اخبار داغ

راز اسرارآمیز و افسانه ای قوشه تپه در مراوه تپه

راز اسرارآمیز و افسانه ای قوشه تپه در مراوه تپه
در مراوه دو تپه وجود دارند که می گویند؛ پسر چنگیز، گنجهایش را درون آنها مخفی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از راه اترک، قوشه تپه یا دو تپه ،‌ تپه هایی هستند دست ساز که گویا بر بالای آن برج و بارویی و محل نگهبانی و ... هم بوده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه اترک,

نقلهایی برای این تپه های تاریخی در بین اهالی است که بیشتر  شکل افسانه دارند تا حقیقت : مانند اینکه پسر چنگیز ، گنجی را در زیر این دو تپه مدفون نموده است که تماماً  طلای خالص است و ...

,

«محل قوشه تپه پیش از آنکه قوشه تپه ایها در آن ساکن بشوند همین نام را داشت و این نام به مناسبت وجود دو تپه مصنوعی و مشابه قدیمی کنار هم است که گویا روزگاری برج و باروهائی داشته و پاسدارانی در آنجا گمارده شده بودند.

,

ghoshe1

, ghoshe1,

ghoshe2

, ghoshe2,

از این دو تپه که اینک هم در حاشیهٔ جنوبی اترک و کنار دهکدهٔ قوشه تپه از دامنهٔ کوه واز تپه‌های دیگر تمیز داده می شود، تیله‌ها و کاسه کوزه‌های شکسته‌ئی بدست می‌آید که لعابهای منقوشی دارد و به قدری با ظرافت ساخته و پرداخته شده است که نمیتوان آنها را به زندگی چاروائی و چموری ترکمنها ربط داد.

,

باید اطمینان داشت که پیش از حضور ترکمنها در این حوالی، این دو تپه وجود داشته است و آنها هم به مناسبت همین دو تپه که جفت و مشابه همدیگرند اینجا را قوشه تپه نامیده اند. زیرا که (قوشه – qoca ) در ترکمنی معنی (جفت) را می رساند و ترکمنها معمولا اشیاء یا اشخاصی را که جفت هم هستند به این نام می خوانند.»(منبع : مجله هنر و مردم دوره۸، ش ۹۱ (اردیبهشت ۴۹): ۳۸-۴۸)

,

روستای قوشه تپه در نزدیکی قازانقایه(مرکز دهستان پالیزان) در بخش مرکزی شهرستان مرزی مراوه تپه قرار دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه