه پیش بینی اشتباهی انجام داده و این کار منجر به دعوای یک کشاورز با او شده دیگر در صدا و سیما پیش بینی نمی کند آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟

,

نه به هیچ وجه چنین چیزی صحت ندارد و نمی دانم این حرف ها چگونه در سطح استان و با چه هدفی شایعه شده است و برخی اینگونه شایعه پراکنی کرده اند که بنده وضعیت هوا را بد پیش بینی کرده ام و یک کشاورز هم استانی که به زمین کشاورزی خود کود شیمیایی داده بود و باران نبارید از این موضوع نگران شده و دعوا راه انداخته است که چنین چیزی اصلا صحت ندارد.

,

واقعیت این است که حدود سه تا 4 سال در صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کارشناس پیش بینی هواشناسی همکاری داشتم و به دلیل مسئولیت جدیدی که در اداره کل به بنده واگذار شد دیگر وقت همکاری را ندارم و سایر همکاران به جای بنده انجام وظیفه می کنند.

,

مهمترین دغدغه اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد چیه؟

,

مهمترین دغدغه این اداره کل کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش پیش بینی هوا است که در اجرای حرفه ای توضیح پیش بینی در صدا و سیما از بخش های شبکه پایش که کارشان چیز دیگری است استفاده می شود و موضوع دیگر نیز کمبود بودجه است و شاید بتوان گفت مهمترین چالش هواشناسی نبود نیروی متخصص و کمبود بودجه کافی است.

,

, ,

برخورد مردم و شهروندان با کارشناسان هواشناسی استان چگونه است؟

,

مردم و شهروندان همیشه به کارشناسان هواشناسی لطف دارند و همواره هواشناسان را دوست دارند و در تلویزیون و سطح جامعه از وضعیت هوا و شرایط جوی جویا می شوند.

,

 شیرین ترین خاطره ای که می تونه در ذهن یک کارشناس هواشناسی بمونه چیه؟

,

پیش بینی درست از وضعیت آب و هوا می تواند شیرین ترین بخش کار یک کارشناس هواشناسی باشد و همیشه دوست داریم با اخبار بارندگی مردم را خوشحال کنیم .

,

تا به حال کسی شما را برای خشکسالی و نباریدن باران مقصر دانسته است؟

,

(با خنده) - بله . برخی از افراد و کشاورزان می گویند تقصیر هواشناسی است که خشکسالی اتفاق افتاده و بارندگی نیست ، در صورتی که کارشناسان هواشناسی تنها پیش بینی می کنند و نقشی در باریدن یا نباریدن برف و باران ندارند.

,

به نظر شما خشکسالی یک پدیده جهانی است یا کشوری؟

,

خشکسالی یک مسئله جهانی است و به یک منطقه محدود نمی شود و در اثر گرمایش زمین بوجود می آید و گرمایش زمین نیز براثر گازهای گلخانه ای مثل منواکسید کربن حاصل می شود و برهم خوردن نظم طبیعت ، افزایش جمعیت و ازبین بردن طبیعت و درختان ، افزایش خودروها و سرب ماشین ها که باعث آلوگی می شود در این خشکسالی ها نقش دارد.

,

هرچند در گذشته نیز خشکسالی وجود داشته اما در حال حاضر این پدیده شدت یافته به نحوی که در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز این تغییر احساس می شود و میانگین بارندگی در یاسوج که اغلب 850 میلی متر بوده در هفت هشت سال اخیر به 500 تا 600 میلی متر رسیده است.

,

گرد و خاک و آلودگی هوا چه تاثیراتی بر محیط دارد؟

,

پدیده گرد و غبار نیز بواسطه خشکسالی بوجود آمده است و در گذشته گرد و غبار تا استان خوزستان می رسید اما الان بیشتر استان های کشور را درگیر خود کرده است و بخشی از آن به کشورهای همسایه و بخشی نیز به خشک شدن باتلاق ها و رودخانه در جنوب کشور برمی گردد.

,

چه توصیه هایی به طبیعت گردان و کسانی که سیزده بدر می روند دارید؟

,

به احتمال زیاد روز سیزدهم فروردین بارندگی داشته باشیم و توصیه می شود مسافران و گردشگران نوروزی ضمن رعایت نکات ایمنی حتما از طبیعت به نحو شایسته ای برای تفریح و لذت استفاده کنند و محیط زیست را سالم نگه دارند.

,

چه صحبتی با مردم و همکاران خود دارید؟

,

۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین را به تمامی هموطنان، مردم استان و تمامی همکارانم تبریک می گویم و امیدوارم سالی پر از خیر و برکت داشته باشند.

,

نظر شما درباره پایگاه اطلاعه رسانی صبح زاگرس چیه؟

,

به نظر من این پایگاه خبری بسیار اطلاع رسانی دقیقی نسبت به عرصه های مختلف اجتماعی نگاه ویژه دارد و بسیارباهوش و دقیق و اطلاعات کافی در همه موارد دارد و در واقع همیشه به روز و آنلاین می باشد.

,

گفت و گو: ابراهیم عزیزی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه