اخبار داغ

گردشگری؛

قلب تاریخ آشتیان در خانه وزیردفتری + عکس

قلب تاریخ آشتیان در خانه وزیردفتری + عکس
یکی از بناهای خاص و دیدنی شهرستان آشتیان که چندی پیش به موزه تبدیل شده است، منزل هدایت‌الله وزیردفتری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر آشتیان؛ شهرستان آشتیان ظرفیتهای گردشگری فراوانی را در خود جای داده است که بازدید از آشتیان به عنوان خطه اندیشمندان و مفاخر فرصت مغتنمی برای گردشگران و طبیعت دوستان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر آشتیان,

یکی از بناهای دیدنی این شهرستان موزه شهر آشتیان است، آثار به نمایش در آمده در این موزه شامل نسخ خطی، سفالینه های دوره اسلامی، ابزار و وسایل روشنایی، وسایل آشپزخانه، ابزار آلات کشاورزی و ... است که عمدتا توسط علاقه مندان به میراث فرهنگی در شهر آشتیان اهدا شده است.

,

, ,

بنای این موزه تاریخی روزگاری منزل دکتر مصدق بوده است که در سال ۸۵ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به عنوان موزه شهر آشتیان مورد بهره‌براری قرار گرفت.

,

میرزا هدایت الله (پدر محمد مصدق) از رجال و مستوفیان به نام، همزمان با ناصرالدین شاه قاجار بوده و در دوره حکومت وی به وزارت لشکر و سپس به منصب وزیر دفتر برگزیده شده است

,

این بنا در سال هزار و ۲۰۰ هجری قمری و در دوره قاجار در مساحتی بیش از ۶۰۰ متر در بافت قدیمی بازار آشتیان با استفاده خشت، گل، چوب، آجر و گچ ساخته شده و این عمارت شامل راه روی ورودی، میان سرا یا حیاط مرکزی، آب انبار، فضای مسکونی و خدماتی در دو جبهه شمالی و غربی حیاط است و دسترسی به آن از دو طریق یکی از درب واقع در ضلع شمال شرقی و دیگری از بازار شهر آشتیان امکان پذیر است.

,

, ,

در میان حیاط این نبا حوض و مخزن آب انباری است که روزی از قنات شهر پر می شده، بخش شاه‌نشین عمارت در طبقه فوقانی دارای سقفی بلندتر از اتاق های طرفین است و با مقرنس های گچی با موضوعات گل و گیاه در سقف، دیوار اتاق‌ها تزئین شده است، پنجره هایی مشبک و شیشه‌های رنگین بر روی حیاط باز می شود و فضای به یاد ماندنی را برای بازدیدکنندگان به تصویر خواهد کشید.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه